Overspannings-verklikker?

30 aug 2018 23:06 #201 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?
Eigenlijk wil je een signaal als teken dat je motor loopt.
Maar... dit kan/mag niet een van de signalen zijn welke je met je instrumenten/meter wil monitoren.
En dan vallen oliedruk en spanning verandering af als indicatie van het draaien van het motor-blok af.

Heb ik dan goed samengevat Harm??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2018 23:46 #202 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Hou Qwerc!

Ja, in mijn redenering wel..

Al die ontstekingssignalen zijn eigenlijk ook niet interessant, want er zijn teveel veranderingen doorgevoerd door de jaren heen. Als ik een toerenteller van een RD07A op mijn RD07 cdi aansluit, krijg ik maar de helft van de toeren te zien. Om maar een voorbeeld te noemen.

Maar, Texas Instruments heeft een interessante 'frequency to voltage converter' (IC). Als die nou niet kieskeurig is met die frequentie, zou dat nog een optie kunnen zijn om toch terug te keren naar bijvoorbeeld de toerenteller impuls. Maar, Alpen 700, NC's, Vara's en CRF1000's hebben een ECM (electric control module) i.p.v. een cdi omdat de ontstekingsopbouw heel anders geregeld is. Het tacho signaal komt nog steeds van de de ECM maar onbekend is of dat hetzelfde eruit ziet als dat signaal vanuit een cdi.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 10:56 #203 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?
Wat de overeenkomst is tussen de diverse modellen (en corrigeer me als ik het mis heb) is dat ze een 3-fase dynamo hebben.
En dat die voldoende stroom leveren: TA-700 is met 30A en Crosstourer met 50A afgezekerd. Daaruit kan ik opmaken dat het voldoende dikke kabels zijn en dat deze waarschijnlijk met een ringtong zijn vastgeschroefd (klopt dat?)

De dynamo levert enkel stroom als de motor draait en zal redelijk constant/stabiel zijn en geen hoogspanning(ala spanning naar een bougie).
Dus als je een drie-fase gelijkrichter neemt, en die vastschroeft op de dynamo en dat 'gelijk-gerichte' signaal neemt, daarna verlaagt/stabiliseert en aan een comperator aanbiedt, dan heb je relatief eenvoudig een 0 of 5V signaal voor motor-uit / motor-aan.
En dat is maar een paar milli-ampere t.o.v. de leveren Amperes door de dynamo, dus dat zal je niet merken in de rest van je systeem (ook bij een CRF-1000 niet).

Vraag:
- is die kabel/aansluitingen van een dynamo makkelijk toegangelijk? (boutjes/stekker verbinding?)
- Wat is de spanning die de dynamo (max) opwekt?  Gegevens van de diverse dynamo's per motor-type?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 11:01 #204 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Overspannings-verklikker?

Want als de olielamp gaat branden terwijl de motor draait kan de Arduino zelf niet bepalen of de lamp brandt door te weinig oliedruk of dat motor uit is en welke keus hij moet maken in dat geval.

Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Bv oliedruk en laadspanning is motor loopt en alles ok
geen oliedruk en geen laadspanning is motor uit
Wel oliedruk, geen laadspanning is fout in laadcircuit
Wel laadspanning, geen oliedruk is fout in oliecircuit.

Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 11:11 #205 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Overspannings-verklikker?

Kan je dit niet programmeren als je de combinatie van laadspanning ook gebruikt?
Bv oliedruk en laadspanning is motor loopt en alles ok
geen oliedruk en geen laadspanning is motor uit
Wel oliedruk, geen laadspanning is fout in laadcircuit
Wel laadspanning, geen oliedruk is fout in oliecircuit.

Groet, Jan


Nee, probleem zit in het feit van de laadspanning. Deze komt van de spanningsregelaar en is verbonden aan de accu. Dus, bij correct werkende accu, staat daar altijd >12V op, ongeacht of motor aan of uit is.  Daarom moet je voor de spanningsregelaar( 3 fase systeem) dat afnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 13:15 #206 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Brom,

Ik zal morgen eens een drukmeting uitvoeren over het luchtfilter van mijn AT SD04 en in de aanzuig voor het filter. Het hoeft maar een paar Pa te zijn om  er wat mee te kunnen doen. Zal gelijk eens een amperetang om een van de draden van dynamo zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 14:40 #207 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Eerder meldde ik al dat het display af en toe last heeft van waarschijnlijk een rimpeltje in de spanning. Janno heeft het script wat aangepast en daarnaast stelde hij voor een extra condensator te plaatsen aan de ingang van het display. Done!

Komende tijd zal blijken of dat dat afdoende blijkt..


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 15:38 #208 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Goedemidaag mannen!

Wat de overeenkomst is tussen de diverse modellen (en corrigeer me als ik het mis heb) is dat ze een 3-fase dynamo hebben.
En dat die voldoende stroom leveren(..)


Dat klopt, Janno. Maar, wat als de dynamo op alle drie (sets van) spoelen kapot gaat? Dan heb je toch niks meer te meten als input en denkt de Arduino dat de motor niet rondgaat? Of zie ik iets over het hoofd..?

Daaruit kan ik opmaken dat het voldoende dikke kabels zijn en dat deze waarschijnlijk met een ringtong zijn vastgeschroefd (klopt dat?)


De stator is in Y-configuratie. De drie -gele- draden met wisselspanning (ook gelijk voor alle modellen) komen direkt van de statorspoelen af en gaan via een doorvoerrubber naar buiten en, eenmaal buiten, met een stekker aan de S/R (meestal onder het zadel of achter een zadel zijdekkap). Volgens mij zijn die draden afzonderlijk maar 1 carré. Hooguit 1.5 carré. Ook de draden van S/R naar accu zijn van die dikte, in koppels van 2.

Vraag:
- is die kabel/aansluitingen van een dynamo makkelijk toegangelijk? (boutjes/stekker verbinding?)


Ja. Het is bij Alepen, AT750, NC en Varadero een driepolige standaard Hond-stekker naar de S/R in de buurt van het zadel. Bij jouw Crosstourer zouden die wel es met een ringtong op de SR kunnen zijn geschroefd. Bij een CRF 1000 werkt het weer met stekkers....

- Wat is de spanning die de dynamo (max) opwekt?  Gegevens van de diverse dynamo's per motor-type?


Dat wordt nooit opgegeven bij specs in Service Manuals. Wel de opbrengst in Watt bij een zeker toerental. Ik weet van Alpen 600 en XRV750's dat de spanning tussen de 55 en 65V AC ligt bij 5000 rpm. Die spanning is te meten met de stekker losgekoppeld, tussen de gele draden onderling. Ik weet alleen niet of het kwaad kan de dynamo onbelast en afgekoppeld te laten werken..?

Opbrengst diverse typen bij 5000 rpm:
- TA 600      310 W
- TA 650      310 / 368 W
- Vara          315 W
- TA 700      396 W
- NC 700      420 W
- CRF 1000  490 W
- VFR 1200X 490 W


@ Pronto: super!


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 21:56 - 31 aug 2018 22:00 #209 door Jan F.
Beantwoord door Jan F. in topic Overspannings-verklikker?

Nee, probleem zit in het feit van de laadspanning. Deze komt van de spanningsregelaar en is verbonden aan de accu. Dus, bij correct werkende accu, staat daar altijd >12V op, ongeacht of motor aan of uit is.  Daarom moet je voor de spanningsregelaar( 3 fase systeem) dat afnemen.


Dan ben ik benieuwd wat je als alarmwaarde gebruikt voor laadspanning.
Je kunt het ook oplossen door net als een dynamocontrolelampje het verschil tussen laadspanning en accuspanning te gebruiken.


Groet, Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 22:45 #210 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Ik antwoord nu niet voor Janno.

Verschillende modellen hebben verschillende waarden voor de laadspanning. Maar, die zijn via de software simpel aan te passen naar jouw situatie. Voor mijn AT staat bijvoorbeeld 12.6 - 15.5 V geprogrammeerd. Ik heb liever die onderwaarde hoger staan op 13 of 13,5V  (vroege waarschuwing als de accu nog wel bijlaadt), maar bij stationair levert de dynamo onvoldoende vermogen om bijvoorbeeld groot licht te voeren, of zoiets als handvat verwarming. Het blijkt dat in die gevallen de spanning op de polen, onder de 13V kan dalen. Zeker bij een Alp 600, want die heeft de kleinste dynamo. Maar als gezegd, dat kun je naar je eigen situatie aanpassen.

Als de motor gelopen heeft en je zet hem met de killswitch of zijstandaard uit (contact blijft aan), zal de accu in eerste instantie de waarde van de laadspanning vasthouden en daarna maar langzaam dalen. Daarnaast is mijn accu in rust 12.7-12.8 V en dat is al hoger dan de drempelwaarde onderspanning. In mijn geval ligt de accuspanning tussen de ingestelde monitor waarden.


Naast het feit dat het leuk kan zijn voor anderen om de verklikker zo te ontwerpen dat hij zonder gedoe op iedere (redelijk) moderne kan werken, lossen we met het dit 'motor draait'-vraagstuk ook een groot nadeel op in de huidige set-up: omdat nu bij contact-aan direkt alarm komt, heeft Janno daar een X-tijd vertraging op geprogrammeerd. Nadeel daarvan is dat als tijdens rijden de olielamp werkelijk gaat branden, het nog die X-tijd duurt voordat je in kennis wordt gesteld. Dus om een gebruiks-ongemak te vermijden, doe je als compromis afbreuk aan datgene wat eigenlijk het primaire doel was.

Dan kan dat stuk vertragings-script ook eruit, scheelt weer geheugen  :)  (sorrie, Janno  :-[)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 23:16 #211 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?
Hey Brom.

Ik snap je redenatie wel. Maar eigenlijk is het niet correct.
Een accu heeft gewoon een bepaalde correcte laadspanning. En dit is niet afhankelijk van het type motor en/of aangesloten verbruikers.
Met andere woorden een accu laadt met 13,6 ~ 13,8 Volt. En dus is dat ook het niveau wat je moet meten.
En als dan de spanning hieronder komt, welke oorzaak ook, dan is het alarm correct.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 23:50 #212 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Overspannings-verklikker?
Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken :o

m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Ni...61.html?rmmds=search


m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High...15.html?rmmds=search

Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral  te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.

Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 aug 2018 23:59 #213 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?
Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.
Maar ik weet dat deze sensors, enorm gevoelig zijn.
Uit ervaring met het vliegen met drones, waar deze sensors voor de hoogte bepaling gebruikt worden, weet ik dus dat ze
enorm gevoelig zijn. Als de wind anders staat dan zie je het al.
Met andere woorden je moet enorm veel met de software doen. Tis niet eenvoudig ga ik je zeggen.
Maar het zou kunnen.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2018 00:41 - 01 sept 2018 00:46 #214 door kees
Beantwoord door kees in topic Overspannings-verklikker?

Als het nou alleen voor mijn XRV750 en/of de TA600 zou zijn, dan is de te kiezen richting makkelijker. Dan ga je voor het toerentellersignaal want dat is voor die typen gelijk. Maar, ik zou het gaaf vinden als dat ding op zo'n beetje elke motor vanaf pakweg 1985 past. En dan zoek je die gemene deler zodat integreren zowel aan jou specifieke als ieder ander systeem doorzichtig is en gewoon werkt. En in iedere situatie werkt. De oplossing mag dus niet type-gebonden zijn.

Zou een massa airflow sensor in het filterhuis te bouwen zijn.
Is met wel een partij research die daar bij komt kijken :o

m.banggood.com/nl/Air-Flow-Sensor-for-Ni...61.html?rmmds=search

m.banggood.com/nl/CJMCU-280E-BME280-High...15.html?rmmds=search


Nou ja, welke toepassing je precies kiest, het meten van een verschil achter het luchtfilter vind ik een reele optie. Wat daar invasief aan is, is dat je minstens een gaatje in het lichtfilterhuis moet boren voor bijv. een output-draadje. Daarnaast moet je rekening houden met bijvoorbeeld gebruik van een meer lucht doorlatend filter als die van K&N. Het moet ook dan werken.

Ik zat (met mijn TA achtergrond) vooral  te denken aan de verschillende plekken waar je de vacuüm voor de benzine kraan zou kunnen aftappen, dat is een m6 gat denk ik.


Maar die invalshoek is dan TA-specifiek. Oke, een Alp700 bijvoorbeeld heeft injectie met een gasklephuis EN externe vacuumslangen. Dan is dat vacuum een wel gemene deler. Maar hoe en met welke materialen je inbreekt op dat vacuum kan verschillen en goeie kans dat dat niet werkt op een CRF1000, of wel, maar met aanpassing. Dan moet je meerdere type-gebonden oplossingen vinden.

Andere dwarsstraat is de uitlaat temperatuur. Mogelijk een sensor met een klem er tegen aan monteren. Is weinig invasief


Ook aan gedacht. Als ze koud zijn werkt het prima, maar ze blijven lang heet nadat de motor uitgezet is. Desondanks kan het contact dan nog wel aan staan. Zelfde geldt voor motorolie temperatuur.


Je zoekt echt een aan-uit signaal wat ook echt gebaseerd is op motor is aan - motor is uit.

Naast een verschil meten achter het luchtfilter, vind ik de trillingssensor iets om naar te kijken, alsmede van buitenaf oppikken van de magneetvelden van het vliegwiel. Het oppikken van bougiekabel is het minst aantrekkelijk vanwege het vuile signaal (rimpels op verschillende frequenties).

Ondanks alle onbekenden blijft het toerentellersignaal voor alle modellen nog steeds een gedachte op de plank.

Hmm
Je zou deze richting in kunnen gaan.


Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..?  :)





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2018 10:53 #215 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Brom
Ik heb wat meetingen gedaan
Stroomspoel om 1 van gele draden werkt loopt van 0 naar meer 10mv op mijn net dus meer dan 40A
Drukmeting bij stationair meer dan 20pa met gas er op stijgt  naar 700pa.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2018 10:54 #216 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Nog een bijlage
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2018 10:55 #217 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Nog een
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2018 10:55 #218 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Overspannings-verklikker?
Nog een
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2018 17:38 #219 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?


Qwerc, kun je het linkje erbij plakken..?  :)


Sorry, mijn fout.. maar ik begrijp je niet!?  :-[ :-[

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2018 19:48 #220 door Qwerc
Beantwoord door Qwerc in topic Overspannings-verklikker?
Een betere druksensor lijkt mij deze...
check deze deze link: https://circuits4you.com/2016/05/13/arduino-pressure-measurement/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden