APK voor motoren

17 feb 2009 19:44 #41 door Africaanse Twins
Beantwoord door Africaanse Twins in topic APK voor motoren

De MAG doet voorkomen dat ze het 'Walhalla' van de Motorrijder belichamen, maar zo zie ik dat absoluut niet.


Gelukkig maar dan, want:

"In de Noordse mythologie was het Walhalla een speciale hemel, voorbehouden voor de gesneuvelden in de strijd."
8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 17:02 #42 door harry
Beantwoord door harry in topic APK voor motoren
Op zich ben ik geen tegenstander van de APK, zolang het inderdaad om steekhoudende zaken gaat, en niet om ideetjes die door iemand worden bedacht die nog nooit een motorfiets van dichtbij heeft gezien. Maar... Wie gaat hem dan keuren! Mijn inschatting is dat je bij de dealers terecht komt. "Zet u hem daar maar neer en kom hem morgen maar weer halen." Niks ervan! Als iemand mijn motor keurt, okee, maar dan loop ik zelf met de keurmeester mee, zodat ik zelf kan zien wat er wel of niet goed is. Anders vind ik de kans te groot dat ze ons een poot uit proberen te draaien. (zeer gezond wantrouwen tegen dealers...)
Met de auto doe ik dat ook. Afkeur is afkeur, geen probleem, maar laat maar zien waarom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 19:39 #43 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren

Op zich ben ik geen tegenstander van de APK, zolang het inderdaad om steekhoudende zaken gaat, en niet om ideetjes die door iemand worden bedacht die nog nooit een motorfiets van dichtbij heeft gezien. Maar... Wie gaat hem dan keuren! Mijn inschatting is dat je bij de dealers terecht komt. "Zet u hem daar maar neer en kom hem morgen maar weer halen." Niks ervan! Als iemand mijn motor keurt, okee, maar dan loop ik zelf met de keurmeester mee, zodat ik zelf kan zien wat er wel of niet goed is. Anders vind ik de kans te groot dat ze ons een poot uit proberen te draaien. (zeer gezond wantrouwen tegen dealers...)
Met de auto doe ik dat ook. Afkeur is afkeur, geen probleem, maar laat maar zien waarom.


De regelgeving geeft precies aan wat wel en wat niet kan of mag,

het probleem als wanneer dit door de dealer zou gaan gebeuren  de klant zich gaat bemoeien en gaat proberen te schiperen als er een min punt zou zijn
immers er is ook een klant relatie  en dat heeft zijn invloed.
je geeft dit zelfs al aan,
het gevolg zou zijn dat reparties voor de keuring zal gaan plaats vinden en de keuring zelf zal vaak goed uitpakken.
net zoals het nu bij auto's gaat .
weing afmelden alszijnde afgekeurd en gelijk mooie cijfers die laten zien hoe goed het wel gesteld is met het motorpark.

tja.. het is hoe je het uit wil leggen.

nee voor mij zou het een onafhankelijk orgaan moeten zijn  . RDW dus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 mrt 2009 19:58 #44 door harry
Beantwoord door harry in topic APK voor motoren
Ad, ik kan hier gedeeltelijk in meegaan, maar wat ik bedoel is dat ik absoluut niet ga schipperen, en er ook geen enkel probleem van maak als er iets niet goed is (vandaar die opmerking van afkeur is afkeur), maar dat ik het wel direct zelf wil zien. Dus dat ze me achteraf geen onderdeel laten zien wat ze uit de schrootbak hebben gevist. Bij de auto heeft dit nog nooit enig probleem opgeleverd en zelfs geen scheve gezichten, maar motordealers willen liever geen klanten in de werkplaats en dat is waar ik een beetje huiverig voor ben. Repareren doe ik al sinds jaar en dag zelf.

Keuring bij de RDW zou inderdaad een goede optie kunnen zijn, mits ik zelf mee mag kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 20:05 #45 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
nou heren,

de roep om de APK voor 2 wielige motorvoertuigen al dan niet met aanhanger is weer (opnieuw) begonnen

echter nu onder de noemer..... voor het mileu.

en steeds komt er minder tijd tussen te zitten

:))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 20:32 #46 door Sounddragon
Beantwoord door Sounddragon in topic APK voor motoren
Daar maakt geen politicus zich druk om met de aankomende verkiezingen  ;D

Heb je een linkje naar dit onweerlegbare feit Ad ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 feb 2010 21:39 - 19 mrt 2011 21:56 #47 door mk2
Beantwoord door mk2 in topic APK voor motoren
APK voor motorfietsen komt er 1,2,3 niet.....
Milieu-eisen zijn er niet voor een motorfiets dus daar hoeven wij ons geen zorgen over te maken...
Wel zijn er voor geluid in de permanente eisen gesteld wanneer ze beschikbaar zijn in het register.
Lees ze maar ff na via onderstaande link bij artikel 5.4. *

www.rdw.nl/NR/rdonlyres/8219AEA1-DCC5-4F...rtuigen_29042009.pdf

APK voor aanhangwagens >750 kg tot 3500kg komt eerst  ;)

groeten,
Maarten


######################################################################
einde topic 1 ( APK keuring in de maak)
Samengevoegd met nieuw topic

Hieronder gaat nieuw geopend topic verder (APK voor motoren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2011 12:38 #48 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic APK voor motoren
Dat was schrikken,  :o
lees ik in de krant dat er een politicus is die de APK voor motoren wil invoeren. "want dat doen ze in andere lidstaten ook!" was het commentaar.
Tja, daar hebben ze geen BPM, raken wij die dan ook kwijt? Daar betalen ze geen vermogen voor brandstof, enz enz. ( daar hoor je ze niet over)  :angel:
Nee, dit is weer een verkapte vorm van inkomsten. "wat meneer, geen APK? "dan valt geheel automatisch een acceptgiro op de mat met een boete.  C:-)
APK voor motoren lijkt mij overbodig. Indien de technische staat van de motor te wensen overlaat, rekent je fiets vanzelf met je af.  >:D
APK voor motoren: ik zeg NEE
Of ben ik nu de enige die er zo over denkt  ???

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2011 15:16 #49 door cobramarw
Beantwoord door cobramarw in topic APK voor motoren
Gebeurt bij ons (België) ook niet.
Alhoewel er de laatste tijd wel (politieke) stemmen opgaan die er voor zouden zijn.
Persoonlijk vind ik het ook over de schreef gaan.
Motorrijders zorgen er wel voor dat hun vehikel technisch in orde is. Je hebt nu eenmaal geen reserve als er iets niet werkt (en geen kreukelzone).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2011 15:20 #50 door PimW
Beantwoord door PimW in topic APK voor motoren
Ik heb tot nu toe ook nog nooit het apparaat de schuld kunnen geven van brokken...

;D

APK heeft (in mijn geval) dus geen enkel nut behalve centjes verdienen. :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2011 18:58 #51 door kees
Beantwoord door kees in topic APK voor motoren
Ik vind het weer bijna een slapende honden/gele hesjes onderwerp, maar...

Strikt genomen: ieder ander type motorvoertuig wordt gekeurd in de EU. Je wil toch ook niet door een vrachtwagen in de puinpoeier worden gereden omdat die niet ok was?

Nee, veroorzaak jij een kettingbotsing achter je omdat, weet ik wat, je wiel onderuit ging door een defect lager.. :D

Ik zou er op zich geen moeite mee hebben (gek genoeg  ::))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2011 19:03 #52 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic APK voor motoren
De grondslag voor iedere periodieke keuring zou de technische staat moeten zijn.
als er aanwijzingen zouden zijn dat deze belabberd is wordt de roep om een dergelijke keuring noodzakelijk.
Maar de  relatie tussen ongelukken en de slechte technische staat zou minder dan  1 % zijn waardoor tegenstanders een sterk argument hebben om afwijzend te reageren.

Daarkomt bij dat de discussie over zaken als herrie en milieu ook belangrijk wordt
dus wijzigingen die niet volgens homologatie  toelaat baar zijn.
De rebelie van de motorrijder wordt altijd opgewekt zodra een overheid voornemens is om dit in te perken
De vrijheid van keuzes.

maar als dit bij draagt aan het terug vinden van gestolen motoren,
of dat de echte barels die menig circuit al van dichtbij hebben gevoeld eindelijk afgevoerd worden.
totall loss motoren niet  weer in eens in de showroom staan met beduidend minder km


We kennen allemaal wel eens die spreekwoordelijke eerste motorfiets(waar van alles mee mis was)  die ogenschijnlijk er perfect uit zag.
dealer of particulier maakt in de praktijk  geen verschil

dan ben ik voor....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 09:27 #53 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic APK voor motoren
Misschien zou hier een poll van gemaakt kunnen worden, dan had ik namelijk (ook) "voor" gestemd  ;)
Waarom? Het is hierboven al verwoord, om de spreekwoordelijke (en hopelijk uitzonderlijke) 'wrakken van de weg' daadwerkelijk aan het verkeer te onttrekken... en jawel, ook banden zo kaal dat het kanvas erdoorheen naar buiten komt horen niet (meer) op de weg dus ook hier zou een preventieve werking van uit (kunnen) gaan. (Ja ja, ik hoor het sommigen al zeggen, "dan haal ik voor de keuring de kale banden er vanaf en zet ze er later weer op"... Hoor je zelf wat je zegt?  ;D)
Verdere ergernis #1: asociale blèr-pijpen, herrie maken is leuk, maar de samenleving terroriseren met je drang om de aandacht op je te vestigen is NIET LEUK  >:( Deze opmerking is bedoeld voor de mega-irritante sjopper-mobielen >:D
Daarnaast, geloof het of niet, vind ik het als niet-sleutelaar helemaal niet erg als er periodiek een deskundig oog op mijn fiets geworpen wordt; vergelijk ik het met m'n auto: bij de laatste APK werd geconstateerd dat beide (!!) veren vooraan gebroken waren en nog 't een en ander een flinke speling begon te vertonen. Had ik dat opgemerkt? Neen... Was het dan niet waarneembaar? Hmm... ik zeg wederom 'Neen'...  ::)
Had ik het zelf kunnen ontdekken? Tja, als ik tijd, plek, zin én expertise had gehad om onder m'n wagen te kruipen en de juiste onderdelen te inspecteren... dan waarschijnlijk wel, in de overige gevallen... denk 't niet... :-\
Dus zolang het geen melkkoe wordt zeg ik voor mijn gemoedsrust: APK voor motoren is O.K.  :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 10:21 #54 door michelbijl
Beantwoord door michelbijl in topic APK voor motoren
Natuurlijk wel een APK voor motoren. De argumenten van Ad en ReBel spreken voor zich.
Voeg daar de vele zelfsleutelaars aan toe die niet allemaal kennis van zaken hebben en je hebt een stevig verhaal.

Ja ik sleutel zelf ook en ik begin soms ook aan klussen die aan de lastige kant of nieuw voor me zijn. Dus voor lieden als ik, en waarschijnlijk velen met mij, is de APK een goed idee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 14:32 #55 door nr 52
Beantwoord door nr 52 in topic APK voor motoren
Fijn zulke posiieve reacties te lezen.
Het opent ook mijn ogen voor de andere  dan de financiele kant, weg herrie uitlaat, kale banden, lekkende blokken enz.
Eigenlijk zijn wij motorrijders best wel een braaf volkje  :angel:
Mogen we binnenkort ook op de betaald parkeerplekken staan.

Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 15:05 #56 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic APK voor motoren
[off-topic]

Mogen we binnenkort ook op de betaald parkeerplekken staan.

Da's uiteraard een andere discussie, namelijk de waardering voor motorrijders... Als dank voor het niet deel uitmaken van het fileprobleem mogen we namelijk rekenen op een flink mes in onze rug, danwel een rib uit ons lijf... [lees hier] http://www.bovag.nl/index.php?pageID=7&messageID=1663   >:( ...en toch stap ik, door weer en wind, elke ochtend weer op dat fietske... tja... als anderen het niet weten te waarderen dan doe ik 't maar om mezelf te plezieren  :D
[einde off-topic]

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 17:18 #57 door PimW
Beantwoord door PimW in topic APK voor motoren
Doen hullie dat maar en steek jezelf meteen in een geel hesje.

Ik doe niet mee!

:-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 17:36 #58 door Rommit
Beantwoord door Rommit in topic APK voor motoren
Ze zouden eerder een APK voor aanhangers in moeten voeren ( DannyE weet wel wat ik bedoel  :o )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 17:38 #59 door Huib
Beantwoord door Huib in topic APK voor motoren
APK voor motoren....... zucht.... Hoe ga ik dat aan mijn kinderen uitleggen....

Dat je vroeger nog zelf je brommer op kon voeren....

Je nog zelf aan een oude Morgan met 140 pk en zelf gemaakt chassis om kon sleutelen omdat je dat leuk vond...

Dat ik zelf met mijn eigen handen mijn schip uit 1902 herbouwd heb....

Dat ik met mijn africa twin (wat is dat pappa?) door de duinen, strand en bos knalde en zelf daarna op mijn eigen gemakje het onderhoud deed en alles wat stuk was verving...

Dat ik zelf mijn achtergevel en dak deed vervangen (stiekum zonder bouwvergunning)....

Dat ik zelf....

Dat ik zelf.................. :-X :'(


Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2011 17:47 #60 door Huib
Beantwoord door Huib in topic APK voor motoren
Ach.....wat zit  ik eigenlijk te dromen......

Waarschijnlijk mogen we tegen die tijd de weg niet meer op met een v-twin met carburateurs, ketting aandrijving, noppen banden, versnellingen, rally kontje etc....

Rijden we allemaal op een elektrische driewieler met rol beugel en airbag.....

:-\

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden