(Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.

08 apr 2016 21:12 - 27 aug 2016 17:50 #1 door PimW
Inmiddels zijn de eerste twee series voetsteunen een feit! Een versie op originele hoogte en een versie 35mm verlaagd voor dat beetje extra rijcomfort  8) Uiteindelijke kosten zijn gekomen op 60 euro per set inclusief bevestigingsmateriaal.

De voetsteunen zijn passend voor de Transalp 600 modellen en alle Africa Twin XRV modellen. Vermoedelijk passen de steunen ook op de CRF1000L maar om dat zeker te weten moet er even iemand langs komen met zo'n apparaat  :D

Helaas passen de steunen niet op de 650 en 700 Transalp en ook de Varader heeft andere voetsteunen. Op dit moment heb ik nog geen concrete plannen verlaagde voetsteunen voor deze modellen te maken maar bij voldoende interesse en een voorbeeld om vanaf te meten kan het eventueel wel.

Bijgevoegd een montage- en afstelhandleiding in PDF format.

Ik rijdt zelf al jaren met extra brede voetsteunen rond. Eerste setje verbreed met een gebogen strip staal, het tweede setje heb ik MX steunen overheen gelast om ze breder en langer te maken.
Nu heb ik inmiddels alweer een nieuw setje heavy-duty voetsteunen gemaakt van RVS, omdat ik binnen no-time de lak van de steunen geschuurd heb en ze weer gaan roesten (dat vind ik lelijk).

Mijn eerste setje heb ik weer verslepen en voor een forumlid als test verlaagd, voor we evt iets voor zijn pivotpegz verzinnen.
Eerste indruk is goed, hoewel er nog wat uitlijnissues zijn.

Nu heb ik dus een stapel schetsen en een hoop maten op papier staan en denk dat dit zich erg goed leent voor een kleine serie.
Dus eigenlijk de vraag of iemand zit te wachten op:

Extra brede voetsteunen (100mm lang en ~50mm breed), uit RVS en eventueel verlaagd.

Bijlagen:
Discussie gesloten.
08 apr 2016 21:30 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Voor mijn herbouw project ben ik wel op zoek. Maar de hamvraag: quanta-kostda?
Kan je een indicatie geven?

“Never Stop Exploring”
Discussie gesloten.
08 apr 2016 21:34 #3 door luwe
Beantwoord door luwe in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
een stel op de 700 interessant :) 
Discussie gesloten.
08 apr 2016 22:19 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Ik mik een beetje op 60-80 euro,maar is een beetje koffiedik kijken op dit moment :)
Uiteindelijk drukt het aantal de grootste stempel op de prijs.

Als ik een setje tekeningen klaar heb kan ik even navraag doen voor een offerte, zal in de loop van het weekend ook wel even iets visueels genereren.

Ik hoor ook graag hoeveel eventueel verlaagde steunen verlaagd zouden moeten worden, ik ga nu uit van max 40mm.
Discussie gesloten.
08 apr 2016 23:32 #5 door downunder
Beantwoord door downunder in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Wat is het voordeel van verlagen van de steps?
Discussie gesloten.
09 apr 2016 00:05 #6 door PimW
Beantwoord door PimW in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Een comfortabeler kniehoek als je wat langer bent (je hoeft niet heel lang te zijn om niet goed op een japanse motor te passen) ;D

Alternatief is het zadel verhogen.
Discussie gesloten.
09 apr 2016 00:09 #7 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Hoi Pim, zet mij maar op de lijst voor een setje verlaagde rvs voetsteunen!

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
09 apr 2016 09:18 #8 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Als de afstand zadel-stapjes te klein is maar de afstand zadel tot de grond fijn(omdat je nooit omvalt bij een stoplicht) zou je dus met verlaagde stepjes je benen iets beter kunnen neer zetten.

Het verlagen vind ik wel interresant maar de grote ga ik even vergelijken met wat ik nu van touratech heb.

Wat is het voordeel van verlagen van de steps?


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer
Discussie gesloten.
09 apr 2016 10:12 #9 door robbing
Beantwoord door robbing in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Je mag mij ook wel op de lijst zetten Pim. Heb wel interesse in brede RVS voetsteunen.

Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994
Discussie gesloten.
09 apr 2016 12:24 #10 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Zet mij ook maar op de lijst, normale hoogte.

“Never Stop Exploring”
Discussie gesloten.
10 apr 2016 10:37 #11 door Floris
Beantwoord door Floris in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Verlaagde steppies (in combinatie met verhoogd stuur) zorgen ervoor dat je makkelijker staand kunt rijden. Voor allroad rijders een hele interessante optie.

Pim, als je ze 30/40 mm kunt verlagen ben ik ook geïnteresseerd. Ik moet nog wel even puzzelen hoe de hoogte van de steppies dan uitpakt t.o.v. de schakelpook en het rempedaal.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Discussie gesloten.
11 apr 2016 11:22 - 11 apr 2016 11:28 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Ik heb niet bijster veel tijd gehad dit weekend om er lang en breed voor te gaan zitten maar zal even een screenshot van de voorlopige constructie plaatsen.





Deze versie is momenteel ~16mm verlaagd. Door de onderdelen aan te passen kan ik dat nog een eind omlaag brengen en ook kan het spul nog omhoog tot originele hoogte.

Ik ben nu bezig om uit te vinden in hoeverre ik gelijke onderdelen kan maken voor verschillende uitvoeringen. Het liefst heb ikeen minimale hoeveelheid verschillende onderdelen zodat het een beetje betaalbaar blijft.
Bijlagen:
Discussie gesloten.
11 apr 2016 12:51 #13 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
16mm lager is voor mij geen probleem. Maar liever niet meer dan 20mm omlaag...

“Never Stop Exploring”
Discussie gesloten.
11 apr 2016 15:04 #14 door Joost
Beantwoord door Joost in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Ik heb zeker interesse, maar liever niet al te veel lager.

XL600V PD10 1999
Discussie gesloten.
11 apr 2016 15:52 #15 door Freutel
Beantwoord door Freutel in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Heb ook interesse in een set verlaagde set. Inschatting hoeveel lager, ook mbt impact op schakelen en remmen vindt ik ff lastig.

Transalp xl600 v (PD06) 1987
Discussie gesloten.
11 apr 2016 18:16 #16 door robbing
Beantwoord door robbing in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.

16mm lager is voor mij geen probleem. Maar liever niet meer dan 20mm omlaag...


Hier sluit ik mij bij aan

Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994
Discussie gesloten.
11 apr 2016 18:21 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.

Heb ook interesse in een set verlaagde set. Inschatting hoeveel lager, ook mbt impact op schakelen en remmen vindt ik ff lastig.

Je kunt zowel je schakel- als je rempedaal verlagen, tenminste, dat kan wel bij de Varadero.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
11 apr 2016 18:47 #18 door zenfox
Beantwoord door zenfox in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Ik heb ook wel interesse  ;D

Honda Transalp XL600V (PD06) '95
Discussie gesloten.
11 apr 2016 20:08 #19 door PimW
Beantwoord door PimW in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Ik heb nu een ontwerpje gemaakt op originele hoogte en verlaagd met iets meer dan 30mm.
Beiden langer en breder dan origineel.
Vrijdagmiddag moet ik weer aluminium ophalen en tegen die tijd heb ik hopelijk de details ook in de tekening zitten, ik wil da even gaan informeren over kosten.

Mijn voorstel is voorlopig om het bij deze twee varianten te houden.
Discussie gesloten.
22 apr 2016 11:47 #20 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic (Verlaagde) voetsteunen voor Alp en Twin.
Hoi Pim, ben benieuwd hoe ver je met je ontwerp bent. En vroeg me af in hoeverre je rekening hebt kunnen houden met valbeugels... Ik heb de RVS Midi valbeugel:



2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.260 seconden