Overspannings-verklikker?

26 nov 2017 23:55 - 27 nov 2017 00:36 #81 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Dank jullie, Pim en Janno!


Janno, ik heb het een paar keer moeten teruglezen en interpreteren bij je schemaatjes, en als ik het goed begrijp in fig.C dat de spiraal van de lamp (eigenlijk via diens min) 12...15V op de Din zet, ja toch?

Hééélemaal in het begin had ik voor het olie-alarm een automotive delay-relais bedacht. Met los daarvan een spanningsverklikker die wel gebruik maakte van hetzelfde relais. En toen bleek die verklikker a-bit-more-than-I-could-chew-on  ;D En een mensch wil altijd méér, zoals we vaststelden, dus ging het van daar naar: kan het olie-alarm niet meegenomen in die gizmo (via de arduino)?

Ik heb het laatst met Pim er over gehad om, om ruimte te besparen, aan het eind niet via een solid-state relais een alarm te schakelen, maar of dat via een mosfet kan. Die kunnen hoge stroom doorlaten, net als een relais, toch?

In ieder geval, uiteindelijk leek het erop dat die eindschakeling een beetje de bottleneck is. Je wilt als eindresultaat een alarm laten gaan (of een 12V-uitgang naar keuze) op basis van 3 triggers (onder-/bovenspanning/olielamp). Hoe combineer je dat.

Als je aan het eind wel voor een relais kiest, is het te realiseren om voor alle drie die signalen die ene solid-state relais te gebruiken? Waarbij de arduino de 2 uitgangssignalen w.b.spanning levert en, buitenom, de (min van de) olielamp het relais ook triggert. Dan moet je natuurlijk wel de signaalpin van het relais permanent onder spanning zetten.

Om dan die 3 signalen vóór het relais uit mekaar te houden, kun je dat oplossen met diodes zodat het mekaar met rust laat en het relais kan schakelen op wie zich ook meldt..?

Of wordt het voor de olie Afb.D als apart circuit en uitgang op de print, en voor de output-pinnen van de spanning iets dergelijks, op een daarvoor eigen uitgangs-circuit?


Als overpeinzing: als de outputs verlopen via een relais dat ik op mijn tuuter aansluit en dit relais is in rust (alles OK) en ik claxonneer zelf, dan gebeurt bij het relais verder niks toch? De poort of contact is gewoon open en gebeurt er niks geks vóór het relais  ::)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 19:01 #82 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Hoi Brombeer, veel vragen, zal ze proberen te antwoorden.  Als iemand anders er ook verstand van heeft mag hij/zij het natuurlijk ook beantwoorden  ;D.

Janno, ik heb het een paar keer moeten teruglezen en interpreteren bij je schemaatjes, en als ik het goed begrijp in fig.C dat de spiraal van de lamp (eigenlijk via diens min) 12...15V op de Din zet, ja toch?

Ja, want lampje heeft zeer kleine weerstand als deze uit is, dus zet 12..15V op Din.  En een Arduino kan maar overweg met 5,5V als ingangsspanning, hoger is funest.

...via een solid-state relais een alarm te schakelen, maar of dat via een mosfet kan. Die kunnen hoge stroom doorlaten, net als een relais, toch?

Ja dat kunnen deze. Echter heb je altijd een mosfet transistor in je stroomcircuit hangen en een bepaalde spanningsval daarover (=vermogen = warmte).
Dit is zeer weinig vermogen, maar toch, 1 Watt in een kleine geheel afgesloten behuizing zorgt er toch voor dat alles zeer warm kan worden (of je moet een metalen behuizing nemen).
Bovendien is dit ook nog eens een probleem als je het galvanisch gescheiden wilt hebben. Daarom wil je bij een uitgang bijna altijd een (solid-state) relais toepassen. Je kan dan alles schakelen, zonder zorgen te maken of het naar ground of V+ geschakeld is. En een relais kan zeer klein zijn en toch makkelijk >10A schakelen.

Als je aan het eind wel voor een relais kiest, is het te realiseren om voor alle drie die signalen die ene solid-state relais te gebruiken? Waarbij de arduino de 2 uitgangssignalen w.b.spanning levert en, buitenom, de (min van de) olielamp het relais ook triggert. Dan moet je natuurlijk wel de signaalpin van het relais permanent onder spanning zetten.
Om dan die 3 signalen vóór het relais uit mekaar te houden, kun je dat oplossen met diodes zodat het mekaar met rust laat en het relais kan schakelen op wie zich ook meldt..?

mmm, de (min van de) olielamp zorgt er voor dat het relais altijd bekrachtigd is, dus dit gaat niet werken. (heb je een schemaatje?)

Of wordt het voor de olie Afb.D als apart circuit en uitgang op de print, en voor de output-pinnen van de spanning iets dergelijks, op een daarvoor eigen uitgangs-circuit?

Ja, zal in volgend bericht wel effe een circuitje erbij stoppen met wat mogelijk is.

Als overpeinzing: als de outputs verlopen via een relais dat ik op mijn tuuter aansluit en dit relais is in rust (alles OK) en ik claxonneer zelf, dan gebeurt bij het relais verder niks toch? De poort of contact is gewoon open en gebeurt er niks geks vóór het relais  ::)

Ja, klopt. Dit werkt correct als je een relais toepast en de schakelcontacten parallel aan je toeterknop knoopt (galvanische gescheiden, want ik weet dus niet of de schakelaar aan ground of aan V+ geschakeld is.
Je tuuter gaat dan werken als: OF het relais wordt bekrachtigt OF je drukt op de tuuterknop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 19:12 #83 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Idee/schema voor olie niveau schakeling a.d.h.v. de olielamp.

Er van uitgaande:
Olielamp hangt aan V+ (12..15V)
En aan andere kant relais (relais schakelt naar ground).
En ingang van b.v. een Arduino mag max. 5,5V als ingang hebben.



De weerstanden R9/R8 zorgen voor een spanningsdeler. Zodat als R9 aan de (min-zijde) van de olielamp wordt geknoopt er circa 4...4,5V op de ingang van de Arduino komt te staan.
Als relais van het oliealarm wordt geschakeld, is ingang laag (R9 komt dan aan ground).

Indien de spanning te hoog wordt (>14,7V) dan gaat de zenerdiode D3 doorslaan en beperkt de spanning op 4,7V op de ingang van de Arduino.

Dit is een simpel input-schema en zeer klein te realiseren.






Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 19:22 - 15 dec 2017 22:26 #84 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Tussenstand 8)
-input: voor olie(lamp)detectie
-input: spanningsdetectie
-output: twee LEDs ( LED-1: low-voltage; LED-2: high-voltage; beide: olie alarm)
-output: relay voor wat je zelf wilt schakelen



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 21:37 #85 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Hey Janno...



Je gaat me toch niet vertellen dat dat hem is hè...??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 22:11 #86 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Hey Janno...

Je gaat me toch niet vertellen dat dat hem is hè...??


yep 8), volgende week als ik tijd heb effe opbouwen op een breadbord dan kan ik het nameten of het allemaal klopt. Dan nog de software...is ook te doen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 dec 2017 23:06 #87 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

S-U-P-E-R COOL dat je dat kan zeg!  Alsof het je totaal geen moeite kost 8)


Ieder zijn vak, respect! Fijn dat je niet gestopt bent met lezen.


Gaaf forum zo toch?!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2017 22:22 - 15 dec 2017 22:35 #88 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Zo, na paar drukke weken effe weer wat tijd om te hobbyen.

Schema en Arduino gegevens nog eens nagekeken en wat kleine veranderingen aangebracht.
En opgebouwd op een breadboard.
Daarna klein test programmaatje gemaakt om te kijken of de schakeling doet en reageert zoals bedacht is.
En resultaat:

Alarm Voltage-Low LED gaat branden bij < 12.0V
En:

Alarm bij te hoge spanning (>15.0V)

Dit is een test programmaatje met wat vaste waarden als drempel waarden (12.0 en 15.0V).
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 dec 2017 22:25 #89 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Oh ja....

Syndroom van altijd meer willen hebben:
- LCD display is toch ook wel handig  8)
- Had nog een temperatuur sensor over, ach maar 1 weerstandje en sensor extra, en zo zonde om die regel op dat display niet te gebruiken ;)

Maar het werkt ook zonder  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 11:50 #90 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Ziet er goed uit  :)


Maar ik heb nog steeds het gevoel dat een display intergreren in een off-the-shelf behuizing lastig kan worden om er knap uit te laten zien. En waterdicht.

Wat denken jullie, je kunt ook een meerpolige stekker uit dat ding laten komen. Hang de verklikkert aan je systeem en kun je niks doen. Dashboard-kijkers kunnen dan via de led's nog steeds zien wat er gebeurt. Of via de stekker hang je ter aanvulling je eigen voltmeter eraan. Of je hebt de optie om via de stekker een alarm te laten gaan. Of een combinatie daarvan.

Als je het scheidt moet je natuurlijk dat kastje nog steeds min of meer in zicht hangen vanwege de led's.


Moet ik al naar behuizingen gaan zoeken...?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 12:08 #91 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
www.adafruit.com/product/340


www.takachi-enclosure.com/data/p_06ip65plastic.html


altijd leuk om product research te doen


adafruit heeft een Europese handelaar dacht ik

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 12:16 #92 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Of een CAD-design 3-D printen....?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 12:36 #93 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Dat lijkt me inderdaad mooier, kun je het lekker klein houden en degelijke bevestigingsmogelijkheden voorbereiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 12:48 #94 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Gewoon, voor de looks:

szokm.en.alibaba.com/product/60254014302...aterial_control.html


Als je het zelf ontwerpt kun je ook uitsparingen maken voor afsluitende o-ringen, dopjes e.d.


Maar volgens mij heb jij het al druk genoeg!  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 18:50 #95 door Petrus64
Beantwoord door Petrus64 in topic Overspannings-verklikker?
Na pagina 2 waren jullie me al kwijt maar een aantal van de linkjes was toch wel handig om te weten, dus bedankt! ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 19:30 #96 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Vlak plaatje met alle electro frummels erop (afstandshouders met een printplaatje oid?) Dan schroef je die onderin een behuizing al dan niet met een raampje. Een groef met een o-ring dan is het mooi waterdicht ook.

Schroef je dat ding weer ergens tegenaan, of je maakt er ribbels in zodat tyraps niet weg glijden of een mogelijkheid voor stuur bevestiging. Volgens mij een goede kandidaat voor een 3d printer, kan op de uni wel een prototype laten printen voor een paar knaken denk ik.

Zo'n cadje kan ik wel voor zorgen dat kost niet zoveel tijd meer.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 dec 2017 20:56 #97 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

in (..) een behuizing al dan niet met een raampje.


Bedoel je een ruitje in het deksel mee printen, kan dat?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2017 11:23 #98 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Dat zal vast kunnen als je het print-programma stilzet, een ruitje inlegt en dan daar omheen verder print.

Maar niet zozeer mijn suggestie (wel interessant  :angel: wie heeft er een printer staan om dat ens op uit te proberen).

Als er een lcd bij moet komen kun je twee dingen doen volgens mij: afdichten op het scherm zelf of een ruitje in de behuizing maken. Als je een gat in de behuizing hebt en je monteerd aan de binnekant een o-ring en drukt het schermpje daar tegenaan zou dat waterdicht af moeten dichten. Zo heb ik ook wel slag/waterdichte behuizingen gezien voor apparatuur met touchscreen.

Alternatief is gewoon een stukje polycarbonaat strak in de behuizing verlijmen ofzo, na het printen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2017 14:32 #99 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Voordat we te ver vooruit lopen op een behuizing moeten we eerst bepalen wat we wel en niet willen:

-Wel of geen LCD?
-Indien geen LCD: LEDs: in of buiten 'meet/controller' kastje?
-Stekker/wartel/cable grommet (hoe heten die eigenlijk in Nederlands?)
-Waar wil je het bevestigen op de motor?
-...?

-Printje voor de Arduino/elektronica componenten:
--hoe kabel(-s) aansluiten: solderen of met schroefconnectoren
--printje geschikt om als 'stack' achter het LCD scherm te hebben? (dus zelfde formaat als LCD print, en LCD 'prik' je dan als het ware op het controller boardje
-- ...?



Wat technische details:
Als het LCD scherm/printplaatje op meet dan is deze circa 80x37mm
Voor het afscherm van LCD zou je zoiets kunnen gebruiken:
https://www.conrad.nl/nl/frontframe-zwart-geschikt-voor-lcd-display-16-x-2-b-x-h-x-d-91-x-53-x-20-mm-kunststof-h-tronic-fr-216-140376.html
of:
http://www.hobbytronics.co.uk/lcd-bezel-16x2
En dan dit afkitten.  (We hebben op het werk iets van een blauwe kit, die dan opdroogt/hard wordt en dan waterdicht is; Gebruiken we om schermen bij apparatuur (spat-) waterdicht te maken)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 dec 2017 14:54 #100 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
En dan natuurlijk toch ook wel belangrijk:  Wa-kost-da?

Als ik zo effe de kosten bezie/schat:


aantalomschrijvingpr/sttotaaltotaal
1Arduino Nano2,752,75
1LCD 16x21,751,75
1LM78050,250,25
1elektronische compenten: condenstor/weerstanden/LED1,501,50
1relais2,202,20
4print schroefconnectoren0,251,00
1waterdichte temperatuur sensor1,001,00
sub-totaal10,45
1print10,0010,00
1Behuizing + LCD bezel10,0010,00
1schroefjes/kit/klein materiaal2,502,50
sub-totaal22,50
totaal:32,95


Om print te etsen heb ik geen idee hoeveel dat zou moeten kosten (iemand een betere schatting?)
Voor behuizing+LCD frame ook maar een schatting gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden