- Berichten: 4276
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Haha zó. Nee dat fenomeen had ik nog niet van gehoord.
Maar hoe moet ik dat nu zien? Geldt dat specifiek voor de plek die Janno koos, of sowieso waar dan ook?
Ik schakel een 55W koplamp via een relais, dat de stuurstroom (86) krijgt van de lichtschakelaar aan het stuur via de kabel van het parkeerlicht.
Krijg ik bij uitschakelen van die lamp dan ook een een paar honderd Volt door mijn systeem? ???
:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Hoort eigenlijk niet in dit topic...
Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen).
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.
In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet, met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Hoort eigenlijk niet in dit topic...
Nee, die honderd Volt zal je denk ik niet krijgen. Wat het probleem met schakelaars en spoelen is, is het fenomeen dat stroom door wil blijven gaan als er opeens wordt uitgeschakeld, vooral met inductieve lasten zoals spoelen (denk aan lampen of handvatverwarming ).
De schakelaar in het relais gaat opeens open, maar de stroom wil door blijven gaan. Wat kan resulteren in een vlamboog (net als bij lassen).
Vooral bij grote stromen (bijvoorbeeld in de industrie) kom je vaak 'plakkende' of doorgebrande contacten tegen in een relais.
In mijn geval is de last zeer weinig (enkel USB aansluiting) dus zal er zeer weinig stroom door de 'schakelaar' van het relais gaan.
Wordt een ander verhaal zodra er mistlampen + handvatverwarming aangesloten is.
In het andere circuit is de spoel in het relais dat er voor zorgt dat er stroom door wil gaan als ik het contact uitzet, met kans op schade aan het circuit van de diagnosticstekker (zoals EvW1985 al noemde).
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Blommetje, wel een schakelaar tussen je usb voeding?
Zo niet dan trekt ie je accu leeg (ook zonder dat je iets aan het opladen bent) Zo'n usb voeding vreet altijd wat stroom
(ik spreek uit ervaring, heeft mij een accu gekost...)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Ehh, nee, geen eigen schakelaar, maar WEL de USB zelf heeft een aan/uit schakelaar. Gaat vooralsnog goed. Staat standaard uit, bij AAN brandt er een lichtje..
Zou dus OKE moeten zijn. Zolang ik dit (samen met de handvatverwarming) niet vergeet...
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
(..) Zolang ik dit (samen met de handvatverwarming) niet vergeet... [handmatig uit te zetten]
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.