Overspannings-verklikker?

26 okt 2017 23:53 #1 door kees
Overspannings-verklikker? werd gestart door kees
Als je lang genoeg rijdt, maak je vanalles mee. Maar ik dacht altijd mijn motor bom-proof was.

Ik heb es een blok in de poeier gereden omdat ik het rode lampje over het hoofd zag. Maar ja, ik kijk niet iedere minuut in die cockpit. Maar, in minder dan een minuut is het gebeurd. Langs de kant van de weg staan is dan pas het begin van een heel gedoe voordat je motor weer rijdt.

Vanwege een defect geraakte regelaar heb ik 'ns 48V door mijn systeem gehad en werkelijk alles was kapot. Accu, CDI, lampen heel de rataplan. Het was boven alles, duur. Allebei zijn het voor de motor 'levensbedreigende' situaties waarbij, als er een waarschuwing was geweest, wellicht erger voorkomen had kunnen worden?

Schade door spanningsproblemen zijn dan ook een schrikbeeld voor veel rijders hier en daarom monteren ze een voltmeter ergens in zicht. Maar dan ga je eigenlijk terug naar mijn eerste voorbeeld, hoe vaak kijk jij in je cockpit? Het moet je dan toevallig opvallen. Eigenlijk zou je aandacht getrokken moeten worden in zo'n geval.

Zou je een kastje in elkaar kunnen zetten dat je aan je systeem hangt die a) als de oliedruk wegvalt/te weinig olie hebt je tuuter laat gaan en b) als je spanning buiten bepaalde waarden valt ook je tuuter laat gaan.


Iemand met electronica-skills onder ons?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 07:31 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Ja absoluut,maar dan moet je het wel zo bouwen dat hij pas actief word na het starten en niet zodra je de sleitel in het contact zet ;D

Oliedruk scgakelaar is nu ook een aan/uit dingetje. Vokgens mij kun je iets vergelijkbaars maken door te werken met een vereiste drempelspanning ofzo.

Zal zo es aan een stroompjes ingenieur vragen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 09:42 #3 door Stefan Wilting
Beantwoord door Stefan Wilting in topic Overspannings-verklikker?
Dit is zeker te bouwen,
Ik heb ooit eens een temperatuursensor ingebouwd in een auto met een piepertje omdat de persoon zijn blok oververhit had na een defect. (ook het lampje niet gezien)

Welke dingen zou je dan willen meten?

* Spanning + en -
* Temperatuur olie
* druk olie
* Temperatuur koelvloeistof

en wil je bestaande sensoren gebruiken, of nieuwe inbouwen?


Motorcycling is not a crime

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 09:48 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Overspannings-verklikker?
beste brombeer,

je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat  discipline leren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 10:48 - 27 okt 2017 11:16 #5 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Bemoedigend  :)

Ja absoluut,maar dan moet je het wel zo bouwen dat hij pas actief word na het starten en niet zodra je de sleitel in het contact zet ;D

Oliedruk scgakelaar is nu ook een aan/uit dingetje. Vokgens mij kun je iets vergelijkbaars maken door te werken met een vereiste drempelspanning ofzo.


Ja ik had al een beetje zitten stoeien met 'hoe doe je dat dan'. Want i.d.d. je wilt niet dat de tuuter gaat als je het contact aanzet. Je zou het dan zoeken in een 2e signaal, zoals een relais werkt (constante spanning + stuurstroom) of die domme tripmaster op AT's bijvoorbeeld, continue spanning + geschakelde plus via contact-aan).

De constante spanning zou je kunnen noemen als de rode lamp brandt, en dan de stuurstroom afpikken van de ontsteking (bobines/toerenteller/brandstofpomp).

Dit is zeker te bouwen,
Ik heb ooit eens een temperatuursensor ingebouwd in een auto met een piepertje omdat de persoon zijn blok oververhit had na een defect. (ook het lampje niet gezien)

Welke dingen zou je dan willen meten?

* Spanning + en -
* Temperatuur olie
* druk olie
* Temperatuur koelvloeistof

en wil je bestaande sensoren gebruiken, of nieuwe inbouwen?


Ik zou het zo simpel mogelijk houden, met datgene wat al voorhanden is. Als die olielamp gaat branden moet je echt stoppen dus ik zou dat signaal erin meenemen in combinatie met een stuurstroom uit de ontsteking.

Voor de voltage beperking moet je iets vinden/kennen dat, ik noem maar wat, onder 13,5V en boven 15,5V een signaal afgeeft (of tussen 13,5 en 15,5 de stuurstroom juist onderbreekt). Die zou dan ook via de ontsteking een extra signaal moeten krijgen want je wilt alleen dat het werkt als de motor draait.

Om de koelvloeistof temperatuur er in mee te nemen had ik nog niet direkt gedacht omdat daar op zich een vangnet voor zit (de fan). Maar het kan wel.

Misschien kastje koppelen via een knipperrelais zodat je tuuter tuut-tuut-tuut-tuut doet. Alarmsignaal.

beste brombeer,

je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat  discipline leren


Hoi Waffie, ik begrijp je standpunt en ik ben het met je eens. Maar ongelukjes zitten ook vaak in obscure hoekjes.

Maar zie het zo: als je diefstal-alarm hebt op bijv. je auto of motor dan doe je dat omdat je wilt dat je aandacht wordt getrokken. Als er enkel een lamp bij de achterdeur zou gaan knipperen is het maar de vraag of het op tijd opvalt.

Ik vind het overigens een beetje makkelijk om over mijn discipline te beginnen, maar zie dit dan zo: ik probeer i.i.g. iets te doen aan mijn eigen tekortkoming  :P


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 12:37 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Overspannings-verklikker?

beste brombeer,

je kunt alles bullet proof maken, maar dan loop je ook de kans dat je je ook daar aan gaat ergeren.
flitslampjes , toetertjes, niveau schakelaars,
startonderbrekers,
etc
en ook daarmee weer de kans op storingen
misschien moet iedere eigenaar zelf wat  discipline leren


Je kan je toch niet ergeren aan toeters en lampjes die alleen af gaan bij een storing.  Het lijkt mij wel nuttig want inderdaad kijk je niet altijd op je dashboard, overigens ligt het ook wel aan de grote van bijvoorbeeld het olie lampje, bij mijn varadero is dat een stuk groter dan op de 04 en zie je het ook nog wel branden vanuit een ooghoek zonder naar je dash te staren. Kijk maar naar de schakelmoment lampen in de racerij, die zijn ook groot en fel

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 14:15 #7 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Overspannings-verklikker?
Ik kan het mis hebben hoor maar een tekort aan olie en een te hoge spanning is veelal niet iets wat ineens ontstaat  ::)
Ja er zijn uitzonderingen als er bijv. ineens een stuk staal in het carter slaat en je binnen 500 m van al je olie af bent.  :-\
De vraag is dan of je bij een alarm signaal wel direct acuut in de ankers kunt gaan.

Overigens zijn er condensatoren te koop die je op je accu kunt aansluiten die kortstondige piekspanningen wegnemen.
Zoals: www.mdi-online.nl/electronic-protector-tegen-piekspanning.html
Op mijn RD07A had ik er één en op de CRF komt er ook één.
Of het werkt? Het wordt beweerd maar voor die paar euries loop je geen buil op  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 14:29 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Overspannings-verklikker?


Overigens zijn er condensatoren te koop die je op je accu kunt aansluiten die kortstondige piekspanningen wegnemen.
Zoals: www.mdi-online.nl/electronic-protector-tegen-piekspanning.html
Op mijn RD07A had ik er één en op de CRF komt er ook één.
Of het werkt? Het wordt beweerd maar voor die paar euries loop je geen buil op  ;)

Heb ook zoiets op de TA. Volgens mij is het een zenerdiode https://nl.wikipedia.org/wiki/Zenerdiode

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 14:37 #9 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Overspannings-verklikker?
@ len_tour
Een zenerdiode heeft, volgens Wikipedia, een sperrichting. Bij mijn weten betekent dit dat je een plus en een min hebt. Die Baas piekspanning beveiligingen hebben geen plus en min kant. Of heeft het begrip sperrichting een andere betekenis?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 15:14 #10 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Overspannings-verklikker?

@ len_tour
Of heeft het begrip sperrichting een andere betekenis?

Nee, volgens mij niet. Een vriend van mij riep zoiets toen ik een beveiliging wou (hij was erg handig met electra). Ik heb het idd mis maar het is ook geen condensator, die trekt stroom en die doosjes niet.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 15:38 #11 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Een opamp kan misschien fungeren als basis voor een voltage waakhond? Moet ik ook weer ff inlezen hoor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 16:27 #12 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Overspannings-verklikker?
Kan je niet een flitslampje aansluiten op je olielampie en op de boordspanning? Hoef je niet 2 km te claxonneren als je achter me rijd, ik ook weer blij.... en t scheelt 250 euro boete in t slechtste geval

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 19:21 #13 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Overspannings-verklikker?
Op bootjes wordt regelmatig een accu  bewaking ingebouwd. Deze hebben vaak een boven- en ondergrens alarmfunctie. Op het alarmcontact een toeter, lamp of wat je wilt aansluiten en klaar.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 20:41 #14 door Erzberg
Beantwoord door Erzberg in topic Overspannings-verklikker?
Overspanningsbeveiling is te vinden bij Jörg Hau.
Makkelijk aan te sluiten, geeft voldoende licht, en daarbij gecalibreerd op een oscilloscoop.

http://jhau.maliwi.de/misc/fs.de.html#buf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 21:24 #15 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Overspannings-verklikker?
Oja die heb ik ook wel es gezien  :D schema erbij en alles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 21:40 #16 door Jan F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 okt 2017 22:20 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Dank voor de reacties  :)

Auto's en vliegtuigen praten tegenwoordig tegen hun bestuurders. Er zitten allerlei interne beveiligingen ingebouwd die het voertuig zelf voor schade beschermen. Maar dat zijn relatief stille en overzichtelijke omgevingen om iets door te geven.

Die bootbeveiliging van Jan heb ik nog niet nagekeken, maar anders is het meer van hetzelfde: een lamp/led die je op moet vallen.  Van je zintuigen is het gehoor de meest direkte en waar je altijd op zal reageren: ongeacht waarvandaan geluid komt, het komt binnen. Zicht is beperkt tot pakweg 90 graden. Wat in je perifere veld valt hoef je niet op te merken. Wat je ziet hoef je niet noodzakelijk te registreren. Een een dashboardlamp in de zomer in de volle zon zou je wel eens heel makkelijk over het hoofd kunnen zien.

Dus afgezien van of het nu een tuuter is waar Jeroen op inhaakt, oliedruk en spanning audio-visueel maken. Action verkoopt van die deuralarmpjes van 3 euro. Als je er met je neus bovenop staat maken die behoorlijk kabaal.


Ik zou het niet erg hebben gevonden als ik indertijd eerder had geweten dat de boel catastrofaal kapot aan het gaan was.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 14:25 - 28 okt 2017 15:07 #18 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?
Het moet vooral simpel, betaalbaar en uitvoerbaar zijn.


Ik ben even aan de gang geweest met het elektrisch schema, maar er zijn geen (makkelijke) mogelijkheden om de bestaande systemen erbij te betrekken. Er ontstaat altijd wel een situatie waarbij als gevolg van de verschillende startbeveilgingen een ongewilde schakeling wordt gemaakt. Bovendien liggen veel componenten ver uit elkaar.

Idee daaruit voortvloeiend is hetzij een vacuum/drukschakelaar (op de carb-inlaat) dan wel een delay-relais gebruiken die je tussen de olielamp en alarmgever hangt. Die laatste oplossing lijkt wel erg interessant:

https://www.rdae.nl/t40205-tijdrelais-12v-univ.html

Het idee is dan dat je simpel de plus en min van de lamp doorlust naar een relais met tijdvertrager, die op zijn beurt al dan niet je gekozen alarmgever aanslingert. Je zult dan wel -binnen de door jou ingestelde vertraging, zeg 30 seconden-  de motor moeten starten zodat de olielamp uitgaat en daarmee het relais niet ingeschakeld wordt en zo je alarm niet aanspreekt. Andersom, als met draaiende motor de olielamp gaat branden (min druksensor wordt naar lamp en relais doorverbonden) wordt na 30 seconden je alarmgever aangesproken.

En: als je het contact aanzet en je wacht, kun je controleren of het alarm nog werkt.

Normaal gesproken werkt een relais met een continue plus, min, signaal in en signaal uit waarbij 'signaal in' steeds naar keuze geschakeld wordt (bijv. plus van het dimlicht). In dit geval schakelt de oliedruksensor de min, dus bij inschakelen contact wordt 'signaal in' een tijdelijke continue plus (tot je het contact weer uitzet) en wordt de min feitelijk zoals 'signaal in' gebruikt (oliedruksensor, geen druk = circuit gesloten, wel druk = circuit open).

Maar dat maakt volgens mij voor de werking van het relais niet uit.


Zie ik iets over het hoofd? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 17:58 #19 door bart mallee
Beantwoord door bart mallee in topic Overspannings-verklikker?
Geen specialist zijnde op het gebied van elektronica of motoren:
Als je het hebt over simpel en je gaat niet voor 100% garantie, kun je dan niet de laadstroom gebruiken als startpunt voor je beveiligingen. Er zijn zat schemaatjes voor simpel soldeerwerk die genoeg hebben aan een potentiaalverschil van 0,1 V, een motor die draait geeft een laadstroom van pakweg 13V of meer, een accu in ruststand haalt dat niet. Dat levert een onzekere situatie op bij en kort na het starten, maar dat is kwestie van beetje aandacht.

Transalp 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2017 19:37 #20 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Dag Bart,


Misschien niet handig om twee typen beveiliging (olie en spanning) in één vraag samen te voegen, maar ik dacht het misschien kwijt te kunnen in één module.

Spanning is een apart circuit. Ik heb de geboden tips en opmerkingen hierboven nageplozen, maar ik vind nog niet wat ik zoek. Ik hoef niet speciaal een voltmeter maar mag wel. Vooropgesteld vind ik overspanning (defecte regelaar) belangrijker dan onderspanning (meestal defecte dynamo), maar i.i.g. een dingetje wat bij een te hoge spanning (zeg, 15,5V) een relais schakelt waarmee een alarmgever aangesproken kan worden.

Wat ik heb kunnen vinden zijn onderspanningsbeveiligingen die waken over het te ver ontladen van de accu of piekspannings afvlakkers. Maar daar heb ik niet veel aan, ik wil juist weten dat die spanning hoog is en de regelaar eraan gaat.


Maar net als jij weet ik weinig van fijne elektronica dus ik weet ook niet via welke termen ik moet zoeken via Google.

Iemand..??



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.265 seconden