2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

05 dec 2011 14:31 #181 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Die NC700X Is idd een mooi alternatief. Ben alleen nieuwsgierig of dat gemiddelde verbruik van 1:27 gehaald wordt. Dat verbruik halen de nieuwe Vstrom en de Versys nml ook. En dat zijn - sorry voor Honda - toch heel andere motorfietsen (meer vermogen en koppel, tankinhoud).

De NC700 lijkt me meer geschikt voor woon-werk verkeer. Tijd zal het leren. De Transalp 700 wordt voor 9.400 Euri ineens wél héél erg duur als je deze afzet tegen de NC700X... En ik weet niet (los van het feit dat ik de XL700V een steengoede motorfiets vind) of de Transalp 700 dat nog wel waard is...


Die NC700X is dan niet duur maar inderdaad: moet je van 51 pk en een koppel van 62 Nm bij 5800 toeren  vrolijk worden?? Ik niet, hallo we leven bijna in 2012  Van een motor met 700cc mag je toch wel iets meer peekaas verwachten...tegenwoordig.....wil je met de concurrentie meekunnen....

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 dec 2011 18:36 #182 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Die NC700X is dan niet duur maar inderdaad: moet je van 51 pk en een koppel van 62 Nm bij 5800 toeren  vrolijk worden?? Ik niet, hallo we leven bijna in 2012  Van een motor met 700cc mag je toch wel iets meer peekaas verwachten...tegenwoordig.....wil je met de concurrentie meekunnen....


Och het is maar net hoe je er naar kijkt. De Alp en de Africa Twin hebben hun reputatie te danken aan een oerdegelijk blok waar eind jaren negentig met gemak meer vermogen uit te peuren was.
De NC700X heeft het zelfde koppel als een AT maar veel belangrijker is dat het koppel ipv bij 6.500 tpm nu bij 5.800 tpm beschikbaar komt.
Weleens met een Royal Enfield gereden? Op een dijk met veel bochten niet bij te houden door een gemiddelde motorfiets met 4 - 5x zoveel pk met een gemiddelde bestuurder.
Eerst eens in het echt zien, dan proefrijden en dan pas oordelen lijkt me hier een goede volgorde zeker als je let op de prijs.
Jij bent toch ook nog steeds tevreden met je Alp?
Voor meer vermogen neem je er toch een hele andere motor bij? Heb je nu ook! 8) :-*

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 08:35 #183 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Och het is maar net hoe je er naar kijkt. De Alp en de Africa Twin hebben hun reputatie te danken aan een oerdegelijk blok waar eind jaren negentig met gemak meer vermogen uit te peuren was.
De NC700X heeft het zelfde koppel als een AT maar veel belangrijker is dat het koppel ipv bij 6.500 tpm nu bij 5.800 tpm beschikbaar komt.
Weleens met een Royal Enfield gereden? Op een dijk met veel bochten niet bij te houden door een gemiddelde motorfiets met 4 - 5x zoveel pk met een gemiddelde bestuurder.
Eerst eens in het echt zien, dan proefrijden en dan pas oordelen lijkt me hier een goede volgorde zeker als je let op de prijs.
Jij bent toch ook nog steeds tevreden met je Alp?
Voor meer vermogen neem je er toch een hele andere motor bij? Heb je nu ook! 8) :-*


Helemaal mijn lezing, Bram! De oer- Transalp had oorspronkelijk 55 PK (Model 1986-1990). Daarna 'vanwege US emmissie-eisen' slechts 48 PK. Met dat vermogen, is de XL600V tot 2000 in productie gebleven zonder dat ook maar iemand over 'gebrek aan vermogen' heeft geklaagd...  ;D

De NC700X heeft ook een heel andere ontstaangeschiedenis die het - relatief - lage vermogen rechtvaardigd. Het verbruik komt klaarblijkens de testverslagen, ook heel goed uit de bus... Nu die helmcompartement nog ff omruilen voor extra tankinhoud en je hebt een motor waarmee je op één tank moeiteloos 400-600 km op een tank kunt rijden.

Overigens... De Eva Track 800TDi (een diesel idd) heeft een vergelijkbaar vermogen, maar is wél een fors stuk zwaarder (maar wel met die enorme bult diesel-koppel). Kun je denk ik qua doelgroep in dezelfde hoek scharen, met dien verstande dat de Honda 10.000,- GOEDKOPER is en een WW dealernetwerk... Keuze voor 'commutermotor van het Jaar' is dan voor mij snel gemaakt!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 10:11 #184 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Och het is maar net hoe je er naar kijkt. De Alp en de Africa Twin hebben hun reputatie te danken aan een oerdegelijk blok waar eind jaren negentig met gemak meer vermogen uit te peuren was.
De NC700X heeft het zelfde koppel als een AT maar veel belangrijker is dat het koppel ipv bij 6.500 tpm nu bij 5.800 tpm beschikbaar komt.
Weleens met een Royal Enfield gereden? Op een dijk met veel bochten niet bij te houden door een gemiddelde motorfiets met 4 - 5x zoveel pk met een gemiddelde bestuurder.
Eerst eens in het echt zien, dan proefrijden en dan pas oordelen lijkt me hier een goede volgorde zeker als je let op de prijs.
Jij bent toch ook nog steeds tevreden met je Alp?
Voor meer vermogen neem je er toch een hele andere motor bij? Heb je nu ook! 8) :-*


Hi, jaaa..ik ben nog zeker tevreden over mijn alp!  :) Maar gezien de concurrentie van andere merken dacht ik: waarom nu niet iets extra vermogen? Daar ben ik wel gek op... :P
Maar idd eerst rijden en dan oordelen, want misschien valt het in de praktijk wel mee... :angel:

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 10:14 #185 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Vind de nieuwe Vstrom (ff los van het merk) een heel goed voorbeeld hoe een merk met een 'stayer' moet omgaan. De oude Vstrom presteerde al goed. Bij deze nieuwe evolutie is Suzuki heel voorzichtig te werk gegaan: alle goede eigenschappen (cylinderinhoud, vermogen, etc) zijn gebleven of verbeterd, alle wat minder goede eigenschappen zijn verdwenen.

Meer door minder dus.

Die Soez heeft overigens ook een heel acceptabel brandstofverbruik... Net als de Versys 650 van Kawa... OK, die zijn allemaal dik 2.000 Euri duurder, maar...  ::)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 10:21 #186 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
volgend jaar worden de bekeuringen weer duurder, dus wat moet je nog met al dat vermogen, over het algemeen rijd wat minder vermogen juist lekkerder, en zijn veel mensen op een circuit ook sneller met minder vermogen. En als je een beetje kan sturen is het juist dikke fun om met weinig vermogen dikke fietsen bij te houden. En waarom zou je een actie radius willen van 5 a 600 km. europa is bezaait met benzinepompen. 350km met een tank is zat.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 dec 2011 11:03 #187 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Misschien ben ik wel zo'n commuter... Ik rijd 125 km per dag en heb genoeg aan het vermogen van mijn alp. Ik vind het onbegrijpelijk dat ik op een fiets van 1997 met gemak 1 op 20 haal, terwijl veel moderne fietsen dat niet eens halen. Ik ben dus erg blij met aandacht voor een laag verbruik met de NC700x en Track T-800 CDI. Een vriend van me pakt nu regelmatig de brommer i.p.v. zijn motor voor woon-werk omdat de motor 1:13 rijdt, en de brommer 1:30 en de snelheidswinst in de stad nihil is....

350km met een tank is zat.

Dat ben ik dus niet met je eens, ik sta om de dag aan de pomp met de Alp. Een beetje meer actieradius zou ik erg waarderen. Dus i.d.d. weg met die helmruimte en kom maar op met een grotere tankinhoud. En nog wat meer all-road, want dit model is enkel een straat-machine.

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2011 09:41 #188 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
De vraag is: wat wil je doen met je fiets?
Ga je er mee naar het werk? Ga je veel offroad? Wil je naar het Gardameer zoeven? Wil je de wereld rond?
Ik ga akkoord dat de AT dit allemaal wel kan!
Niet vergeten dat de AT ontworpen was om de Dakar te winnen maar door de beperking tot 450 cc in de Dakar zie ik direct nog geen echte opvolger komen, jammer maar helaas (al weet je nooit natuurlijk). De KTM rally 450 kost dus wel....25.000 euro! Voor de Dakar worden nu wel de Honda's 450 omgebouwd door Honda....Europe.

De tweede vraag is: wie heeft van het forum zoveel poen om een Crosstourer te kopen? Zij die het hebben zullen het wel doen maar om met je kapitaal door het veld te gaan crossen???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2011 10:38 #189 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

De vraag is: wat wil je doen met je fiets?
Ga je er mee naar het werk? Ga je veel offroad? Wil je naar het Gardameer zoeven? Wil je de wereld rond?
Ik ga akkoord dat de AT dit allemaal wel kan!
Niet vergeten dat de AT ontworpen was om de Dakar te winnen maar door de beperking tot 450 cc in de Dakar zie ik direct nog geen echte opvolger komen, jammer maar helaas (al weet je nooit natuurlijk). De KTM rally 450 kost dus wel....25.000 euro! Voor de Dakar worden nu wel de Honda's 450 omgebouwd door Honda....Europe.

De tweede vraag is: wie heeft van het forum zoveel poen om een Crosstourer te kopen? Zij die het hebben zullen het wel doen maar om met je kapitaal door het veld te gaan crossen???


Ff een nuance maken vwb die laatste opmerking 'wie heeft hier nu zoveel poen voor zo'n motorfiets'. Heel veel leden zijn overgestapt op een BMW GS en zelfs al op een Yamaha Super Teneré. Die hebben dus zoveel poen maar zijn gedwongen om naar de concullega-merken over te stappen omdat Honda geen alternatief heeft/had.

Toen ik m'n eerste alpje kocht voor 9.000 Gulden (4.000 Euri zeg maar) dacht ik ook nooit meer uit te geven voor een motorfiets. Student enzo, u weet...  ;D

M'n 2e Alpje koste al 12.000 Gulden. En mijn derde kocht ik nieuw: 17.000,- gulden (1997). Dat was toch wel het maximaal haalbare... totdat ik in 1998 tóch een van de eerste Dero's kocht voor 24.000,- Gulden. NB: Die nieuwprijs was maar 1.000 gulden (450 Euri) HOGER ALS DE NIEUWPRIJS VAN DE AFRICA TWIN! Dat was toch prijstechnisch voor mij het 'maximaal haalbare'... Dacht ik toen.

Inmiddels rijd ik al sinds 2004 op een Dero met een nieuwprijs van... 14.500,- Euro (Incl alle extra's). Das dus dik 30.000,- ouwerwetse Guldens!

Zeg dus nooit nooit... Ff los van het feit of je voor die geraamde 17.000 Euri geen andere / betere motorfietsen kunt kopen. De keuze is wel heel erg groot...

Discussie zou ook moeten zijn... Is er binnen de TCN plaats voor motorfietsen als de NC700X of de VFR1200X Crosstourer?
En wat ik wil toevoegen... Heb ik op die Dero van dik 14 mille meer plezier dan dat ik destijds op die Alp van dik 4 mille had? Eerlijk antwoord...? Nee. Op z'n minst wél net zoveel plezier. Maar de rijbeleving is anders vanwege het hogere vermogen en comford.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2011 11:22 #190 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Ik twijfel niet aan de financiële draagkracht van de leden, laat dat duidelijk zijn! Ik had het trouwens zelf al genuanceerd. Blijft of je met een fiets van 17.000 euro het veld ingaat? Ik zou wel eerst twee keer nadenken en inderdaad, zeg nooit nooit! Maar dat is dan weer een andere discussie....
Ik zie de Cross Tourer wel zitten, wel om te touren dan, niet om te crossen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 dec 2011 11:58 #191 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Ik twijfel niet aan de financiële draagkracht van de leden, laat dat duidelijk zijn! Ik had het trouwens zelf al genuanceerd. Blijft of je met een fiets van 17.000 euro het veld ingaat? Ik zou wel eerst twee keer nadenken en inderdaad, zeg nooit nooit! Maar dat is dan weer een andere discussie....
Ik zie de Cross Tourer wel zitten, wel om te touren dan, niet om te crossen.


+1!  ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 dec 2011 23:57 #192 door Menno
Beantwoord door Menno in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...



Ik hoop dat het een beest van een tourmotor is die erg comfortabel lange afstanden verwerkt en een gravel pad niet schuwt. Dan is het over 5 jaar wellicht tijd om een nette occassie te kopen en de Dero in te ruilen. We gaan het meemaken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 dec 2011 09:17 #193 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...



Ik hoop dat het een beest van een tourmotor is die erg comfortabel lange afstanden verwerkt en een gravel pad niet schuwt. Dan is het over 5 jaar wellicht tijd om een nette occassie te kopen en de Dero in te ruilen. We gaan het meemaken!


Ff afgaande op het prototype ben ik bang, Menno, dat het voor mannen van ons postuur een bilnaadkruiper gaat worden... Ondanks een grotere motor, komt de CT kleiner over als een injectiedero...

Denk dat ik m'n speren voorlopig (binnen nu en 5 jr) op een mooie, jonge gebruikte Duitse Dero ga richten. En dan bij voorkeur zo'n witte als die van het afgelopen bouwjaar...  ;D

Voor het prijsverschil met een CT (en het verschil in de brandstofrekening / verzekering) kan ik zo'n Dero he-le-maal custommizen op mijn eigen, persoonlijke voorkeur en nog geld overhouden ook!

Ben nml bang dat de Tiger 1200 XC (die gaat er volgens insiders ook komen) ook dik door de 15.000 grens heen zal gaan... ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 08:18 #194 door jar
Beantwoord door jar in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Ik vind het eigenlijk maar een beetje waanzinnig, dat gedoe van al die merken met steeds maxigrotere monsterbakken met meer dan 1000cc.
Ze willen iedereen doen geloven dat het bij 1200cc pas begint . . ?
En ze blijven maar volhouden dat het 'allroads' zijn, oa met misleidende naamgevingen als 'cross'-tourer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 11:00 #195 door Bono
Beantwoord door Bono in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Ik ben dit op alle punten helemaal met je eens, Jar!

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 11:03 #196 door guman007
Beantwoord door guman007 in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
De IBOTY (international bike of the year) - jury, 24 motorbladen van over de hele wereld, koos de BMW K1600 GT tot IBOTY. Opmerkelijk was de keuze van het Sloveense blad "Motosi"! Na een zware vergelijkingstest van een week met een Aprilia Dorsoduro, een BMW GS 1200, een Guzzi Stelvio, een Triumph 800XC en een AT van 1995 koos de ploeg, gelet op de crisis en de vraag welke motor zij zouden kopen met hun eigen geld  voor de .....AT van 1995!!!
"De AT heeft een pareltje van een motor, precies voldoende kracht om je vlot te verplaatsen, hij is makkelijk te controleren en ziet er best cool uit".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 jan 2012 12:07 #197 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Tja, Guman... Das nu het verschil met al die 'Van Het Jaar' verkiezingen.
Als een Honda Jazz en een Toyota Urban Cruiser door nb Autoweek als 'Auto van het Jaar' worden gekozen (nb de saaiste auto's in Nederland - ja, die ook nog eens uitblinken in ENORME verkoopaantallen...  ;D ) en een mislukt experiment van Nissan (de Leaf) als Europese auto van het jaar, mag duidelijk zijn dat dit soort verkiezingen niet door liefhebbers georganiseerd worden.

De verdachtmaking dat de fabrikanten hiermee hun 'innovatieve' producten aan de man/vrouw willen slijten, doemt dan onlosmakelijk op.

Die verkiezing van de AT is in dat licht een verfrissende, en ook nog eens een terechte!
(Ik had overigens voor de Transalp 600 gekozen, maar dat ter zijde...  ;D ;) )

Dat de K1600 innovatief is, staat als een paal boven water. Maar dat 'ie appeleerd aan dat wat de gemiddelde motorrijder zoekt, vraag ik me af. Denk het niet.

Een hele mooie quote vond ik op het (altijd weer aardige) ADVrider forum (vrij vertaald):

"Liever rijden op een budget-bike dan een dure fiets opduwen"  ;D

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2012 18:01 #198 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Zo. De eerste 200 km met de Crosstourer zitten er op. En moet eerlijk toegeven... Mijn aanvankelijke pessimisme over deze nieuwe dikke Honda, is omgeslagen in een voorzichtig positivisme.

Nope...: het is geen 'off/all' road zoals de Twin of Alp. Het is meer 'all/on' road, met nadruk op 'ON'. Is dat erg? Nope. Het is een 'Crossover'. Dus een kruising, een hybride.

Ff los van het absurde benzineverbruik (de NC700X laat zien dat het ook anders kan!) van gemiddeld 8 liter over een totale testrit van 200 km is het eigenlijk best wel een dijk van een motorfiets...

Maar meer Pan European dan Varadero. Ook dat is niet erg. De Transalp werd in 1986 een 'zandhaas op lakschoenen' genoemd. De Crosstourer is dan een 'Zandhaas in Armani maatpak'. Maar (veel) meer zand dan de NC700X of dat zielige geval dat ze bij Honda Crossrunner noemen, u weet wel, dat misgeboorte uit een ongelukkige paring tussen een Honda VFR800 en een Honda silverwing scooter... ;)

Testverslag volgt in de komende Transalper - en voor de Engelstaligen staat 'ie inmiddels op www.varadero-international.com onder 'Honda News'.

Eneh, voordat we weer gaan dat 'ie zo klein lijkt... ff een vergelijk met mijn Dero. We zijn immers niet allemaal 2,04m als ik, of 2,12 als Menno. De gemiddelde Nederlander past er uitstekend op!




Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2012 19:36 #199 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...
Raar smoeltje op die 2e foto  8)

enne, die Dero is toch een stukkie hoger.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 feb 2012 21:48 #200 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic 2012 Honda Cross Tourer: THIS IS IT...

Raar smoeltje op die 2e foto  8)

enne, die Dero is toch een stukkie hoger.


'Tuurlijk is die Dero hoger. 3cm verhoogd met Technoflex rear shock. Standaard hoogte van een Dero is echter vergelijkbaar met de CT. Gaat dus niet op nie... ;)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden