- Berichten: 3817
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Wacht,ik val eerst even van me stoel. Dikke pluim voor ddw. Want, naast Pim en ik is er werkelijk geen hond die dat doet.
Ik nam pas een motor van iemand over. Toen ik een asje uit dat triangelding trok, vielen de naalden verroest en al op de grond. Op zo'n moment moet je mij beter niet van dichtbij meemaken
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Wacht,ik val eerst even van me stoel. Dikke pluim voor ddw. Want, naast Pim en ik is er werkelijk geen hond die dat doet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Brom, zet je helm maar op, en val nog maar eens van je stoel, tenzij ik geen hond ben...
Kun je om de voorvork heen hakken ?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Toch even geschrokken toen bleek dat de bovenste moer van het balhoofd zo goed als los zat
Trouwens, met hoeveel Nm moet die bout vastgezet worden? Voorlopig hebben we er 70 Nm opgezet.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Bij plaatsen van een nieuw lagerset is die wartel de eerste die je aandraait en daarmee bepaal je de voorspanning op het balhoofd. Haynes zegt 5 Nm, maar dat is lastig vaststellen op een wartel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Heeft het gevolgen voor het stuurgedrag van de motorfiets als de kroonplaatmoer losser staat dan voorgeschreven?
Vervolgens zet je de kroonplaat- (of stuurpen-)moer vast. Haynes schrijft voor 105 Nm. Maar met 70 Nm zal hij echt niet los komen hoor.
Waarom nou je stuur controleren? Ook al stel je de voorspanning op het balhoofd met de wartel juist af, nadat je de kroonplaatmoer hebt aangedraaid is de voorspanning altijd wat toegenomen en kan hij te strak staan.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Uiteraard stel ik eerst het lager af zonder vorkpoten en gaan de vorkpoten er pas in als de bovenste kroonplaat erop staat en zet ik de bouten van de bovenste kroonplaat pas vast als alles naar mijn zin staat.Ook conische lagers hebben een voorgeschreven voorspanning maar hangt af van de configuratie.
In het geval van een motorfiets balhoofd gewoon spelingvrij afstellen en inderdaad rekening houden met het feit dat je na het afstellen van de wartel op het lager feitelijk de afstand tussen beide kroonplaaten verandert hebt. Je moet dus de klembouten van een van beide kroonplaten lossen voor je de bovenste moer vastzet. Ik laat zelf de onderste vastzitten en los de bovenste, omdat de onderste kroonplaat al plaatsvast is.
Het is maar net wat je leuk vind.
In principe houd die bovenste moer alleen de kroonplaat op zijn plek maar in de praktijk komt het best vaak voor dat het balhoofd ineens weer zwaarder loopt na het vastzetten. Maar hij moet wel vastzitten en niet afgesteld worden.
Checkcheck dubbel check.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Heeft het gevolgen voor het stuurgedrag van de motorfiets als de kroonplaatmoer losser staat dan voorgeschreven?
Als ik mijn balhoofdlagers afstel.. (heel verhaal) ..dan een tikje terug en goed. Ik kijk dus niet naar het aantal nm.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
In het geval van een motorfiets (...) inderdaad rekening houden met het feit dat je na het afstellen van de wartel op het lager feitelijk de afstand tussen beide kroonplaaten verandert hebt. Je moet dus de klembouten van een van beide kroonplaten lossen voor je de bovenste moer vastzet. Ik laat zelf de onderste vastzitten en los de bovenste, omdat de onderste kroonplaat al plaatsvast is.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.