Het grote kleine klusjes topic...

10 apr 2016 23:33 #141 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Er zit een paar mm verschil in diameter tussen beide lagers, misschien zitten die seals verkeerd om?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 23:48 #142 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Er zit een paar mm verschil in diameter tussen beide lagers, misschien zitten die seals verkeerd om?

Het onderste lager is verwijderd en het nieuwe weer gemonteerd door Ad en de stofring op het bovenste lager gaat er mooi klem op dus dat klopt.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 apr 2016 23:59 #143 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik zit even te redeneren, hè.

Van onder naar boven gemonteerd, onderste stofring, kooi, lagerschaal. Poosje niks. Lagerschaal, kooi, bovenste stofring. En daarna wat onbelangrijke dingen.

Ongeacht het type lager, de kooi steekt altijd ruim boven de lagerschaal uit. De bovenste stofring ligt direkt op de kooi. De maat van de lagers is zo gekozen, dat de stofring het balhoofd (frame) nèt niet raakt. Hij zit klem op de kooi met de wartel waarmee je de voorspanning bepaalt. Hij draait op een haar na, vrij van het balhoofd.

Ken je de herkomst van dat lagerset? De enige reden kan zijn òf wat Pim zegt, stofringen omgewisseld (meestal is de onderste verschillend van de bovenste [robuuster]), òf de lagercombo is te laag waardoor de wartel bovenop de stofring op het balhoofd duwt.

Dan kan het wel es stroef gaan, ja..  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 00:08 #144 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

de wartel bovenop de stofring op het balhoofd duwt.

Dan kan het wel es stroef gaan, ja..  ::)

De wartel druk volle mep bovenop de stofring, dan een borgring, nog een moer die ook met de borgring wordt gezekerd, dan de bovenste kroonplaat, revet en de grote moer.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 00:37 #145 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...
De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 19:58 #146 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.


Het zijn sowieso altijd 2-delige lagers, anders kun je er geen voorspanning op zetten.


Nou ja ik weet het verder ook niet. Hij stuurt weer goed dus eind goed al goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 20:43 #147 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Het grote kleine klusjes topic...

De originele lagers van de Varadero die er standaard inzitten zijn rollagers, nu zitten er conische lagers in, mss dat daar het probleem zit.


Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 21:44 #148 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ik ken  de Varadero niet, maar kan me niet voorstellen dat er origineel geen conische lagers in zitten.

Nee, rollagers, deze dus. De nieuwe Africa Twin heeft overigens ook rollagers.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 22:05 #149 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 22:16 #150 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ik wou er maar verder niks van zeggen, maar dat is een kogellager.

Een rollager (ofwel kegellager) heeft platte staafjes. Die kan konisch zijn, maar kan ook eruit zien als een klassiek kogellager zoals de meesten van ons zich een lager voorstellen, maar dan geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch, de hele reut.

Maar inderdaad, een AT heeft ook af-fabriek zo'n 2-delig kogellager.

Maakt niet uit voor welk type lager je hem vervangt, de dikte van het lager moet wel exact overeenkomen met de fabrieks-specs anders krijg je het nooit normaal gemonteerd.

Hahaha, inderdaad Brombeer, rolletjes en kogeltjes, klinkt logisch kogellagers dus maar daar is volgens mij helemaal niets mis mee.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 22:39 #151 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
What's in a name.. Je hebt vakbenamingen en volksbenamingen. Een kegellager is dacht ik met rolletjes, maar konisch. Als die rolletjes zitten zoals de kogels van een groefkogellager (een gewoon kogellager), dan heet het een cilinderlager. Maar da's allemaal i.d.d niet zo heel spannend.

Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 22:42 #152 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Het grote kleine klusjes topic...

What's in a name.. Je hebt vakbenamingen en volksbenamingen. Een kegellager is dacht ik met rolletjes, maar konisch. Als die rolletjes zitten zoals de kogels van een groefkogellager (een gewoon kogellager), dan heet het een cilinderlager. Maar da's allemaal i.d.d niet zo heel spannend.

Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D


;)

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 22:59 #153 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Vind je een kilo vet niet wat veel..? :angel:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 23:02 #154 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Het grote kleine klusjes topic...

Vind je een kilo vet niet wat veel..? :angel:


Ha ha ze hadden niet kleiner.... Beste vet ever!

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 23:05 #155 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Maar Cas, je snapt toch wel dat als je deezzzz in je Vara propt, het lastiger gaat sturen..  ;D

Jij hebt mijn Dero nooit gezien Brombeer!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 23:08 #156 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
;D ;D ;D

Bij deezz kun je letterlijk plaatsnemen in de cockpit  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 23:08 #157 door Zeegie
Beantwoord door Zeegie in topic Het grote kleine klusjes topic...

Jij hebt mijn Dero nooit gezien Brombeer!


Ha ha GEWELDIG!!

Het is goed om jezelf te laten gaan; als je jezelf maar weer kunt terugvinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 apr 2016 23:14 #158 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...
Daarom kom ik dus zo moeilijk met mijn voetjes bij de grond :angel:

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 16:57 - 12 apr 2016 17:04 #159 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Wat én waarom.
Orgineel steekt Honda veel hoekcontact lagers in het balhoofd. Die kun/mag je namelijk nastellen en kunnen heel goed axiale krachten opvangen, draagvlak is wel iets minder groot dan bij een kegellager.
Kegellagers stel je één keer juist af en de keren naderhand is verboden en puur omdat je te gierig bent voor een nieuw setje.  (Doe als ik zeg, niet als ik doe) :)  ;D

In de prolink zitten naaldlagers vanwege het grote draagvlak, minimale inbouwmaat en goeiekoop. Maar eigenlijk zou daar een glijlager in moeten zitten omdat de lagers geen hele omwentelingen maken.

Toch een goed idee dat ik die avondschool shit niet helemaal voor niets bewaard heb  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2016 17:36 #160 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

kogellager. rollager (ofwel kegellager) platte staafjes. konisch , klassiek kogellager geen kogels maar kegels (rolletjes). Je hebt ze ook met 2 rijen kegels naast elkaar. Excentrisch,
2-delig kogellager.


hoekcontact lagers nastellen axiale krachten draagvlak is wel iets minder groot dan bij een kegellager.

naaldlagers vanwege het grote draagvlak, minimale inbouwmaat . Maar eigenlijk zou daar een glijlager in moeten zitten omdat de lagers geen hele omwentelingen maken.


Wat hou ik toch veel van jullie ???


◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden