M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

07 okt 2016 11:37 #141 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.

Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 12:12 #142 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.

Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles.  8)


das een beetje ouderwetse redenering hoor, mijn varadero met 45 pk meer dan mijn africa twin loopt wel zuiniger. en een nieuwe multistrada 1200 enduro met 155 pk loopt zomaar zuiniger dan jouw alp

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 12:30 - 07 okt 2016 12:33 #143 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
ja, ja

maar om dat zuinige te krijgen hebben ze een brok techniek erin zitten  waar je allemaal u tegen moet zeggen
en oh wee als je daar een probleem mee hebt

een cb 500 X is ook zuiniger dan  die multistrada en die kost bijna 3 x minder en naar heden daagse maat staven nog minder dan wat de transalp ooit gekost heeft.
mijn bromscooter  bijna 1 op 36 en ik kom er ook ;D

en over je varadero.. om dat ding wat zuiniger te krijgen hebben ze ook 6 jaar over na moeten denken
(over de carb versie kwa verbruik nog maar te zwijgen (1 op 13 was niet vreemd)

samengevat motorfietsen hebben geen aero dynamica en  zeker een transalp waar je letter hoog zit  niet dus 1 op 20 is zeker niet slecht te noemen
Het is gangbaar dat 1 bedrijfsuur tegenover 60 km staat dus vanuit die gedachte hebben we met de transalp 600  dus ca 3 liter/uur  nodig


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 15:40 #144 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

ja, ja

maar om dat zuinige te krijgen hebben ze een brok techniek erin zitten  waar je allemaal u tegen moet zeggen
en oh wee als je daar een probleem mee hebt

een cb 500 X is ook zuiniger dan  die multistrada en die kost bijna 3 x minder en naar heden daagse maat staven nog minder dan wat de transalp ooit gekost heeft.
mijn bromscooter  bijna 1 op 36 en ik kom er ook ;D

en over je varadero.. om dat ding wat zuiniger te krijgen hebben ze ook 6 jaar over na moeten denken
(over de carb versie kwa verbruik nog maar te zwijgen (1 op 13 was niet vreemd)

samengevat motorfietsen hebben geen aero dynamica en  zeker een transalp waar je letter hoog zit  niet dus 1 op 20 is zeker niet slecht te noemen
Het is gangbaar dat 1 bedrijfsuur tegenover 60 km staat dus vanuit die gedachte hebben we met de transalp 600  dus ca 3 liter/uur  nodig


Sjeng had het over vermogen en verbruik, niet over aanschafprijs en mogelijke kosten van reparaties aan elektronica....

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 16:09 #145 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ik heb hiervoor een vmax 1200 vboost 150 pk gehad. Dat ging als de brandweer. Maar ik zit echt veel liever op de TA.
En als ik die goed opentrek, gaat dat echt niet langzaam. En 130 is hier toch de max, dus zit ik helemaal goed.
Nu alleen dat onstabiele gevoel nog kwijt raken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2016 23:01 #146 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Nix mis mee met het vermogen! Bij meer vermogen zitten ook nadelen o.a hoger verbruik. Laatst een collega, wilde ook wat zwaarders. Nadien wel klagen over het verbruik.

Voordeel van een alp.....heeft/kan gewoon alles.  8)

Tegen het zere been, sorryyy!
Ik heb ook een XJR1200 met een opgepeppeld blok van 120 pk en ja die lust wel wat 1:12 (interesseert me overigens niks...) als je er even een rondje mee gaat ''blazen'' met open race uitlaat en het bijbehorende geknal en geknetter in de uitlaat van de onverbrande benzine: heeerlijk

Maar het gekke is dat ik heel graag en veel vaker op de Transalp zit, lekker handzaam, breed stuur, pokkel pokkel...en ook uitlaat knal... ;D En ja , je kunt er bijna alles mee!
Maar om nou te zeggen dat er zoveel power in zit, nou nee...
Maar dan heeft Waffie ook een punt: de transalp is betrouwbaar zoals hij is...en dat vind ik een hele prettige zaak.
Fijn weekend allemaal!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2016 09:41 #147 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Ik begrijp wat je bedoelt hoor Sandra.
Laat ik het anders zeggen. Ik had niet verwacht dat de TA nog zoveel power in zich had. Is natuurlijk veel meer te vinden met van alles veel meer. Maar bij mijn eerste aanblik op mn TA had ik dit niet verwacht.
Maar om enigzins on topic te blijven. Ik zit nog wel met dat zwabber gevoel.
Ik begrijp dat de balhoofdlager hier een grote rol in speelt al snap ik na de afbeelding in het manual niet waarom. Moet je dan ook speling voelen? En waarom veroorzaken banden met vermindert profiel dit gedrag ? Verliest een band zijn stevigheid dan waardoor hij zijn vorm niet vasthoud?
En ter leer en vermaak, wiellagers die versleten zijn kan je dat controleren of kun je dat alleen zien ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2016 12:01 #148 door PimW
Beantwoord door PimW in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Wiel van de grond en proberen te kantelen op de as: Pak hem boven/onder vast en probeer te wrikken.

Bij een ingeslagen balhoofd hoef je opzich geen speling te voelen. Je kunt die spelign er ook weer uit stellen door simpelweg de voorspanning te verhogen, dat lost echter niets op.

Je kunt je spaakspanning nog controleren, speling op de vorkpoten, achterbrug.

Echter wat je omschrijft heb ik ook. Wat waren je voorgaande motoren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2016 21:20 #149 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Voorgaande motoren:
gsf650 , custom suzuki bobber, yamaha vmx 1200 v-boost en nu de transalp.
Misschien hoort het wel enigzins bij de transalp gezien het een hele andere bike is.
Ik zal eerst eens informeren bij waffie voor een set nieuwe banden. Ik hoor/lees dat nieuwe banden echt een wereld van verschil kan uitmaken wat mij verbaast. Maar ervaring zal het leren. Lagers, PimW, bebankt voor de tip, ga het zeker uitvoerig controleren ( maar goed banden vervangen bij waffie, die ziet dat natuurlijk gelijk haha)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 10:54 #150 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
PimW, jij ervaar dat gevoel ook.?
Heb jij de bike al nagelopen op eventuele bijzonderheden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 11:39 #151 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
De mijne doet het ook.

Balhoofd/banden/vering/demping kunnen er aan meedoen.

Ik heb ook wel meegemaakt dat met de ene band hij bij droog weer al ging zwabberen op van die bituum-reparaties in de lengterichting op het wegdek, anderen alleen bij nat. Sommigen deden het helemaal niet.

Bedenk dat het loopvlak van een motorband vrij smal is, en de strepen op het wegdek een millimeter of 4 kunnen opliggen. Je rijdt dan tegen een randje aan of er overheen. Dat voel je gewoon.


Lekker rijen  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 11:55 #152 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Geeft in ieder geval een gerust gevoel. Ik was constant op mn hoede of er iets los zat oid. Alles al enigzins nagelopen maar toch.... is niet dat ik werkelijk van links naar recht zwabber, maar je voelt het wel. Ik ga straks lekker een stukkie rond crossen, met een veel geruster gevoel iig.
Straks paar nieuwe banden zullen we het verschil ervaren.

Iemand nog suggesties over banden. Zoek iig allroad liefst wat breder model.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 12:12 #153 door PimW
Beantwoord door PimW in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Precies als Brom omschrijft. Ik zoek er niet (meer) naar.

Echter, als je op lage snelheid een onstabiel gevoel hebt of bij het remmen een licht pulseren in je stuur voelt even de wiellagers en het balhoofd controleren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 12:39 #154 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994


Iemand nog suggesties over banden. Zoek iig allroad liefst wat breder model.


Heidenau k60 scout  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 18:31 #155 door Raymond
Beantwoord door Raymond in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
Heidenau k60 scout , thanks.
Die banden zien er idd erg geschikt uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 19:31 #156 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Heidenau k60 scout , thanks.
Die banden zien er idd erg geschikt uit.


Meningen zullen verschillen, maar ik ben er tevrede over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2016 19:46 #157 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
ligt er beetje aan waar je met je banden wilt gaan rijden, maar als je het beperkt tot verharde wegen zijn er betere banden dan de K60scout, en de breedte van je velg bepaalt ook de breedte van je band, maar ongetwijfeld kan Waffie je hier goed over adviseren

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2016 10:42 #158 door kees
Beantwoord door kees in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

Hou je bij de K60 Scout aan de voorgeschreven breedte (130).

De bredere maten zoals 140 voor een AT, hebben dan een aaneengesloten middenlijn.


Onverhard geeft dat gripverlies en verhard is hij in feite op een deel van het loopvlak profielloos. Bij de 130 zijn alle noppen afzonderlijk, zeg maar.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2016 11:03 #159 door PimW
Beantwoord door PimW in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994
De scout met middendingel gaat wel langer mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2016 11:06 #160 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic M'n transalp leren kennen. Xl600 1994

De scout met middendingel gaat wel langer mee.


En m.n autowegkilometers erg prettig. (Tegenover noppen)
Wat mij betreft is de heidenau gewoon all-round

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden