M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

29 mei 2016 10:56 #41 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Brombeer: het is inderdaad niet meer dan wat kleine belletjes. Volgens mij is het nu ook niet meer


Hoe meer de accu bij moet laden, hoe meer belletjes er ontstaan. Andersom, een volgeladen accu zal zal nog maar beperkt bellen blazen.

De meeste accu's tegenwoordig zijn onderhoudsvrij, d.w.z. ze kunnen niet open voor 'onderhoud'. Ze zijn toevallig allemaal zwart maar je hoeft er ook niet doorheen te kunnen kijken. Je kunt er immers niks aan doen. Klassieke accu's vergen onderhoud (naast regelmatig bijladen, het aftoppen van de vloeistof in de cellen). Om te controleren of er onderhoud vereist is, zijn ze transparant gemaakt. En dan vallen ineens luchtbelletjes op. Maar wees gerust, in onderhoudsvrije accu's komt dat dus ook voor  ;)

Zonder hier een heel verhaal op te hangen over verschillende typen tappen en aanverwante dingen die strikt genomen misschien niet zo heten, in jouw geval wordt met een linkse tap bedoeld: een 'extractor', ofwel een tooltje waarmee je een draadrestant kunt proberen te verwijderen. Je boort een zekere maat gat door het hart van het restant. Dat tooltje draai je in dat gat en zal a.g.v. zijn eigen profiel op zeker moment vastlopen. Feitelijk heb je een extentie geplaatst, waarmee je weer kracht kunt uitoefenen. Omdat het restant linksom eruit moet, heb je in dit geval een linkse extractor nodig, ofwel (onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.

Zo en dat voor een zondagmorgen  ;D


Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 11:57 #42 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Goeiendagschotel, da's nog eens duidelijk.
Net als de motor is dit soort sleutelwerk ook nieuw voor mij. Maar ik weet nu wat mij tedoen staat, dus komt helemaal goed. Nu alleen nog zo'n linkse extractor halen  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 13:28 #43 door arne
Beantwoord door arne in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

(onterecht maar gemakshalve) een 'linkse tap'.

Hahahaha :) Wat een correctheid. Toch wordt er waarschijnlijk heel raar naar je gekeken als je aan de balie van de gereedschapshandel vraagt om een linkse extractor. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 20:38 #44 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
je kunt ook gewoon  de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 20:49 #45 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Dat vind ik een super idee Ad.
Zowiezo leuk om met u kennis te maken.
Bent u daar toevallig aanstaande dinsdag of woensdag ochtend. Zeg zo rond 09.30 uur ?
In Sprundel was het toch ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2016 21:32 #46 door arne
Beantwoord door arne in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

je kunt ook gewoon  de moeite nemen om langs te komen en gezin de geringe afstand bespaart dat je de aankoop van dit destructief stuk gereedschap

Kijk dat zijn de betere aanbiedingen.

Off topic: Maar waarom een "destructief stuk gereedschap" Ad? Gewoon netjes een recht gaatje in de bout boren en rustig eruit draaien noem ik niet destructief... Maar misschien dat jij andere ervaringen hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2016 00:19 - 30 mei 2016 00:23 #47 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Nah ik ben het wel met Ad eensch, er kleven wel nadelen aan.

Naast de aanschaf (want wanneer heeft een mens dat ooit nog nodig [ja ok, wij],

Dat uitboren vraagt wat ervaring. Het materiaal op het breukvlak kan door compressie zodanig verhard zijn, dat een speciale boorbit vereist is. Werken met die tap vraagt ook wat ervaring. Die tap is van gehard staal en bij scheve of overbelasting breekt hij zonder waarschuwing af. Het totaalrestant is daarmee onverwijderbaar [welnee, je moet een nog harder boortje aanschaffen om die tap eruit te boren]. Maar je kunt zeker van de regen in de drup raken met zoiets.

Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.


Van meekijken leer je ook  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mei 2016 07:46 #48 door arne
Beantwoord door arne in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Ik heb het allebei meegemaakt: succes, en failure. Het ligt heel erg aan de situatie wat-hoe-waar. Ik persoonlijk wil leren wat het doet en daarna verzin ik wel weer wat. Maar dit komt zo weinig voor dat het eigenlijk slimmer is om iemand met de ervaring het voor je te laten doen en dan goed opletten.

Daar heb je ook wel weer gelijk in. Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen. Bij destructief denk ik meteen aan iets dat bij gebruik de boel fors beschadigd. Ik heb ook al wel afbrekende tappen gehad. Maar meestal alleen als er niet genoeg kruipolie, teveel kracht of te weinig tijd/geduld in het spel was.
Aan de andere kant, wat ik al zei, als je het iemand kunt laten doen, dan is dat een fijne oplossing met veel minder risico. :) (En ik koop en probeer het om dezelfde reden als jij dan weer wel. ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 11:57 #49 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Koppelingskabel is binnen, gelijk zo netjes vervangen.
Spuitwerk ook ver af, de rest doe ik van de winter wel.

Weet iemand "by te way" waar je ergens de transalp stickers kunt krijgen. Heb de stickers op de kuip verwijderd. Wil graag de originele look weer hebben
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 11:58 #50 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Kuip zonder stickers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 13:43 #51 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Al vind ik de term destructief dan weer wat overdreven gekozen.


Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid  :))

Voor stickers kan je het beste op ebay kijken, zoeken naar "transalp 600 decals"

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 14:01 #52 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Voor de afstelling vd koppelingskabel? Moet hij precies op het punt staan dat er spanning op de kabel staat (net strak) of iets spelling ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 14:30 #53 door PimW
Beantwoord door PimW in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Aan het uiteinde van de hendel moet je een paar mm vrije slag hebben. Moet je met een warme motor meten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 15:39 #54 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Bedankt alvast Arjen en Pim.
Ga 't checken  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 20:34 #55 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Vandaag iets moeten ophalen in Ridderkerk.
Droog en lekker warm, dus lekker op de TA.
Wat een feest om te rijden.
Had voor de zekerheid nog even afgetankt. Had na de laatste keer voltanken 137 km gereden. Er ging nu 6.73 liter in, dus volgens mij rijdt hij goed zuinig.

Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus).  Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental? 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 mei 2016 21:17 #56 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Ja is wel aardig volgens mij, maar wat dat betreft ken ik de Alp niet zó goed.

Mijn AT rijdt met de standaard ketting/tandwielen 120 bij iets van 5200 toeren. Bij 6000 rond de 140 km/u.


Dat veranderd natuurlijk als je andere tandwielverhouding neemt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2016 18:42 #57 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Bedankt Brombeer,
Dan zal dat qua toeren en snelheid wel kloppen.

Vanmorgen een prachtige ochtend met mist velden ,dus dacht dan rij ik op m'n gemak naar de welbekende garage in Sprundel. Hier werd ik gelijk super geholpen om de afgebroken bout te verwijderen. Klein half uurtje en alles was weer als nieuw.  Echter was het weer omgeslagen en in de pis regen naar huis, ach ja. Thuis gelijk de voetsteun weer bevestigd en paste (natuurlijk) perfect. Nu enkel wachte op de valbeugels  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2016 19:17 - 02 juni 2016 10:22 #58 door alain
Beantwoord door alain in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994


Ik heb tijdens mijn rit de toeren en snelheid even in de gaten gehouden. Zat bij 120 km/h op 5300 toeren (plus minus).  Gevoelsmatig lijkt mij dat hoog, maar heb natuurlijk totaal geen eraring of vergelijking.
Is dit de juiste toerental?



Dat is het juiste toerental. Ik heb dezelfde TA als jij maar haal zelfs geen 120 aan dat toerental. De snelheid is ongeveer gelijk aan het aantal toeren gedeeld door 48.
Grofweg reken ik het aantal toeren gedeeld door 100 maal 2. Zo kan ik mijn snelheid bij benadering berekenen als de toerenteller kilometriek voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke aan het voorwiel.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2016 22:21 #59 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.



In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2016 22:56 #60 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Ik vind het vooral destructief dat er een M10 bout verrot is gedraaid  :))


Tja ook die kunnen best gaan vastzitten  ???

..als de toerenteller voor de zoveelste maal defect raakt door een versleten nylon tandwieleke.

In de toerenteller zit geen tandwieleke.
Wel in de KM teller opnemer. :-*


Ook niet, dáár zitten wormwielekes  ;D


:angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden