APK voor motoren

17 juni 2013 08:52 #141 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic APK voor motoren

Jammer dat je het kort houdt.


Zoveel mensen, zoveel meningen maar het gaat hier over motorrijden inderdaad.
(  Rijbewijs nieuwe stijl is wel een stap in de goede richting.)

Jong/Oud en verschillen in motorkeuze en rijstijl meegenomen.
Aan elk begin van het seizoen kun je ervaren dat de winterslapers weer opgestapt zijn en staan de kranten weer vol.
Het zal statistisch wel aantoonbaar zijn dat ook hier een trent in zit, waarbij niet de techniek, maar de berijder de oorzaak is.
Ik ben gewoon tegen nog meer wetjes, regels en dit soort dingen. Laat iedereen zich gewoon aan de bestande regels houden dan wordt het ook leuker op de weg.
Ook motorrijden zelf is de afgelopen decennia erg veranderd en niet bepaald altijd ten goede. En dan bedoel ik niet alleen de regelgeving.

En boos......nee hoor en die Henk Krol laat ook maar zitten Peter.
Hij is nog te jong voor mijn kluppie >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 17:45 #142 door Bomba
Beantwoord door Bomba in topic APK voor motoren
Leuk die statistieken. Wat ik niet tegenkom in het hele verhaal, is dat er nergens staat wie het ongeluk veroorzaakt heeft. Opa van 80 die een motorrijder van 20 omver kegelt of een motorrijder van 20 die een opa van 80 laat schrikken en die vervolgens als laatste kunstje een boom omhelsd. Wie rijd er nu goed en veilig?

Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 17:49 #143 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren

Zoveel mensen, zoveel meningen maar het gaat hier over motorrijden inderdaad.
(  Rijbewijs nieuwe stijl is wel een stap in de goede richting.)

Jong/Oud en verschillen in motorkeuze en rijstijl meegenomen.
Aan elk begin van het seizoen kun je ervaren dat de winterslapers weer opgestapt zijn en staan de kranten weer vol.
Het zal statistisch wel aantoonbaar zijn dat ook hier een trent in zit, waarbij niet de techniek, maar de berijder de oorzaak is.
Ik ben gewoon tegen nog meer wetjes, regels en dit soort dingen. Laat iedereen zich gewoon aan de bestande regels houden dan wordt het ook leuker op de weg.
Ook motorrijden zelf is de afgelopen decennia erg veranderd en niet bepaald altijd ten goede. En dan bedoel ik niet alleen de regelgeving.

En boos......nee hoor en die Henk Krol laat ook maar zitten Peter.
Hij is nog te jong voor mijn kluppie >:D


Het is nooit mijn bedoeling geweest om een jong/oud vete te beginnen. Maar geloof dat het gewoon effectiever is om alle bestuurders (liefst alle weggebruikers, maar dat wordt misschien wat complex) scherp en op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen te houden. Dan om er 1 specifiek groepje eruit te vissen.

Voor wat betreft die nieuwe motorcategorien.... leuk idee. Maar ik vind het jammer dat dit weer alleen voor de jongste opstappers geld net als de oude 25kw regeling. Laat iedereen die afrijd ongeacht leeftijd nou maar eens beginnen met A2, 35KW. Meer dan genoeg om gewoon lekker te toeren en goed te leren rijden. Want er zijn nog genoeg die nu meteen op de zwaarste en meest krachtige motor denken te moeten stappen. Terwijl ze met 2 voetjes aan de grond schuifelend moeten keren... Bijkomend voordeel is ook dat motoren van deze categorie beter beschikbaar zullen komen en het ook een stuk interessanter wordt om dit officieel te regelen. In plaats van al het gesjoemel dat door de jaren heen met '25kw' gebeurd is. Mijn eerste motor, een RD04 zou bijvoorbeeld ook 25kw zijn, uitdraai van de vermogensbank erbij, hardstikke mooi. Maar wel apart dat hij niks onderdeed voor andere vol vermogen Africa Twins....

En tja die 11kw A1 categorie vind ik dan weer net niks. Meer ontmoediging voor jeugd om motor te gaan rijden dan iets anders...

Ik moet je ook gelijk geven Oldtimer... ik heb het ook niet zo heel erg op regeltjes. Maar wanneer men dan vind dat er regeltjes moeten komen, dan heb ik wel graag goede en eerlijke regels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 17:54 #144 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren

Leuk die statistieken. Wat ik niet tegenkom in het hele verhaal, is dat er nergens staat wie het ongeluk veroorzaakt heeft. Opa van 80 die een motorrijder van 20 omver kegelt of een motorrijder van 20 die een opa van 80 laat schrikken en die vervolgens als laatste kunstje een boom omhelsd. Wie rijd er nu goed en veilig?


Dat was eigenlijk ook mijn punt Bomba. Al heb ik dat gister avond niet meer zo duidelijk gemaakt geloof ik (het was laat  ::) )

Uit dergelijke statistieken moet je geen conclusies willen trekken. Het is een eerste stap in een groter onderzoek, waarin je de opmerkelijke punten van deze statistieken nader kunt gaan onderzoeken.

Want uit zulke statistieken kan iedereen een andere conclusie trekken. Statistieken moet je relativeren en verder onderzoeken voordat je er wat mee kunt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 21:47 #145 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren

motorfiets rijden is gewoon gevaarlijker dan het besturen van alle andere voertuigen omdat de kans op letsel vele malen groter is.
daar komt bij dat het besturen van een motorfiets lichamelijke vaardigheden vraagt  die met de jaren wat vertroebelen.
bij andere motorvoertuigen is dit minder belangrijk.
Motorrijden is ook meer vermoeiend.
weinig moeders die stonden te juichen bij het bekent maken dat dochter en of zoonlief ging motorrijden.
zelfs de soms buitensporige verzekeringspremies heeft weinig echte liefhebber tegen gehouden
De nieuwe rijbewijs regeling laat zien dat ook de overheid niet staat te juichen om dit vervoer middel te promoten.
want alle maatregelen komen enkel te lasten van de persoon die wilt kiezen voor dit vervoer middel

de schuldvraag bij letsel speelt eigenlijk voor de maatschappelijke onrust die samenhangt met deze manier van vervoer geen echte rol omdat we nog steeds gezien worden als die rebel die beslist anders wilt zijn.
hij reedt te hard is nog steeds de meest gemaakte opm bij een ongeval...
ook verzekeringen proberen te vaak de schuld bij de motorrijder weg te leggen
maw de motorrijder is slecht georganiseerd waardoor hij snel slachtoffer is te maken (propaganda voor diegene die motorrijden wil ontmoedigden)

ik zie mogelijkheden wanneer de motorrijder en rijdster als zwakkere weggebruiker zou worden opgenomen in  het RWW
Ik hoop daarmee dat het overig verkeer meer oplettend zou kunnen zijn omdat statisch de motorrijder vaak het slachtoffer is van andermans fouten
eenzijdige ongelukken blijven altijd bestaan maar dat geld voor alle voertuigen
misschien tijd voor een landelijke campagne om dit op de politieke agenda te krijgen



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 22:08 #146 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren
Hmm ergens een leuk idee Ad. Maar laten we daar alsjeblieft niet aan beginnen. Schaf liever die zwakkeren regelingen af. Naar mijn idee zorgt die regeling er tenminste in het geval van fietsers voor een schijnveiligheid. Die auto stopt toch wel want anders is hij de sjaak.

Nee ik zie liever dat mensen gewoon zelf verantwoordelijk zijn voor hun doen en laten. En de VOA wordt er steeds beter in om een nauwkeurig ongeval verslag op tafel te leggen en de veroorzaker aan te wijzen. Daar vertrouw ik liever op. Zeker omdat ik er van overtuigd ben dat het geen positieve propaganda voor de motorrijders zal zijn wanneer zij een vrijbrief krijgen als 'zwakkere verkeersdeelnemer'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2013 23:20 #147 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
dan verschillen wij van mening hierop,
als die schijnveiligheid (De stok achter de  deur) er voor kan zorgen dat bestuurders beter op dienen te letten en niet meer wegkomen met "ik heb het niet gezien"  so be it.
Ik heb namelijk niet de indruk dat motorrijders dit gaan uitbuiten (we zijn immers + 12) en we blijven net zo kwetsbaar
Er zijn nog genoeg ongevallen waar geen VOA aan te pas komt en moeten de verzekeringnemers het zelf oppakken en dat is  vaak niet in het voordeel van de motorrijder
veel letsel advocaten geven gewoon het advies dat motorrijders bij een ongeval moeten blijven liggen, gaan kermen van de pijn en nog net de advocaat kunnen bellen,
vandaar dat dash cameras al erg gewild zijn.
De meest pijn zit nog steeds in de portemonee  en dan is het snel gedaan met het nemen van verantwoordelijkheid 

kijk om je heen en ervaar wat er is overgebleven van zaken als verantwoordelijkheid nemen.
ze zijn van een uitstervend soort
harde bewijzen voeren de boven toon en tussen gelijk hebben en krijgen is nog nooit zo'n grootte kloof ontstaan
misschien ben ik een zwart /wit maar mijn goed vertrouwen  is niet meer wat het geweest is.
zo ben ik  ook nog steeds voorstander van een apk want juist in deze tijd van alles wat minder zie ik meer klanten met gladiaaltjes, zichtbare staaldraadjes en andere zaken die nog even uitgesteld moeten worden .
neen, ik deel niet de gedachte dat alle motorrijders het goed voor elkaar hebben
en enkel de gedachte dat  de relatie tussen technische staat en ongevallen bindend moet zijn deel ik niet.

alles dient gewoon in orde te zijn..
het zal dan misschien niet zaligmakend zijn maar we hadden het over verantwoordelijkheid  en die laat zich makkelijk buigen.
zeker als er toch geen toezicht op is.
leuk dat knoeien met km standen niet meer mag .. maar wie controleert dit nu.. juist niemand
regels hebben geen enkele zin als er niet gehandhaafd kan worden

en juist met een apk kun je dit afdekken
misschien niet de bedoeling maar wel een neven effect en zo ook met gestolen motorfietsen etc
het is wat we zelf willen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 18:06 #148 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren
Niks mis met een verschil in mening Ad. En het is dat je zo verrekte ver weg woont anders kwam ik zo nu en dan eens langs om een goed gesprek te voeren  ;)

En tja ik zweef wat dat betreft wat tussen verschillende zaken in. Van mij hoeven er niet zo heel nodig nieuwe regels/maatregelen bij te komen. Maar die er komen moeten wel wat bijdragen. Daarbij is handhaafbaarheid ook zeker een punt Ad.

Hier is al meermaals het geluid van de motoren als nuttig apk punt genoemd. Leuk maar moeilijk te handhaven. Geluid meten is eenvoudig, maar geluid goed meten dan weer lastig. En in een drukke garage eigenlijk niet haalbaar. De keuringen door een onafhankelijke partij uit laten voeren... leuk idee, maar daar bestaat geen directe oplossing voor. In principe zou je naar mijn idee de keuring gewoon bij de motorzaken ed neer moeten leggen en die laten controleren door de RDW door middel van steekproeven. Net zoals dit bij auto's en vrachtwagens gebeurt. En ook bij heel veel andere zaken waar een periodieke keuring nodig is. En dit voldoet prima.

Dat er dan 'verkeerde' statistieken zouden kunnen komen vind ik niet boeiend. Het gaat er toch om dat die motoren weer veilig op de weg komen? Of zo nodig van de weg gehaald worden. Of ze nu eerst afgekeurd en een week later goedgekeurd worden, of meteen in 1 keer goed gekeurd worden omdat alles meteen even hersteld is maakt mij niet uit. Of sterker nog... op de officiële manier zul je 2 maal de afmeld (en/of keurings) kosten moeten betalen. En wanneer je onder de druk van een klant hem dan toch maar goed keurt ben je dom bezig. De keurmeester is zelf verantwoordelijk voor de keuring. Afkeur is afkeur en wanneer je het niet eens kunt worden laat die klant dan maar elders proberen een goedkeuring te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 18:24 #149 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
ook op dit vlak heb ik een andere mening:

iedere keuring dient volledig onafhankelijk te zijn en zou wat mij betreft enkel bij een overheids dienst mogen  liggen,

als een garage houder moet keuren zal deze altijd trachten de belangen van de klant te behartigen. dit betekent dus dat het aantal afgekeurde voertuigen (lees afgemeld) tot een minimum is beperkt omdat hij vooraf een
herstel voorstel doen
het voorkomt dus een beeld van hoe slecht het werkelijk gesteld is.
de reden waarom de termijn bij auto's is opgeschroefd
Je statistieken zijn dan mooier gekleurd.
In het geval van motorfietsen heeft men enkel de statistieken van de ongevallen waarbij een technisch mankement een mogelijke grondslag zou hebben .

zo is bijv de minimale remvertraging voor motorfietsen nog uit een vorige eeuw,
Het is maar waar je in wilt geloven


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2013 20:35 #150 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren

ook op dit vlak heb ik een andere mening:

iedere keuring dient volledig onafhankelijk te zijn en zou wat mij betreft enkel bij een overheids dienst mogen  liggen,

als een garage houder moet keuren zal deze altijd trachten de belangen van de klant te behartigen. dit betekent dus dat het aantal afgekeurde voertuigen (lees afgemeld) tot een minimum is beperkt omdat hij vooraf een
herstel voorstel doen
het voorkomt dus een beeld van hoe slecht het werkelijk gesteld is.
de reden waarom de termijn bij auto's is opgeschroefd
Je statistieken zijn dan mooier gekleurd.
In het geval van motorfietsen heeft men enkel de statistieken van de ongevallen waarbij een technisch mankement een mogelijke grondslag zou hebben .

zo is bijv de minimale remvertraging voor motorfietsen nog uit een vorige eeuw,
Het is maar waar je in wilt geloven


Tja mij lijkt dit dus juist geen taak voor de overheid. Voornamelijk omdat zij geen dekkend netwerk van keuringsstations hebben. En ik in ieder geval niet bereid ben om veel geld te spenderen zodat de overheid een stuk of 100 keuringsstations kan gaan bouwen. Om nog maar niet te spreken van de mensen die daar moeten gaan werken en uit een boekje moeten gaan leren wat een motor is. Naar mijn idee is het de taak van de overheid om de regelgeving op te stellen en er op toe te zien dat deze nageleefd wordt. Waarbij het de taak van commerciële bedrijven is om deze plannen uit te voeren. En deze constructie werkt in mijn ogen ook uitstekend voor de huidige auto apk. Maak gebruik van de kennis, ervaring en materieel dat er al in het land is. Dat er daarbij statistieken onnauwkeurig zijn.... heb ik er wel voor over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 02:33 #151 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
die apk is voorlopig toch weer van de baan dus bedenken hoe een dergelijk netwerk eruit komt te zien...
echter de gedachte dat de markt sector het wel op gaat pakken.

KPN, post, spoorwegen, energie markt, zorg stelsel allemaal geen school voorbeelden van hoe de markt het wel is gaan regelen
de kwaliteit-prijs is totaal uit de pas gaan lopen
overigens was het ook juist de markt die zich inzette voor een APK voor motorfietsen
geld maakt macht denk ik dan maar
nee liberaal denken heb ik nog niet in me

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2013 20:07 #152 door AT-Jelle
Beantwoord door AT-Jelle in topic APK voor motoren
Mja dat stuk privatisering van al bestaande overheidsdiensten is niet bepaald soepel verlopen.

Maar dan vraag ik mij voor een deel ook wel af... wat heeft het dan in het verleden daadwerkelijk gekost. Zou mij niks verbazen dat heel wat van die zaken waardoor de diensten nu ineens veel duurder zijn in het verleden gewoon uit de belastingpot kwamen...

En daarbij postNL... tja hoeveel mensen doen er nog met regelmaat een brief/kaart op de bus? Met name email heeft een heel groot deel van de postmarkt ingepikt. Pakketten worden er dan misschien wel weer meer dan ooit verstuurd. Maar daar zijn dan ook heel wat kapers op de kust. Het aanbod is niet meer zo groot als vroeger, en de concurrentie steeds sterker. Moeilijk te vergelijken.

Maar zaken als de apk en vele andere nieuw op te zetten diensten draaien in mijn ogen prima.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 16:36 #153 door mauppie
Beantwoord door mauppie in topic APK voor motoren

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 19:09 #154 door Eshe
Beantwoord door Eshe in topic APK voor motoren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 19:13 #155 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic APK voor motoren

die apk is voorlopig toch weer van de baan


Echt niet.
Het nieuws van vandaag geeft weinig hoop voor de toekomst.
Caravans en motoren naar de APK volgens de europeesche richtlijnen.
We hebben niks meer te zeggen in eigen land >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 19:51 #156 door dropken
Beantwoord door dropken in topic APK voor motoren
Rutte en zijn volgers slepen ons en vooral ons geld naar Brussel en doen braaf wat ze daar zeggen.
vooral vooroplopen in dit kleine landje, ondertussen worden velen waaronder wij motorrijders de dupe van dit in mijn ogen domme regelgevingverzinners in Brussel en europa en dan vooral ook nog om (sorry middenstanders onder ons) de garages en monteurs van motoren en caravans in dit geval de beurs te spekken en zo misschien en dat zie ik als enig voordeel een baan of werk te behouden.
heb meerdere motoren en een in onderdelen hoe willen ze die dan keuren, eerst de belastingvrijstelling eraf kost me geld volgend jaar en nu dit weer dat zal met veel verlies een paar motoren verkopen worden want hier gaat moeders niet in mee.
maar welke moeten dan weg ???????? dat zal een moeilijke keuze worden.
ze weten niet wat ze de kleine man met een hobby aandoen !!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 20:26 #157 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
wat is de westerse democratie toch mooi..  8)

ja ik  was en ben nog steeds voor en daarmee heeft mijn lobby partij het waarschijnlijk beter gedaan dat al die andere groepjes die schijnbaar met minder zeggende argumenten hun zaak hebben willen verdedigen.
nu is de volgende vraag per wanneer...... en dat gaat naar modern europees gebruik nog wel even duren.

maar:
we moeten niet vergeten dat  eigen belang  persoonlijk vaak zwaarder weegt dat wat collectief belangrijk is.
en daarbij kun je jezelf afvragen wat de meerwaarde van een apk  dan is in Nederland.
maar ik ben vrij zeker dat die normen en waarden in bepaalde oost europeese landen toch anders liggen

en ook die mensen komen wij hier tegen
europa  zoals we dit vandaag de dag kennen is vooral te danken aan de fundamenten zoals vastgelegd bij de oprichting ervan
een collectieve benadering is dan niet direkt in mijn eigen belang maar zij draagt wel bij tot de maatschapij  waar wij allemaal deel van uit willen maken.



en als dat resulteert in misschien toch net  die 2 doden en 4 gewonden minder... vooruit dan maar
het is ieders keuze om motorfiets te rijden, parachute te springen of eender welke activiteit te ontplooien en daarbij willen we graag dat al het mogelijke wordt gedaan om dit veilig(er) te maken op zelfs maar het gevoel te geven dat het veilig kon zijn
een basis controle hierop is  in mijn ogen een goede stap.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 20:46 #158 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic APK voor motoren
Jawel, de democratie is mooi.
Het is alleen zo jammer dat de bemoeizuchte en regelgeile medemensen de overhand krijgen
en zo het ontstaan en de evolutie van de mensheid (individualiteit en eigen keuze) zo wordt onderdrukt.
Die enkele doden minder daar sch**t ik op.
Kijk eens in de rest van de wereld en in eigen land hoeveel mensen er overlijden
door toedoen van de medemens (drugs/crimi/mensenhandel/onkunde in de zorg/enz)
Daar gebeurt geen ene kl*te aan ! !

Het enige waar dit allemaal voor is om euro's er aan over te houden en meer en grotere
bonussen aan de top te verkrijgen. De burger onderaan is het slachtoffer.
Het gaat helemaal niet om extra veiligheid. Het gaat om macht en geld.

Brussel is één locatie maar dit soort rare kokosmacronen zitten overal.

Hehe, dit ben ik kwijt. Kan ik vannacht weer redelijk slapen.

grtz,
Marco


Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2013 22:34 #159 door chaos
Beantwoord door chaos in topic APK voor motoren
en nu een aantal onder ons een keurmeester certificaat/diploma halen en hun inkomen is ook gegarandeerd. niet dat ik het ze niet toe wens, maar geld kost het de gewone burger toch weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2013 00:18 #160 door Driepinter
Beantwoord door Driepinter in topic APK voor motoren

wat is de westerse democratie toch mooi.. 


Schitterend, het oorverdovende gekakel in het kippenhok van de gehersenspoelde massa overstemt de bescheiden stem van de weldenkende eenling.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden