- Berichten: 1280
Google op Carl Salter Manual en je kan de juiste downloaden voor het model '89. Die van haynes is voor de alle modellen 600 na '90 en 650.Is er ergens een werkplaatshandboek voor een ta uit 1989 te downloaden?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ik word wel erg theoretisch nu, maar kan het niet laten:
Het plakken van contacten in relais is vrij bekend, maar alleen bij relais met diode. Dit wordt veroorzaakt door het langzame afbouwen van de inductiespanning in diodes. Zet je een diode over de spoel dan zal bij het uitschakelen de spoel een spanning opwekken, de diode gaat hierbij geleiden en er blijft een stroom vanuit de spoel door de diode lopen (vrijloopdiode) totdat alle energie weg is. Het afbouwen van de energie gaat in deze situatie veel langzamer dan zonder diode. En al die tijd blijft de stroom doorlopen totdat deze nul wordt. Dus al die tijd blijft de spoel het relaiscontact een beetje aantrekken, hij laat hem langzaam terugvallen waarbij er dus een vlamboog over het schakelcontact kan ontstaan die na verloop van tijd de contacten zo beschadigd dat deze op een gegeven moment vastlassen.
m.a.w.
relais zonder diode: snelste afvalsnelheid, geen plakkende contacten. wel kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning die in omgekeerde richting het schakelcircuit in wordt gejaagd. Dit kan wel degelijk oplopen tot honderden volts bij een 12V geschakeld relais, maar wel met zeer lage stroomsterkte (amperage). Desondanks kan het wel tot schade leiden in gevoelige boordapparatuur, de hoogte van de inductiespanning is daarbij niet afhankelijk van de stroomsterkte aan de andere kant. Ik raad toch echt sterk aan om dit te willen voorkomen, door een blusdiode of een weerstand te plaatsen over de spoel!
relais met diode over de spoel: langzame afvalsnelheid, kans op plakkende contacten (op termijn) maar geen kans op schade aan boordapparatuur door inductiespanning. Polariteit is wel erg van belang, plaats je de diode verkeerd om dan blaas je deze op waardoor de situatie feitelijk hetzelfde is als zonder diode.
relais met weerstand over de spoel: gemiddelde afvalsnelheid, kans op plakkende contacten nihil, neemt echter niet alle inductiespanning weg en vraagt stroom bij geschakeld contact (zeer laag wattage, en dus verwaarloosbaar). Polariteit is niet van belang, + en - op 85 en 86 kunnen willekeurig worden aangesloten.
Excuses voor een wellicht belerende toon :-[
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Vandaag de XLV 750 weer aan de praat gekregen. Defect was een kapotte exciter spoel.
Spul is nu vervangen door een ignitech ontsteking.
The beast is running again
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Vandaag heb ik het kuip-tabje dat afbrak gelijmd (zal wel weer afbreken bij montage, tsja) en de "crankshaft end cap" dolgedraaid. Goed werk pik. Hoe krijg ik deze los en waar vind ik een vervangend exemplaar? :'(
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Top!Weer een klusje dat kan worden afgestreept
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.