Het grote kleine klusjes topic...

16 mei 2016 14:47 #241 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...
Het kan ook niet allemaal meezitten. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2016 15:49 #242 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Die motor is wel 1 bak ellende :X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2016 16:07 #243 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...

Die motor is wel 1 bak ellende :X


Vandaar die grote bijl erbij.
Vraag me af hoelang Brommie dit volhoud  :P

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mei 2016 23:21 #244 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Als dat alles is, volhouden..  :)


Ik ben vanmiddag even bij iemand op de koffie geweest. Had alleen in de schuurt 5 minuutjes gelopen en hoppa 140km erop. Oliepeil netjes, geen geluidjes. Maar zo nukkig als de pest natuurlijk. Alles moet z'n eigen plek weer even zoeken. En hij schakelde heel rottig of helemaal niet, naar 2. Ja dat speelt wel door je hoofd als je een uur niks zit te doen op dat ding. Gewoon spannend ook natuurlijk, na zo'n grote operatie.

Thuis bleek dat de schakelpook het deksel raakte. Ik ging net nog even langs de avondwinkel. Daar reed ik zowaar met een glimlach! Ik herkende weer mijn Brominator. Crispy, doch soepel. Job well done, Brom!


Wel even aan blijven denken dat ik hem wat in moet rijden  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2016 22:42 #245 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ik heb vandaag geen grote of kleine klusjes te melden  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2016 22:56 #246 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nee? Geen nippels of binnenbanden gedaan? ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2016 23:30 #247 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nee? Geen nippels of binnenbanden gedaan? ;)


Nee, ding vandaag niet aangeraakt. Werken hè, om 22 pas thuis. Gelukkig maar!  :)


Maar die rafelige gaskabels moet ik nog wel wat aan doen..


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 21:15 #248 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Koppelings- of gaskabeltjes, ik maak ze al tijden zelf.

Je kunt allerlei typen en dikten kabels krijgen, met aan het ene einde een peer of tonnetje en wat maar ook. Aan het andere eind soldeer je de nippel die je wenst. Ook allerlei maten stelnippels. Simpelweg de gewenste kabel- nippeldiameters opmeten en een match zoeken op de site. Eenvoudig na te maken naar het origineel, voor een appel en een ei.

Grasduinen en bestellen, Hiero

De gas binnenkabel werd rafelig, dus de originele buitenkabel hergebruikt, met een DIY binnenkabel. Daarnaast als reserve (must-have als je veel onverhard rijdt) een complete met buitenkabel, alleen heeft die de rubber versteviging niet rond de buitenkabel.

Koppelingskabels gaan een eeuwigheid mee. Als reserve neem ik enkel een binnenkabel mee met een schroeftonnetje. Daarnaast heb ik nog 2 sets gas- en koppelinsgkabels, soldeer- en schroeftonnetjes en diverse stelnippels los op voorraad. Daar kan ik dan iedere andere brommert ad-hoc mee helpen, mocht het verkeren.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2016 23:06 - 19 mei 2016 09:35 #249 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik ben ook druk in de weer geweest met klusjes, finetunen van de Dero.

Eerst het commando van Brom uitgevoerd en voorspanning op de balhoofdlagers gezet.

Daarna de voorvork aangepakt om de stickslip te verminderen tot een acceptabel niveau en omdat Arthur zo boos was op mij de Hyperpro veren er terug in met de juiste luchtkamer en de juiste olie.
Hoewel er betere veren zijn zoals WP en Öhlins.

Daarna gaan rijden op bochtige wegen en snelwegen.

De in- en uitgaande demping volgens fabieksvoorschrift, compressie 10 kliks en rebound 14 kliks. Hoewel dat natuurlijk veranderd als je de veervoorspanning veranderd.

Op bochtige wegen onderstuur/overstuur,  een beetje omvalneigingen en op de snelweg onrust bij hoge snelheden en niet veel zin hebben om het gas eens lekker open te draaien.

Eerst de veervoorspanning van de achterdemper op 100% en weer rijden, dat was het niet.

Dan de veervoorspanning op 0% en weer rijden, dat was het ook niet. (Ik weet het Brom, ga naar een verenspecialist, gij hebt 100% gelijk maar ik doe het graag zelf)

De voorspanning weer op 100% en 5 omwentelingen minder, dat gaf een lichte verbetering.

Weer 5 omwentelingen minder en dat gaf weer een verbetering en zo ging ik door totdat het bochtengedrag geheel neutraal was maar nu met 11 kliks compressie en 15 kliks rebound.

Het bochtengedrag is perfect, dat kan echt niet beter, zo draai ik hem fluitend door de haarspeldbochten van de bergpassen in de Pyreneëen.

Op de snelweg (hoewel ik me daar niet echt aan stoor) is er nog steeds wat onrust boven 140/150 km/u.

Ik heb wel gemerkt dat het verhogen van de compressie deze onrust sterk doet toenemen.

Wat ik nu ga doen is het doorsteken van de voorvork van 3.5 cm verminderen naar 2 cm en kijken wat het effect is op het bochtengedrag en snelweg.

Dan kan ik ook nog experimenteren met de bandenspanning.

Dacht ik eerst dat het nerveuze gedrag op de snelweg niets met de banden te maken heeft, ik denk nu dat dat toch wel degelijk zo is en dat voor de snelweg de combinatie Varadero/Pilot Road 4 een perfecte is. Echter is het bochtengedrag van de MPR4 weer een stuk minder dan van de Conti Road Attack.

En zo blijft het een beetje geven en nemen en lekker blijven experimenteren niet omdat het moet maar omdat het kan. ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 00:22 #250 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ja toch Cas? Streven naar balans aan de hand van voortschrijdend inzicht :)  Probeer wel steeds één ding tegelijk te veranderen, en dat vervolgens te ervaren. Dat is tijdrovend, maar je hebt geen haast! Schrijf desnoods op wat je steeds doet, ter referentie. En inderdaad, je zult altijd genoegen moeten nemen met een compromis. Zoek dat voor jouw meest voorkomende rijgedrag  ;)


Ik had gister ook zoiets. De Brominator heeft een lekkere middenmoot demper/veer upgrade van Wilbers. Onderaan zit een ring met de 'klikkers' voor de rebound (demping tijdens uitveren, als je er aan draait, hoor je klikken), zoals WP het ook wel heeft. Toen ik de veer er veel eerder al uit sleutelde zat dat ding vast. Dus, die weer gangbaar gemaakt. Maar die heeft daarna 8 weken in een hoek gelegen terwijl de rest onverwachts in revisie was.

Dus ik gister rijden, maiden voyage, gezellig ergens op de koffie. Hij was erg stuiterig aan de achterkant en bij iedere hobbel deed-ie een soort van dubbel corrigeren (beetje terug stuiteren). En ik had zoiets van: you must be joking! Moet ik toch niet die stomme demper óók nog gaan reviseren he!?  :'(

Lang verhaal kort, niks aan de hand. Tijdens de schoonmaakbeurt op de werkbanque heb ik die klikkert in 1 van de 2 uiterste standen gezet - in dit geval op nul rebound. Vandaar dat deinen en terugstuiteren.

Klikker-de-klik en stukken beter! Mag nog ietsje meer hebben, doe ik vandaag of morgen. Met een gangbare klikker doe je dat vlug langs de kant van de weg  ;)


Af en toe een meevaller  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 20:44 #251 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het grote kleine klusjes topic...
Cas probeer eens een keer Metzeler Tourance (zonder toevoeging) , das een beetje "trage"band, niet dat nerveuze , maar als je hem eenmaal omgegooid hebt kun je er ook tot aan het uiterste randje mee plat. en heel lief hoor dat je die hyperpro er weer onder hebt  ;)

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2016 22:58 #252 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Cas probeer eens een keer Metzeler Tourance (zonder toevoeging) , das een beetje "trage"band, niet dat nerveuze , maar als je hem eenmaal omgegooid hebt kun je er ook tot aan het uiterste randje mee plat. en heel lief hoor dat je die hyperpro er weer onder hebt  ;)

Die banden ken ik al Arthur, die lagen er onder toen ik de Dero kocht ;D. Ik ben inmiddels aan mijn 4e set banden bezig.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mei 2016 00:18 - 21 mei 2016 23:30 #253 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ik heb die nippel even van de AT geleend.


..en die in de Brominator gestopt zodat die veilig kon rijden. Dus ja Brom had in de achterklauw van de AT zolang een M8-bout gedraaid. Ik denk, een contramoer erbij met een koper ring eronder, moet dicht zitten. Kan alleen niet ontluchten, maar dat hoef ik verder ook niet. Je hebt van die zelfvoldaanheid.

Ik moest vanmiddag even de stad in, druk verkeer altijd, dus hup op de AT. Ik had een hoop adresjes en dan worden alle systemen snel en afwisselend benut. Ook de achterrem.

Laatste stop was de buurtsuper, want ja Brommies moeten heel soms ook wat eten. Toen ik daar weer naar buiten liep, zag ik dat een Man's Best Friend mijn achterband als zijn plek had gemarkeerd. Je hebt van die klojo's die dat beest gewoon over je wiel laten heen zeiken terwijl ze ernaast staan. Ik heb daar ZO gruwelijk het land aan!

Nou ja. Dat laatste stukkie naar huis had ik een beetje platte-band-gevoel, maar hij reed geloof ik normaal dus ik dacht er niks van. Ik parkeerde hem in de achtertuin en mij viel op: die hond had over me hele achterwiel staan zeiken. Eén natte bende! Hmmz nee, da's geen hondeplas  :-X


Die nieuwe nippel had ik gister al gehaald, ik heb hem er gelijk maar ingezet en de boel opnieuw ontlucht  :angel:   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2016 23:18 - 21 mei 2016 23:21 #254 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Brom in overdrive..  ???  ;D

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2016 23:27 #255 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...
Lekker bezig!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2016 20:07 #256 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Da's geen klein klusje meer Brom  ;)

Zélf ook maar 's een x wat gedaan op deze druilerige dag  ::) Paar klussen aan de Alp die al een poosje lagen te wachten:

Eerst de accu die ik van Mirko gekregen had maar eens geplaatst. Motortje startte gelijk weer prima, dus erg blij mee! Nogmaals dank Mirko  8)

Daarna het kofferrek weer in de juiste vorm gemept. Door een val een tijd geleden was het wat verbogen, op zich niet zo erg, alles paste nog, maar het drukte tegen een zijkap aan en dat vond ik niet zo prettig. Nu zit alles weer zoals het hoort  :)

En daarna aan de slag om een ander setje carbs (met dank aan Oldtimer  8)) te plaatsen. Het verbruik van de Alp was de laatste tijd wat aan de hoge kant, na schoonmaak van de carbs was het al een stuk beter, maar 1:16 is toch echt nog wat te veel, zo heb je nóg geen profijt van een 24ltr tank natuurlijk  ;)

Boeltje er af gehaald dus, carbs vervangen, Marien was zo aardig geweest om er een ander setje chokekabels bij te doen, de choke werkte al een jaar of 10 niet meer  :-\, boel weer in elkaar en hij startte en liep gelijk lekker, reageert goed op het gas iig. Nog niet gereden, maar dat komt binnenkort wel. Ben erg benieuwd wat het verbruik nu doet  :)
Tegelijk nog eea opnieuw in het vet gezet toen ik toch bezig was, dus de Alp kan er weer een seizoen tegenaan  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mei 2016 21:17 #257 door robbing
Beantwoord door robbing in topic Het grote kleine klusjes topic...
Bij Hans geweest voor progressieve voorvork veren en Heidenau K60 scout bandjes voor en achter  :D


Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2016 00:09 - 23 mei 2016 00:19 #258 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Da's geen klein klusje meer Brom  ;)


Ach Horse, ben ik es off-topique:)


Ik fantaseer maar wat. Ik heb dozen vol ouwe spuitbussen en potten verf en weet ik wat. Ik had nog witte hekkenverf. Ik zie dat frame dan als een hek. Nou had ik wel zat witte spuitlak voor kappen en tank, maar weinig tot de verbeelding sprekende andere kleuren. Dus die heb ik maar naar smaak zelf gemengd met verf die ik wel heb. Maar eigenlijk hoort dat natuurlijk op een deur of kozijn.

Neem nou een pot afbijt. Wie gebruikt dat dezen dag nou nog?  De achtervelg was altijd al zwart geHammerite maar door talloze bandenplakpartijtjes erg beschadigd. Brom zag, daar zit goud onder! En, bij de gouwe-ouwe rood-wit-blauwkleuren horen ook gouwe-ouwe-gouwe wielen. Afbijtsessie, moet je nou es kijken  :)




Ik wilde vanmiddag een eindje gaan rijden maar het regende, dus ik dacht, dan maar in één ruk door! Ik heb hem met een spanband aan het plafond gehangen (no pic) en de vork eruit gesleuteld. De voorste helft van het frame zit nu in de eerste laag hekkenverf en die lampekap heb ik wat al ideeen over. En ik heb een wit voorspatbordje op de kop getikt. De zwarte handkappen wil ik ruilen tegen witte. Low-budget make-over  ;D


Ach, Brom fantaseert maar wat!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2016 01:53 #259 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Hij word errug leuk Brom  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2016 23:01 #260 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...

"Even" een rekje achterop de Alp zetten. Dat kost al 2 middagen en een avond, maar de Adventure Alp gaat nog wat worden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden