Het grote kleine klusjes topic...

16 apr 2016 21:43 #181 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Het grote kleine klusjes topic...
ai zelf nog maar heel bint das belangrijk
ziet er niet mooi uit sterkte  >:(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 10:38 #182 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2016 11:00 #183 door jaspersFZR
Beantwoord door jaspersFZR in topic Het grote kleine klusjes topic...
He klote marien!

Das weer een mooi klusje! Fijn dat je er zelf alleen een gekrenkt ego aan over houdt!

de transalp wordt steeds mooier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 apr 2016 17:35 #184 door Ger
Beantwoord door Ger in topic Het grote kleine klusjes topic...
Vanmiddag bij ad me ketting en tandwiel achter vervangen van de at.  Voor was zaterdag tydens de inspectiedag al gedaan. Bedankt ad voor je hulp en gezelligheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 18:43 #185 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Dit is geen kap, maar een heuse pre-load adjuster. Het is een cilinder met zuiger en werkt op oliedruk. Hij zit onder de wartel bovenop de veer en je kunt de veervoorspanning er traploos hydraulisch mee verstellen.

Zoals op bijv. een remzuiger gaat na verloop van tijd zich op die zuiger ook vuil afzetten en kunnen de o-ringen (te zien op de binnenkant op jouw foto 1) beschadigd raken en kan hij olie gaan lekken.

Het is een best prijzige gadget, geen simpele kap duzz.


Bromz heb 'm ook  :)

@Brombeer.
Vraagje Brombeer. Als we met een duo rijden of heavy Luggage dan verhogen we allemaal de veervoorspanning. Echter, als je ook de compressie verhoogd en de rebound verlaagd lijkt mij dit een nog stabieler geheel te geven. Am I right or am I wrong?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 21:37 - 19 apr 2016 21:44 #186 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Dag Cas,

Als ik nou gelijk reageer, verzand ik misschien in een heel verhaal. Allereerst,

veren:
- dragen de motor incl. totaal rijdergewicht
- veervoorspanning: bepalen en behouden van de ideale rijhoogte binnen de specificatie van de fabrikant.

demper:
- compressie (ingaande demping, inveren) verhogen: inveren gaat trager (en v.v)
- rebound (uitgaande demping, uitveren) verhogen: uitveren gaat trager (en v.v.)

In de regel geldt dat de compressie altijd lager is dan de rebound (inveren gaat sneller dan uitveren). Hoeveel dat is, is afhankelijk van de beoogde rijstijl, doel en ondergrond.

Visualiseer, een hobbel of depressie in het wegdek doet de ophanging inveren a.g.v. inertie van het afgeveerde gewicht (alle gewicht boven de vering). Staat de compressie hoog, dan zal die passage stug, hard of zelfs oncomfortabel aanvoelen. Staat de compressie echter zachter, dan zul je daarvan veel minder merken want de energie wordt over een kortere tijd/langere veerweg kwijtgeraakt.

Al de hobbel of depressie gepasseerd is, zal de veer naar ruststand terug willen (rebound). Staat de rebound laag, dan zal dit in korte tijd gebeuren (snel uitveren, motor komt snel terug omhoog) met mogelijk zelfs nadeinen tot gevolg. Staat de rebound echter trager, dan zal de veer over een langere periode naar ruststand terugkeren (motor komt traag terug omhoog) en zul je daar juist weinig van merken.

Dus, een lagere compressie (vlot inveren, je merkt de hobbel niet) en hogere rebound (motor komt rustig omhoog zonder dat je het eigenlijk merkt) levert in de regel een rustig gedrag.

Voetnoot:
- compressie: moet i.i.g dusdanig hoog ingesteld blijven, dat maximale veerweg niet bereikt wordt (doorslaan)
- rebound: moet i.i.g. zo laag ingesteld blijven zodat de ruststand van de veer is bereikt vóór het volgende obstakel.

De sterkte en type veer, de methode van demping, instelling van demping en beoogd gebruik, zijn verweven met elkaar. Als je in het ene aspect iets verandert, verandert in de andere evenredig iets mee.

Bedenk dan dat er liniaire veren zijn (zelfde mate van energieverwerking over hele veerbereik) en progressieve veren (energieverwerking steeds groter naarmate veerweg wordt benut). Daarnaast heb je bij all-/offroads ook nog de pro-link achter (die ongeveer dezelfde energieverwerking beoogd als een progressieve veer).

Je kunt je bedenken dat de keuze van type en instelling van demping hieraan aangepast moet worden. En kan.


Je begint bij de veer: die moet jou en je motor op de ideale rijhoogte zetten en houden, afhankelijk van beoogde rijstijl, doel en ondergrond. Die ideale rijhoogte onder verschillende omstandigheden wordt uitgedrukt in 'sag' (Engels), ofwel 'doorhang' (NL's, je moers taal).


:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 22:02 #187 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ok Brombeer, dat verhaal begrijp ik, maar nu heb ik 60 kg extra achterop de motor.
De veer zal dus sneller worden ingedrukt dan wanneer ik er alleen op zit. Dus ik denk dat ik dat kan compenseren door de compressie te verhogen. De veer zal ook trager terug omhoog komen door het extra gewicht dus denk ik dat te compenseren door de rebound te verlagen.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 22:08 #188 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Voorop gesteld dat de veervoorspanning binnen de voorgeschreven waarden staan ingesteld, en afhankelijk van het type veer wat jij gebruikt, zou je de compressie iets kunnen verhogen.

Maar de vuistregel blijft, compressie is lager dan de rebound.

Het is ook gewoon voortschrijdend inzicht: laai-op, en jas 'm over een verkeersdrempel. Laat je kont spreken!


Verkeersdrempels  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 22:20 #189 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Voorop gesteld dat de veervoorspanning binnen de voorgeschreven waarden staan ingesteld, en afhankelijk van het type veer wat jij gebruikt, zou je de compressie iets kunnen verhogen.

Maar de vuistregel blijft, compressie is lager dan de rebound.

Het is ook gewoon voortschrijdend inzicht: laai-op, en jas 'm over een verkeersdrempel. Laat je kont spreken!


Verkeersdrempels  :)

Goed ;D Als ik er alleen op zit en ik vlam over een verkeersdrempel dan zet ik altijd een beetje druk op de voetsteunen om mijn kont de mond te snoeren. Als ik met die 60 kg achterop over een verkeersdrempel vlam dan is het niet alleen mijn kont die spreekt maar ook die 60 kg die begint te meppen :-[ Maar buiten de verkeersdrempels zou alleen een beetje meer compressie voldoende zijn?
Of is alleen het verhogen van de veervoorspanning voldoende?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 23:24 #190 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nee zo simpel is het helaas niet.

Even filosoferend,

Als jij tegendruk moet geven met je lichaamsgewicht bij het opgaan van de drempel, dan staat de compressie te hoog (te hard). Als je vervolgens na het overgaan van de drempel een dreun in je kont krijgt, staat de rebound te laag (te snel). Het hangt ook samen met rijgewicht en/of gereden snelheid.

Mijn AT heeft een WP mofo maar die veer is berekend voor 2 pax plus bagage op wereldreis. Brekend op verwerken van grote krachten.

Als ik in me eentje op dat ding rij en ga over een drempel, dan issie wat nerveus en hard en moet ik hem ook wel een beetje op z'n plek drukken. Als ik hem beladen rij, komt hij ineens tot zijn recht. Solid as a rock! En als ik hem in me eentje met 120 over een drempel knal (oke, stel  :angel:) dan ineens zoeft-ie er overheen. Krachten verwerken vind-ie fijn.

Ik ga wel es op pad met de crossert he. Zo'n modern Ding. Die zijn daar heel gevoelig voor. In het begin had die de standaard veer, en reed die hele tijd op ze kont. Dus hup, Eibach 95kg eronder. En zowaar, ze droeg me op een wolk! Nou doen de maten en ik hoop hoop rare dingen en na wat op en neer geschroef met die demping ging dat allemaal best vlot. Tot ik ging leren springen. Toen stond ineens de rebound te laag (te snel). Als dat voorwiel dan loskwam, veerde te achterkant uit en gooide de voorkant omlaag. Doodgriezelig! Als je nou genoeg air-time hebt, kun je dat al vliegend compenseren met gas of rem. Beginners krijgen geen airtime.. Wat dan wel helpt, de rebound verhogen. Achterwiel veert zo traag uit dat hij je niet uit balans brengt. Bij het landen veert de motor diep in en dan is een trage rebound ook heel fijn. Balans houden is fijn.


Het zal altijd een compromis zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2016 23:39 - 19 apr 2016 23:42 #191 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nee zo simpel is het helaas niet.

Ik was er al bang voor maar zat mij af te vragen waarom die demper van mij zo'n mooie externe compressieversteller heeft waarvan de draaiknop net zo makkelijk te bedienen is als de contactsleutel ;D
Waarom zit die knop daar? Als je de snelweg op gaat, slecht wegdek, zware belading of gewoon 1x goed afstellen en niet meer aankomen? Dan kunnen ze die knop net zo goed op de demper zetten.
Maar inderdaad, een beetje experimenteren met de compressie met passagier en kijken wat het doet. De drempels achterwege latend, dat is gewoon gas terugnemen met passagier of een week hoofdpijn en geen sex :-[

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2016 09:13 #192 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Omdat ik weer wat lagers van een prolink moet vervangen en die pittig vastzitten besloten maar eens een klein persje te maken.



Nog even een setje veren eraan en een likje verf ofzo.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2016 09:16 #193 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...
Kijk, daar heb je wat aan, dat soort speelgoed. :)

Gelukkig kan ik af en toe bij een garagebedrijf binnenwandelen. Daar hebben ze een pers staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2016 09:34 #194 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Maar dan moet je overdag sleutelen ;D

Wil er ook een paar testjes mee doen met betrekking tot het buigen van plaat en strip.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2016 11:25 #195 door arne
Beantwoord door arne in topic Het grote kleine klusjes topic...

Maar dan moet je overdag sleutelen ;D

Nee hoor. ;)

(Aan de andere kant, ik heb een eigen zaak, dus ik kan af en toe ook wel even een half uurtje tijd maken om zoiets even tussendoor te regelen.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2016 14:33 #196 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nieuwe bandjes. :)
Maar goed dat ik ze besteld had want ik ga volgens weekend naar de eifel.
Owh wat een straf is dat om daar te rijden. 8)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2016 19:58 #197 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik ga het pingsterweekeinde naar de eifel inderdaad altijd lekker rijden daar.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 21:17 #198 door eerde jan
Beantwoord door eerde jan in topic Het grote kleine klusjes topic...
Even wat gereedschap klaargelegt voor aankomend weekend als ik naar de eifel ga.
Zien jullie nog iets wat jullie mee zouden nemen?
Zaklamp ligt aan de stroom dus die komt er ook nog bij.
En ty rips neemt mijn vader mee.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 21:21 #199 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik neem een CDI mee, maar je weet natuurlijk nooit wat er kapot gaat.

Goed humeur haha

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 apr 2016 21:44 #200 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ipv zaklamp een  hoofdlampje, licht waar je kijkt en kunt beide handen gebruiken.
Dop 24 achteras voor evt verstellen kettingspanning of ingeval lekke band

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.140 seconden