M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

16 juli 2016 12:27 #121 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ook belangrijk. Welke olie zit  erin en op peil ????

Schakelen moet gewoon zonder al te veel moeite gaan.
Een kleine klik is normaal en wanneer de koppeling is in geknepen en het juiste toerental moet het gewoon heel soepeltjes gaan.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 12:48 #122 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Mmmh juiste toerental zeg je.
Wat is dan ( ongeveer ) het juiste toerental?
Dat is iets waar ik eigenlijk nooit bij stil gestaan heb.
Mischien is het meer mijn rijstijl inderdaad. Thanks oldtimer.
En " by the way " ben echt superblij met de tassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 14:25 #123 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Wat is dan ( ongeveer ) het juiste toerental?


Tja, kan ik je niet uitleggen. Is een gevoel  ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 16:14 #124 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Als het toerental net valt.

Nog te hoge toeren (te vroeg) > hakerig, al te lage toeren (te laat) > ook weer hakerig.

Maar kan aan meer dingen liggen, bijvoorbeeld staat van ketting/tandwielen, kettingspanning, oliemerk. Of, staat van 'dogs' op de tandwielen in de bak, dan wel slijtage aan schakelvorken of schakelwals, ook in de bak.


Maar, timing met een soepel voetje doet heel veel  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 17:51 #125 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Heb na wat testen uitgevonden dat inderdaad bij een hoger toerental het veel soepeler schakelen is. Ben te voorzichtig geweest denk ik. Trek 'm nu wat verder door en voelt vele malen beter.  Tandwielen en ketting zijn goed, spanning volgens mij ook prima.
Zal mij aanleren iets meer toeren te pakken, en hou het nog ff in de gaten.
Bedankt voor het meedenken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2016 13:59 #126 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Zojuist een klein feestje op en rondom mijn TA  :o ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2016 14:24 #127 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Cool..  8)


Ik stond toen ergens in Thailand met mijn AT  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2016 14:33 #128 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
:o in thailand ?? Helemaal van uit nederland ??
Zo hoe vet is dat zeg. Heb je daar foto's van ? Die reis !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2016 15:24 #129 door Ger
Beantwoord door Ger in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Hoop dat de taart gesmaakt heeft raymond.. Bij  mijne at reed ik naar t werk toe bij de 50.000 km in maart. Staan er nu 58.000 op. :))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2016 21:09 #130 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Al 8 erbij gereden ? Dan rij je lekker wat km weg.
Ik stond vandaag op de krammersluis toen hij naar de 50 ging. Kon mooi even in de berm daar om het natuurlijk even vast te leggen. Op naar de volgende 50

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 aug 2016 16:22 #131 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Terug van vakantie en direct naar m'n TA gelopen. Sleutel erin, startknop en... gelijk draaien. Heerlijk, had ik ff gemist.
Gelijk een rondje (100km) gereden om het goed te maken.
Gelijk ook ff m'n stickers geplakt.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 sept 2016 22:28 #132 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de voorvork?
Zit een bepaalde hoeveelheid olie in ? En veren neem ik aan.
Ik wil eigenlijk dat mijn voorvork stugger aan voelt. Is dat een kwestie van meer olie erin of andere veren?
En is dit makkelijk te doen? Zag iig de inbus aan de onderzijde, neem aan dat die er zitten om af te tappen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2016 09:32 #133 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Afhankelijk van het type veren wordt de dikte en de hoeveelheid vloeistof bepaald.
Standaard veren hebben een luchtkamer van 12,5 cm en dat is ongeveer 520 -530 cc per vork.
Wanneer je hyperpro hebt, dus progressieve veren is de luchtkamer 17,5 cm, en steek je de voorpoten 3 cm door.
In dit geval heb je voldoende aan 1 liter vloeistof

Met het boutje onderin de vork zet je het binnenspul vast en is dus geen aftap plug.
Er is al heel veel gepubliceerd op dit forum hierover en er is zelfs een artikel aan besteed in de transalper.

Ik heb het originele artikel er even bij gezocht.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2016 12:02 #134 door voorstad

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2016 13:12 #135 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/how-to-voorvork-olie-vervangen-en-revisie/


Da's toch een gebrekkig verhaal, afhankelijk hoe je ernaar kijkt. In zijn geval, na 22 jaar, moet er wel meer vervangen worden dan keerringen en olie.

Zoals Oldie zegt, in inbusbout aan de onderkant van de buitenpoot houdt de schokdemperstang op zijn plek, om precies te zijn. Het aftapboutje (M6) zit aan de achterkant/onderaan elke buitenpoot.

In zo'n vork zit wel meer. Als cheapo zuigerveren, zit er een kunststof ring om de demper (die als geheel door de binnenpoot schuift bij veren). Die dingen slijten ook. Als je veel onverhard hebt gereden, kunnen er ook wel een bramen aan de binnenkant van de binnenpoot zitten (en die krassen dan weer de kunststof zuigerveertjes en dat laat weer teveel olie door >> verminderde demping).

Verder, om de buitenpoot (alu) en binnenpoot (staal) tegen overmatig slijten te beschermen, zitten onder aan de binnenpoot en boven in de buitenpoot (onder de keerring) teflon gevoerde geleiders. Die dingen slijten ook en daarna gaan ze de buiten- en binnenpoot uit slijten.

Je kunt de how-to van de avonturist wel gebruiken, maar er is wel wat meer te inspecteren/vervangen.


Als antwoord op je vraag, stroevere vering en/of demping:

- sterkte veer kies je op verwacht gemiddeld rijdergewicht, en ondergrond. De veren dragen alleen de motor. Dit zijn vaste gegevens. Progressief neem je alleen al de verwachte belasting op de voorkant buitengewoon hoog zal zijn (veel belading/offroad). Ze voorkomen in die situaties 'doorslaan' van de voorvork.

Stroevere demping kun je mee experimenteren, als gezegd in viscositeit. Dikkere olie = stroevere demping. Maar bedenk, stroevere demping is ook tragere demping. De voorvork gaat trager werken. Niet goed als hij juist snel afwisselend zijn werk moet doen.


'Weetje': meer olie maakt de voorvork progressief, ongeacht de viscositeit  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2016 17:24 #136 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Bedankt allemaal , hier kan ik mee vooruit.
Gezien het feit dat er meer bij komt kijken dan in ik eerste instantie dacht, zal het een leuk klusje voor de winter periode worden.  Zal mij in ieder geval vast goed inlezen.
Nogmaals bedankt voor jullie info..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2016 16:04 #137 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Nu na een periode van veel rijden, kan ik alleen maar zeggen Wat een heerlijke bike die Transalp.
Nu met de winter die nadert wil ik de TA wat extra aandacht geven. Zoals eerder gezegd ga ik iig de voorvork nakijken.
De motor verbruikt geen olie, start altijd, loopt keurig temperatuur blijft mooi laag en er zit veel power in. De 160 km/h is geen probleem en vibratie is echt minimaal.

MAAR, het enige wat ik wel wil onderzoeken is dat ik zwabber gedrag ervaar. Niet altijd of bij een snelheid maar wanneer er lijnen in of op de weg zijn merk ik dat dit direct ook bij oneffenheden geeft het een glij/zwabber gevoel. Dit had ik bij m'n voorgaande motoren niet.
Ja ik heb banden die bijna aan vervanging toe zijn ! Maar kan het puur aan de banden liggen ? ( spanning is in orde )
Wiellagers? Kun je dat horen of voelen?
Met remmen merk ik niets verder en remmen lopen niet aan.
En tenslotte de hoofdballager (oid?) Ik voel in tikje als het stuur precies recht staat in stilstand. Tijdens het rijden voel ik dat niet. Kan dit ook dat gevoel teweeg brengen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2016 18:43 #138 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
TA status
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 okt 2016 20:36 #139 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Ik voel in tikje als het stuur precies recht staat in stilstand. Tijdens het rijden voel ik dat niet. Kan dit ook dat gevoel teweeg brengen?


Motor even op een bok of krik zetten, zodat je voorwiel vrij is. Stuur heel rustig heen en weer bewegen. Voel je een zwaar punt, alsof een kogeltje van je balhoofd in een kuiltje blijft hangen, dan is het tijd om je balhoofd te vervangen.

Dit kan zeker te maken hebben met het zwabber gedrag. Banden die bijna op zijn ook.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 02:06 #140 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Nu na een periode van veel rijden, kan ik alleen maar zeggen Wat een heerlijke bike die Transalp.
Nu met de winter die nadert wil ik de TA wat extra aandacht geven. Zoals eerder gezegd ga ik iig de voorvork nakijken.
De motor verbruikt geen olie, start altijd, loopt keurig temperatuur blijft mooi laag en er zit veel power in.

Oeh, en dat vind ik ik nu net het grootste manco aan mijn transalp: het gebrek aan vermogen.....die 50 pk's....zucht...
Ik klaag niet , ik vind het een heerlijke motor. Maargoed het hoort bij de motor en het is tenslotte 600cc.

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden