Het grote kleine klusjes topic...

29 okt 2018 15:29 #1021 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Deze week reed ik op mijn 600 alpje en hoorde een vreemd geluid wat ik anders nooit hoor. Ik reed ook voor t eerst in jaren met mn maatje achterop, dus ik dacht dat het zn vullingen waren.. maar nee. Ik vermoed de middenbok...
Iemand een idee? Met glooiingen in de weg, en dan doorveren (met dus 85 kilo extra achterop) hoor je het. Op de vlakke weg niet...

Ik gebruik de bok eigenlijk nooit, altijd zijpootje.
Iemand idee of de veer gespannen moet worden, of dat dit normaal is..?



- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2018 17:29 #1022 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
De ketting misschien?  :-\ (té strak wellicht)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 18:51 #1023 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 19:39 #1024 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nu een aantal projectjes liggen waar ik even op de motor een testje mee wil doen en zoek al langer een manier om tijdens het rijden aan de motor te kunnen meten en die data eventueel opslaan om dan thuis uit te pluizen.

Dan wil ik daar over een jaar nog plezier van hebben dus moet het een beetje universeel toepasbaar blijven.

Mijn oplossing: een eenvoudig kastje met ruimte voor een standaard 50x70mm prototype-printplaat met 20-polige stekker. Op de printplaat soldeer je een stukje electronica dat je wilt testen of plaats je een sd-kaart houder met datalogger.
Die printplaten kosten geen drol dus als je wat nieuws hebt pak je desnoods een nieuwe.
Maar dan heb je toch een redelijk robuust platform om op te testen.

Fail fast and fail cheap  :)


Mooi plan Pim.

Wat zijn die projectjes als ik vragen mag. Ben nu nieuwsgierig geworden.

Groeten Janno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 20:03 #1025 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Tuurlijk mag je dat weten.

Naast mijn versie van het voltmetertje mis ik een alarmlicht schakeling op de Alp.
Om de bedrading te vereenvoudigen heb ik een IC in de knoppen unit geplaatst die gaat communiceren met een andere IC onder mijn zadel.
Dat kan mooi over I2C dus dan gaat het aantal snoeren terug naar 4.

Alle relais en zekeringen zitten al onder mijn zadel dus die schakeling is daar eenvoudig bij te plaatsen en scheelt me een hoop kabels trekken.

Maar ik heb ook nog een versnellingsmeter en flowsensor liggen waar ik wat mee wil testen. Van mijn oude motor ook nog een dashboard liggen waar ik wellicht een draadloze snelheids meter in wil bouwen. Maar dat is nog wat verder weg en komt er wellicht nooit van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

31 okt 2018 20:13 #1026 door Janno
Beantwoord door Janno in topic Het grote kleine klusjes topic...
Hoi Pim, leuke plannen.
Houd ons op de hoogte van je testjes en resultaten. Vooral de versnellingsmeter kan leuk zijn  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 nov 2018 20:12 #1027 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Gelukkig heb ik meer verstand van carburateurs  ;)


Laatst m'n carbs vervangen door een flink jongere set. Synchroon had ik al gedaan, en daags erna ook het luchtmengsel.

Tot 4000 toeren pakt hij goed op, maar daarboven, in het hoofdbereik van gasnaald en hoofdsproeier, vond ik wat hem traag.

Bij andere typen carbs kun je de hoogte van de gasnaald verstellen met een e-clipje om zo de best mogelijke prestatie te behalen. Maar, bij die domme CV-carbs van ons is die gasnaaldpositie fixed.

Nott. Ik heb dat indertijd bij mijn vorige set ook gedaan. Wat je dan kan doen is een nylon M3-ringetje onder de naald monteren (of meerdere), waarmee de gasnaald een fractie omhoog komt. Dat betekent dat de motor over het hele bereik van de gasnaald en hoofdsproeier net een fractie rijker gaat lopen. Het kan dan voorkomen dat hij daardoor stationair iets te rijk loopt, maar dat compenseer dan, als nodig, door de luchtmengselschroeven wat armer te zetten.


Supergaaf. Hij jalt hem nu over het hele toerenbereik in hetzelfde tempo naar 8000  ;D


Carbies. Gas geven.  :)



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2018 08:59 #1028 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Prima tip Harm. Maar wanneer ik hem wat wil laten zakken ivm slijtage werkt dat natuurlijk niet. Een versleten naald of zetting heb ik nog geen oplossing voor

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2018 13:52 #1029 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2018 21:30 #1030 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Een versleten naald moet je gewoon vervangen Marien  ;)


Ook al kon je nieuwe naalden nog krijgen, is het sowieso een probleem: de gasnaald en gasbuis moeten als set vervangen, want ze zijn beiden evenveel versleten.

Bij andere typen carbs zit de gasbuis er simpel in geschroefd (onder de hoofdsproeier). Maar, bij onze cheap-ass carbs zit de gasbuis op zijn plek d.m.v. een geperste messing pen. Die zal er ook heus wel weer op één of andere manier uit te krijgen zijn, maar ja.


Mede daarom heb ik de hele set carbs vervangen voor een jonge set. Maar, alles eraan is jonger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 nov 2018 17:08 #1031 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Het grote kleine klusjes topic...
Vandaag de koppelingskabel gesmeerd en de steenslag roosters voor de radiator er af gehaald om deze op te schuren en opnieuw te spuiten.
Alleen zag ik dat mijn radiator volgens mij echt zijn beste tijd heeft gehad :(
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 16:06 #1032 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...


Echt zó'n rotvervelend ding dit..  :(


Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 16:13 #1033 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...


Echt zó'n rotvervelend ding dit..  :(


Hier ook, (voor de 2e x vorige keer waren het de nokjes)

Kabel ook vervangen want die liep voor geen meter meer. Nu hopen dat het iets langer heel blijft.

Africa twin RD07a 2000.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 17:49 #1034 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Toch kwestie van onderhoud. Wanneer de boel gewoon tijdig wordt gesmeerd en ook de opnemer wordt schoongemaakt gaat het spul langer mee. De nokjes worden vaak naar binnen gedrukt bij het monteren van het wiel met als gevolg dat het teflon wieltje niet goed meer wordt meegenomen. De opstaande lipjes ervan slijten schuin af.
Ook teveel vet in de opnemer is soms de oorzaak. Zeker als het er wat langer inzit.
Kabel loopt alleen vast als hij droog loopt of dat er vocht in komt

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 19:28 #1035 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ja uiteraard. Dat vet verouderd en verhard. En nu is het kouder geworden en loopt dat heel stroef en dan hoppeteejj.. Eigenlijk moet dat regelmatiger verschoond worden. Maar ja  :)

Maar bij mij is die opnemer nu ook ver versleten. Axiaal en radiaal zit daar nu zoveel speling op dat domme asje.


Tied veur een neue! Ik zal es neuzen op het web. Volgens mij zijn die van Domi tot Alp en AT allemaal hetzelfde. Voordat-ie dit maagdelijke wieleke ook opvreet  ;D


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 20:00 - 14 nov 2018 20:02 #1036 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik weetnie of jullie dat witte ding bedoelen (snelheidsmeterding)  maar die staat op www en kan je op een 3d-printer uitprinten. Bij mij op school kreeg ik hem van een collega. (Waarschijnlijk oud nieuws voor jullie  8))

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 20:07 #1037 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Dat is nieuw nieuws voor mij anders ;)

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 20:19 #1038 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...

Volgens mij zijn die van Domi tot Alp en AT allemaal hetzelfde.


Niet helemaal Brom  :-\ De Alp van bj 2000 die ik afgelopen zomer kort in bezit had, had een ánder formaat tandwieltje als mijn oudere Alpen, overigens ook tot mijn verbazing.
Dus je moet even goed opletten wat je aanschaft  :)

Wellicht dat een complete set, met huisje / tandwiel / kabel, wel uitwisselbaar is tussen alle modellen, maar dat weet ik ook niet zeker. Marien zal daar wel meer kijk op hebben 8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 nov 2018 21:37 - 14 nov 2018 22:42 #1039 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nja voor mij is dat ook nieuw nieuws. Maar, bij Wemoto heb je zo'n ding al op de mat voor onder de 20 euro. Je moet dan maar net iemand kennen met een 3-D printer..

Niet helemaal Brom  :-\ De Alp van bj 2000 die ik afgelopen zomer kort in bezit had, had een ánder formaat tandwieltje als mijn oudere Alpen


Ja ik denk ik gooi een balletje op, omdat Honda wel vaker van die dingen heeft. Ik heb ze van enkel Domi's in mijn handen gehad en die leken sprekend op die van de 750.

Bij het vorige wieltje wist ik al dat mijn opnemerhuis ver versleten was. Ik kon hem origineel nieuw krijgen voor 100 euro in de btw waar ik dit wieltje origineel kocht voor 18, maar dat was weer verkeerde goeikoopte, zeker nadat ik vanmiddag zag hoe rg hij nu verder is versleten. Een gebruikte koop ik daarom liever niet, of bij iemand met een wel heel goede reputatie..


Maar, het blijft een stom ding, hoe dan ook!  :D


#edit: ik herinnerde me dat V-Twin AT-onderdelen verkocht, daar staat zo'n opnemerhuis bij. Mailtje gestuurd!



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 nov 2018 08:16 #1040 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Er zijn verschillen in elk geval bij de alpjes.
Pd10 bijvoorbeeld heeft dikkere vooras. Andere kabel ook.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden