M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

24 mei 2016 15:50 #1 door Raymond
M'n transalp leren kennen. Xl600 1994 werd gestart door Raymond
Na de aanschaf van mijn eerste transalp maar eens mijn bike leren kennen. 
Een transalp rijder zei mij: sleutel aan je motor, leer hem kennen, hoe alles werkt.
Dus .... vandaag het gereedschap te voorschijn getoverd en de boel eens open gemaakt.
Hier en daar toch wat verrassingen tegen gekomen.
Ik zal jullie advies wel nodig hebben hier en daar  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 15:51 #2 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Eerste opvallende is dat er waarschijnlijk een brandje heeft gewoed onder mijn zadel ??!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 15:52 #3 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Zie foto
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 15:54 #4 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ook zag ik dat de, volgens mij cdi, los ligt in het frame :o
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 15:56 #5 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
De bedoeling van dat witte doekje is om alles op z'n plek te houden. Nogal een goedkopere oplossing  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 15:57 #6 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ook de luchtfilter verwijderd en volgens mij aan verversing toe ? Maar dat weet ik niet zeker.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 16:01 #7 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Koppelings kabel heeft ook z'n beste tijd gehad gok ik zomaar
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 16:05 #8 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Die zwarte hoezen om de voorvork poten zijn ook gescheurd.
Is het noodzakelijk deze hoezen te hebben ? Ik zie ze namelijk ook wel een zonder !?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 16:09 #9 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ook rondom het ventiel van het achterwiel is wat zichtbaar. Nu had ik al gelezen dat deze velgen uiteindelijk op deze wijze door rotten. Is dit al alarmerend? Of gewoon zijn leeftijd ?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 16:21 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Goed bezig !!!!

Luchtfilter heeft inderdaad betere tijden gekend.
CDI zou ook wel een ophangrubber kunnen gebruiken.
Voorvorkhoezen zou ik wel vervangen, want zonder ga je waarschijnlijk veel sneller last krijgen van lekkende voorvorkkeerringen.

Verder gewoon eerst een goede beurt geven : olie, oliefilter, bougies (4x !), luchtfilter, kleppen controleren/stellen
Daarna eens controleren/vervangen : koelvloeistof, voorvorkolie

Kijk ook regelmatig naar je oliepeil, ketting/tandwielen, remblokken, remschijven, balhoofdlager, wiellagers, achterbrug lagers e.d.

De corrosie op je velg ziet er nog niet heel dramatisch uit, maar dat kun je pas echt zeggen bij de volgende bandenwissel.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2016 19:54 #11 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Remvloeistof en evt remleidingen niet vergeten...

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2016 17:51 #12 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2016 17:51 #13 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
SR
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2016 21:02 #14 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Regelaar boven de uitlaat is inderdaad niet echt handig, maar geeft geen problemen. Zeker niet tijdens het rijden

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2016 21:09 #15 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Bedankt Mirko  :D goed te weten. Dan hoef ik daar niets aan te veranderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2016 21:20 #16 door alain
Beantwoord door alain in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Raymond, zou het kunnen dat je ontluchtingsbuisje niet op je accu aangesloten is? (Rechts)

bekijk dat eens want zuur dat uit je accu loopt kan schade veroorzaken.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 08:35 #17 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Wat mij opviel is dat de spanningsregelaar boven de uitlaat bevestigd is. De spanningsregelaar moet kunnen koelen.
Waarom dus direct boven een hitte bron ? Koelt de SR voldoende op deze plaats? Zijn er leden die 'm verplaatst hebben ?


Wanneer je de motor weer netjes in elkaar zet, zal je zien dat de rechter zijkap over de spanningsregelaar valt en deze dus min of meer isoleert (qua warmte) van de uitlaat :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 08:43 #18 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ik denk dat je gelijk hebt Alain. Zal dat vandaag even nakijken. Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)

Bedankt Arjen, door het voor het eerst te bekijken, dacht ik dat er mogelijk juist teveel warmte zich verzameld onder de kap en zodoende de SR niet voldoende zou koelen. Maar aangezien de enorme afstanden die er gereden worden zal het idd wel meevallen.

De koppelingskabel is besteld en verwacht deze morgen binnen te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 09:33 #19 door alain
Beantwoord door alain in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Zit daar een speciale aansluiting voor ( om dat buisje te bevestigen?)


Rechtsboven opzij zit een aansluitnippel voor het buisje (BREATHER TUBE) dat het overlopende zuur tot onder je motor moet leiden. Bekijk de sticker maar eens op de bevestigingsbeugel van je accu.

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2016 13:41 #20 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Check Alain, aansluiting gevonden en inderdaad geen slangetje bevestigd. MAAR......
Nu zie ik dat de vloeistof in alle kamers te laag is in de accu
En een kamer staat het zelfs tot in het midden ???
Wat nu ?? Accu naar z'n klo....
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden