M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

26 mei 2016 13:50 #21 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Accu
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 14:31 #22 door alain
Beantwoord door alain in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Nog niet wanhopen.

Zorg eerst dat je gedistilleerd (=gedemineraliseerd) water ter beschikking hebt.
Haal de accu er uit. Verwijder de dopjes. Vul zeer zorgvuldig de kamers 1 voor 1 tot het maximum niveau met gedemineraliseerd water.
Plaats de dopjes terug. Reinig de bovenkant van de accu met tissues en werp die weg in een plastic zak (zwavelzuur spatten).

Controleer na het laden van de accu of na een tijdje rijden de spanning. Arjen kan je vertellen wat de juiste spanning moet zijn.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 16:33 #23 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Bij het vullen van je accu: handschoenen aan + (veiligheids)bril op!

Na het vullen, eerst de accu aan de lader, zodat de accu weer goed op spanning komt. Daarna minstens 24 uur met rust laten.

Na de rustperiode kan je de accu spanning (voltage) tussen de + en - pool meten met een multimeter. Dit geeft je een indicatie van de staat van jouw accu.

12,7V = 100% (nieuwe accu)
12,5V = 80%
12,3V = 60%
12,1V = 40%
11,9V = 20%
11,6V = 0%

Is de spanning van de volgeladen accu, na de rustperiode onder de 12,3V dan zou ik persoonlijk naar een nieuwe gaan uitkijken.


“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 17:45 #24 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ok, de accu is helaas stuk ( zojuist laten controleren bij de accu specialist in de buurt ) dus nieuwe accu erin.
Opgeladen aangesloten geeft hij een waarde van 12.90.
MAAR wanneer ik m'n TA start en de motor stationair draait bij ongeveer 1000 a 1100 toeren heb ik een waarde van 14.70 (???) Bij oplopende toeren gaat het niet erg omhoog maar krijg wat wisselende waarde rond de 14.70 tot 14.95.... dus wat nu ...?... spanningsregelaar defect ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 19:27 #25 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Net de motor even laten draaien. Loopt netjes, verlichting werkt. Maar na heel even draaien zag en hoorde ik toch licht borrelen in de accu. Om ellende en met panne onderweg te voorkomen wil ik graag zeker zijn van mijn TA. Wat denken jullie  ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 21:16 #26 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
UIt mijn hoofd kloppen de waardes gewoon.

Overigens is de formele test bij 5000 toeren, en dan mag de alp volgens mij rustig tegen de 15 volt aanlopen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 21:18 #27 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
14 volt is normaal. Exacte waarde weet ik niet uit mn hoofd, maar bijna 15 volt is naar mijn mening te veel. Dan gaat je accu kapot.
Spanningsregelaar kan defect zijn.

Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 21:20 #28 door jeroen emke
Beantwoord door jeroen emke in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
uit de WP

still no angel found who flies at the same speed
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 21:38 #29 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
13.5 tot 15.5 bij 5000 toeren  :o  nou da's een hoop.
Dus dan klopt het tot nu redelijk goed. Zal morgen testen bij 5000 toeren om te kijken of het daar niet boven zal raken. Ik mag aannemen dat die belletjes dus geen kwaad kunnen ?.
Bedankt hoor voor alle hulp alvast, ik leer hier een hoop van, en is mijn TA straks weer in goede conditie  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 22:16 #30 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Rob is de specialist. Ik ben altijd angstig van laadstromen in de buurt van de 15v, maar als Rob zegt dat het kan dan mag je dat aannemen.

En ik was nog even voorzichtig, omdat bepaalde motoren rustig tot over de 15 mogen, maar Jeroen heeft het al opgezocht ;)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 22:32 #31 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Altijd meten met je licht aan, anders krijg je verkeerde waardes!

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 22:47 #32 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Oooh da's goed om te weten want die waren uit. Licht aan dus.. check

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 12:09 #33 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Vandaag wederom wat metingen verricht. Dit keer met de verlichting aan. Accu 12.9. - draaiende motor stationair 14.6 - 5000 toeren rond 14 . Moet er bij zeggen dat de meter ook niet zo'n beste is. Volgens mij zitten de waarde goed.
Vervolgens stuk gereden heerlijk.
Nu afwachten op de bestelde koppelingskabel ( wat door een foutje van de shop nu een week gaat duren )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2016 17:00 #34 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Kleine pauze (om stiekem m'n bike te bewonderen)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 16:06 #35 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ? Iemand tips ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 17:44 #36 door arne
Beantwoord door arne in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Kruipolie, linkse tappenset en veel geduld?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 19:10 #37 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Kruipolie - check.
Geduld... uuhm tja.  ???
Grrrr....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2016 20:01 #38 door arne
Beantwoord door arne in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Hahahaha, geduld sucks. ;)

Maar zonder heb ik al een paar linkse tappen gebroken. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 01:39 #39 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Ik mag aannemen dat die belletjes [in de accu] dus geen kwaad kunnen ?


Belletjes zien is verder wel ok. Als de accu borrelt zoals water kookt, is het niet oké  ;)

Ooooh nee, er is een bout afgebroken van de passagier voetsteun bevestiging. Hoe krijg ik dat er nu weer uit ?


Die draad is open aan de andere kant, dus met een rechtse tap moet het ook kunnen. Dan draai je dat restant er gewoon doorheen. Steekt er aan de achterkant niks uit wat je nog kunt pakken?

Paar keer per dag wat kruipolie erop kan op den duur wel meewerken  ;)


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 09:37 #40 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer ( nieuwigheid ??).
Tja met een rechtse of linkse tap, ik ga het met kruipolie en geduld oplossen. Ik weet niet of hij aan de achterzijde uitsteekt, dat zal ik even checken.

Gelijk de beugels weer netjes in de lak gezet.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden