Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

25 okt 2015 20:16 #381 door luwe
zal even een mail naar sint Nikolaas mailen wat die kan doen voor mij
en voor ons allen

;) :) 
Discussie gesloten.
25 okt 2015 20:56 #382 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Dat vind ik heel sympathiek van je. ;D

Hou ons op de hoogte. ;)
Discussie gesloten.
25 okt 2015 22:51 #383 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ohhh wat een goed initiatief!

zal even een mail naar sint Nikolaas mailen wat die kan doen voor mij
en voor ons allen

;) :)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer
Discussie gesloten.
30 okt 2015 10:43 #384 door voorstad

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:16 #385 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Mooie plaatjes hoor! Ben er inmiddels wel uit, als de testrit goed bevalt dan staat'ie eind volgend jaar naast de Varadero in de garage.  >:D (heb ik dan 20 jaar voor gespaard.. ;D)

Goeie timing Honda!  8)

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:25 #386 door Cas
Als je al die mooie plaatjes van die Twin bekijkt en de afwerking tot in de kleinste details dan is de Varadero een stukje antiek aan het worden :-[
En dan kleppen kunnen stellen met een voelermaatje, een ringsleuteltje en een schroevendraaiertje en niet dat geklooi met die plaatjes, hoe heerlijk is dat!

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:31 #387 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
:) dat zie jij dan weer gelijk Cas, zou best willen dat ik wat meer technisch onderlegd zou zijn.

Ik zie alleen maar een mooie en idd super netjes afgewerkte motor en blok.. ::)

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:38 #388 door PimW
Is het in deze configuratie niet nodig de inlaatklep speling te stellen?

Lijkt mewel toch, dan moet de nokkenas er toch uit denk ik  :P
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:42 #389 door Cas
Dat valt meteen op, de vertrouwde tuimelaar die de kleppen bedient. Was het vroeger gewoon glijden tussen nokkenas en tuimelaar, Hier zitten er rolletjes op ;D
Die plaatjes vind ik 10 keer niks maar dat is dan weer mijn mening.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:44 #390 door Cas

Is het in deze configuratie niet nodig de inlaatklep speling te stellen?

Lijkt mewel toch, dan moet de nokkenas er toch uit denk ik  :P


Je hebt gelijk, da's dan weer minder, een combinatie van tuimelaars en plaatjes.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 11:50 #391 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Idd, een bijzondere constructie van de klepbediening! Direct boven de kleppen (dus met plaatjes vermoed ik) aan de inlaatkant en tuimelaars aan de uitlaatkant. Wat zou het voordeel hier van zijn vraag ik me af?

Verder zie ik nog een spuuglelijke valbeugel aan die rode op de bovenste foto  :(

Dank aan Voorstad voor het delen van de foto's hier! Je zit er bovenop, da's mooi  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
30 okt 2015 12:13 #392 door Cas
Ze kunnen nu de inlaat- en uitlaatkleppen bedienen met maar 1 nokkenas, ik denk dat dat er iets mee te maken heeft. Maar als ze op de inlaatkleppen ook tuimelaars hadden gezet was er ook maar 1 nokkenas nodig.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 12:19 - 30 okt 2015 12:27 #393 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)

Wat dan wel weer grappig is om te zien op de 4e foto is dat de nok van zowel in- als uitlaat precies op dezelfde plek zitten. Omdat de ene direct en de ander via de tuimelaar bediend klopt de timing uiteraard wel, maar het is wel opvallend.
Toeval, of expres zo geconstrueerd?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
30 okt 2015 12:25 #394 door Cas

Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)


Yep en ach ja, die tuimelaars, je hebt ook maar 1 nokkenas nodig, ze maken wat meer geluid en je moet je klepspeling wat vaker controleren maar je hoeft niet meer je halve motor af te breken om een plaatje te vervangen. Geef mij maar tuimelaars ;D

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
30 okt 2015 12:42 #395 door PimW

Het beperken van gewicht (1 nokkenas en/of minder tuimelaars), maar ook minder bewegende delen zal er zéker ook mee te maken hebben, maar ik vermoed dat het ook wat compacter bouwt zo.

Vermogen lijkt me in deze fiets niet zo'n issue  :)

Wat dan wel weer grappig is om te zien op de 4e foto is dat de nok van zowel in- als uitlaat precies op dezelfde plek zitten. Omdat de ene direct en de ander via de tuimelaar bediend klopt de timing uiteraard wel, maar het is wel opvallend.
Toeval, of expres zo geconstrueerd?


Ik mis dan een nok voor de achterste inlaatklep. Of e tuimelaars zitten aan elkaar vast  ;D
Discussie gesloten.
02 nov 2015 22:42 #396 door kees
Hmmzz..


Je moet anders naar het plaatje kijken.

Wat je ziet is de helft van de bediening van cilinder 1, en 1 van de 2 uitlaattuimelaars van cilinder 2 (diens nok wijst naar onder en is niet te zien.

Het is een 8-klepper blijkbaar, waarbij op het plaatje van de getoonde cilinder, de helft van de distributie is afgezaagd t.b.v. de open-view.

Kan zijn dat de inlaatkleppen hydraulisch (klepspeling door olievolume) bediend zijn? Want, de uitlaatkleppen hoef je ook niet meer te stellen (rolletjes) en een nokkenas uitbouwen om klepspeling te checken heeft nog nooit iemand hoeven doen..


Bromz, just thinking..
Discussie gesloten.
08 nov 2015 19:08 - 09 nov 2015 17:28 #397 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
world.honda.com/news/2015/2151016eng-crf1000l.html
Honda’s SOHC Unicam valve train is a feature of the CRF250/450R and the low-set position of the cast camshaft (as used on the CBR1000RR Fireblade) contributes to the compact nature of the cylinder head and allows freedom for the included valve angle, and therefore an ideal combustion chamber shape. It’s also a lightweight design and helps with mass centralization, thus low centre of gravity. The inlet valves are 36.5mm in diameter, the exhaust valves 31mm.
Honda's SOHC Unicam kleppentrein is een kenmerk van de CRF250/450R en de lage positie van de gegoten nokkenas draagt bij aan de compacte natuur van de cylinderkop en geeft vrijheid van de toegepaste klephoek, en daarmee een ideale compressiekamer vorm.

powersports.honda.com/experience/articles/090111c0811a9fc2.aspx
With Honda’s Unicam design, a single camshaft directly actuates the two intake valves, while the two exhaust valves operate through low-friction roller rocker arms. A roller bearing on the rocker arms reduces friction and therefore wear, which allows the cam lobes to be narrower, smaller and lighter than conventional rocker arms.

Met Honda's Unicam design bedient een enkele nokkenas de twee inlaatkleppen, terwijl de twee uitlaatkleppen worden gestuurd door twee lage-wrijving rol tuimelaars. Een kogellager op de tuimelaar reduceert de wrijving en daarmee slijtage, zodat de nokken kleiner, smaller en lichter zijn dan conventionele tuimelaars.
Discussie gesloten.
08 nov 2015 19:59 #398 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

bijzondere constructie van de klepbediening! Direct boven de kleppen (dus met plaatjes vermoed ik) aan de inlaatkant en tuimelaars aan de uitlaatkant. Wat zou het voordeel hier van zijn vraag ik me af?

een lichter blok dus.
Discussie gesloten.
09 nov 2015 17:19 #399 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
zie foto alleen dan met een kogellager als contact
Bijlagen:
Discussie gesloten.
10 nov 2015 16:51 #400 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
De eerste review!

[youtube]Im2nkPp0tI0[/youtube]

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.238 seconden