Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

30 juli 2015 10:54 #281 door Kingcoder
Beantwoord door Kingcoder in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

maar ja als je makkelijk 400 km kan afleggen maak ik mij daar niet zo druk over


Ja nou ik geloof dat niet zo; als ik nu met mijn AT ga tanken dan gaat er (net voor reserve) 18 liter in. ik heb dan meestal zo'n 375 km gereden. Dat betekend een verbruik van 1:20 (en ene beetje). Als de nieuwe een tank van 18,6 heeft dan zal hij op reserve gaan bij 16,6 en als ik dan 400km gereden moet hebben dan is het verbruik dus 1:24 en sorry hoor, maar dat lijkt me marketingpraat want met het nieuwe blok (injectie, abs, tractioncontrol, katalisator en automatische versnellingsbak) gewoon niet realistisch.

Ik ben dus zeeeer benieuwd naar de ervaringsverhalen
Discussie gesloten.
30 juli 2015 11:35 #282 door GK
We zullen zien, ik mag hopen dat hij zuiniger is dan 1 op 22 als je gewoon snelweg rijdt, mij lijkt 1:24 niet onrealistisch. Maar het hangt natuurlijk altijd af van je rechterhand.
Discussie gesloten.
30 juli 2015 11:38 #283 door Kingcoder
Beantwoord door Kingcoder in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

We zullen zien, ik mag hopen dat hij zuiniger is dan 1 op 22 als je gewoon snelweg rijdt, mij lijkt 1:24 niet onrealistisch. Maar het hangt natuurlijk altijd af van je rechterhand.


Ja inderdaad; hangt af van je rechterhand! Ik rij met de RD07 eigenlijk niet vaak snelweg en kom vaak niet eens boven de 80 dus ik denk niet dat mijn 750 veel zuiniger kan dan 1:20. Wat halen jullie eruit dan?

Kijk ik heb ook een ZZR1400 en die ziet wel vaak snelweg maar die zuipt ook gewoon 1:14 bij tam gebruik :-)
Discussie gesloten.
30 juli 2015 12:24 #284 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik denk dat je het verbruik van de oude Twin niet zomaar door kunt trekken naar de nieuwe  :-\
1:20 vind ik al errug zuinig voor een RD07  :)

De nieuwe(re) staande twin blokken van Honda (de NC's en CB's) hebben al bewezen heel zuinig te kunnen zijn, dus ik verwacht van dit blok, ondanks de grotere cilinderinhoud, ook wel wat  8)

Maar zoals gezegd, er hangt ook veel af van je gebruik en je rechterhand!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
30 juli 2015 13:47 #285 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Als er 30 liter in de tank had gepast dan had iemand anders weer gezeurd dat het natgewicht weer een kilo of 12 hoger was...
Ik ben op de TA650 kriskras door Noorwegen gereden, on- en offroad, en ik heb nooit problemen gehad met de tankinhoud, en dat in het land met de minste pompstations van Europa...  Die tank is groot zat, en als je de wereld op dat ding rond wilt, dan koop je gewoon een grote tank van Boano, die is er vast al mee bezig !

En het verhaal over te weinig PK voor de één, en te veel voor de ander; Voor op de weg is 90 PK genoeg, dat ding loopt zeker weten wel 200 km/uur, zat dus.  In terrein is 90 PK veels te veel, meer dan 50 krijg je onmogelijk zonder wielspin aan de grond.
Het koppel is veel belangrijker, dat is wat je dagelijks gebruikt, en dat is ook de reden dat de oude AT zo fijn rijdt, hij hangt heerlijk aan het gas en heeft lekker veel koppel onderin de toeren en bouwt dat vervolgens heel mooi op.
Als ze nou snugger zijn geweest bij Honda, dan hebben ze de koppelopbouw van de oude AT ook in de nieuwe "ingebouwd", dan rijdt die (wat het blok betreft) net zo fijn ! 
Samen met een fijne soepele vering met lange veerwegen kun je dan prima het oude AT-gevoel in de nieuwe inbouwen.

Vervolgens sparen voor een normale uitlaat en een aangepast motormanagement, en je hebt een fijne zuinigere nieuwe AT, met als bonus een stuk meer koppel (en vermogen).

Ik zie het wel zitten, ik pas die van mij wel weer aan aan mijn eigen wensen, zeuren op Honda heeft geen zin, iedereen wil weer net wat anders, gewoon zelf even mee aan de slag jongens ! :-)


1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
30 juli 2015 15:06 #286 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Als er 30 liter in de tank had gepast ........................... d iedereen wil weer net wat anders, gewoon zelf even mee aan de slag jongens ! :-)


Eens  8)
Een reden dat de introductie iets langer op zich heeft laten wachten heeft, volgens insiders, te maken dat het goede van de oude AT, minstens terug moest komen in de nieuwe en inderdaad daar was het genoemde koppel er 1 van.
Overigens ben ik wel benieuwd wat de heren test redacteuren straks te melden hebben. Persoonlijk hoop ik dat'ie nergens in, behoudens betrouwbaar- en degelijkheid, uitblinkt. Die brede inzetbaarheid is voor mij juist de charme van de oude AT.
Discussie gesloten.
30 juli 2015 17:12 #287 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Verbruik cijfers van de AT 750 lopen altijd sterk uiteen heb er twee gehad
en 1 op 19 halen was al moeilijk ,maar de AT van mijn maat rijd op vakantie
1 op 22 waar ik dan met de Varadero 1 op 21 haal .  (ook in de bergen)
Dan lijkt het best mogelijk om met een moderne parallel twin 1 : 24 te halen.
Discussie gesloten.
30 juli 2015 21:30 #288 door Kingcoder
Beantwoord door Kingcoder in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

[..]Dan lijkt het best mogelijk om met een moderne parallel twin 1 : 24 te halen.


Ik denk het ook, en misschien wel beter maar vanwege al die moderne snufjes en moderne milieu eisen vraag ik het me af. Maar hey, waarschijnlijk koop ik m toch wel dus ik kom er wel achter he  :))
Discussie gesloten.
31 juli 2015 20:19 #289 door Kingcoder
Beantwoord door Kingcoder in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ander ding; heeft iemand van jullie wel eens met zo'n DCT bak gereden? Lijkt dat nog een beetje op motorrrijden (laat staan allroad!) of word het dan echt scootah rijden?
Discussie gesloten.
31 juli 2015 21:24 #290 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik heb nog niet met DCT gereden maar wil het wel aan een offroad test onderwerpen  ;D ;D ;D ;D

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !
Discussie gesloten.
31 juli 2015 23:08 #291 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik heb pas eens met een NC750 met DCT bak gereden. Is echt helemaal niks mis mee  8) Zooooo ontzettend makkelijk wegrijden en de schakelmomenten zijn errug soepel. Dat schakelen wat wij allemaal nog doen heeft echt zijn langste tijd gehad hoor  :)

Enige vervelende bij die NC vond ik de standaard modus, daarin was hij erg traag en schakelt veel te snel op. Na wegrijden kun je bij dat model switchen naar de 'sport' stand oid en dat voelde veel beter aan.
Dat zou ik liever als standaard modus willen hebben, maar goed, dat heeft verder niks met de bak te maken.

Ik ben vóór  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
31 juli 2015 23:47 #292 door delange33
Beantwoord door delange33 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Ander ding; heeft iemand van jullie wel eens met zo'n DCT bak gereden? Lijkt dat nog een beetje op motorrrijden (laat staan allroad!) of word het dan echt scootah rijden?


Zit ook wel eens te snuffelen op het internationale crosstourer forum, en die jongens daar zijn stuk voor stuk laaiend enthousiast over DCT. Sommigen rijden er al mee sinds 2012, zonder problemen, alleen maar positief.

Kan ook niet wachten totdat ik een proefrit op een AT met DCT mag maken.  ;D

Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..
Nu: CRF450 L
Discussie gesloten.
02 aug 2015 15:32 #293 door Kingcoder
Beantwoord door Kingcoder in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
benieuwd of er ook direct een kofferset beschikbaar is; mooie alu koffers liefst
Discussie gesloten.
02 aug 2015 21:47 #294 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Geen alu koffers .... dat is is voor GS'en  (Gatver).
Zo een motor vraagt om zijtassen "enduro style" en een bagagerol  8) 8) 8) 8)

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !
Discussie gesloten.
02 aug 2015 21:54 #295 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Fabrikanten genoeg voor alu koffers, geen probleem.
Discussie gesloten.
02 aug 2015 23:33 #296 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Een automaat op een motor, aaarg, de naam Africa Twin wordt door het slijk gehaald !
Ik rij nog liever op een GS met 3 snavels.

Natuurlijk zijn die jongens van het Honda-automaatjeforum positief, die hebben gekozen voor een automaat, en Honda heeft een automaat gemaakt die niet stuk gaat, dus het hele forum blij !
Een automaat schakelt wanneer de "computer" zegt dat dat moet, ook als je net op een bocht af komt rijden en wilt remmen (dat weet die computer nog niet en schakelt op), ook als je in een bocht zit schakelt hij op of terug.
Als je even wilt inhalen en dat bijv. in z'n 3 wil doen, gaat die automaat toch schakelen, en zo kan ik nog wel 100 redenen bedenken waarom een automaat shit is, het is voor luie mensen, bejaarden, invaliden, mensen zonder gevoel voor machines, praatpakken, etc.

Natuurlijk werkt dat schakelsysteem wel zoals Honda dat bedacht heeft, zeker de eerste 10 jaar wel, maar waarom dan niet meteen een CVT  in zo'n blok zetten, dat is een stap verder in de ontwikkeling als een gerobotiseerde handbak !
Geen 6 stappen, maar continu variabel, dat is een veel betere automaat.
Maak maar een AT met een CVT (=scooterblok) er onder, daar zijn ze vast nog enthousiaster over op het crosstourer (die naam alleen al) forum, kunnen ze meteen fuseren met de Vespa en Lambretta-club. (gelijk een blauwe plaat er op en geen helmplicht !)

Iemand met een automaat is geen motorrijder.

Ik ben vreselijk tegen (maar dat was al duidelijk denk ik...  ;D)



1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
03 aug 2015 02:10 - 03 aug 2015 02:38 #297 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Even bij een delaer geinformeerd:

De CRF1000L gaat 12.890,- kosten, met DCT 13.890,-

Dat wordt sparen.  8)


hij staat  ook al op de site van ten kate en daar  kost ie toch 1000 euri meer dus 13.890 basic en dct 14.890 beiden ex afleveringskosten
telt daar nog even de premie bij van een correcte verzekering (het is imeers een nieuwe fiets en diefstal zou toch jammer zijn)met max korting en je gaat  over de 17.000 euri weg tikken voordat je enige meter hebt gereden

is toch heel veel centjes voor als je op zoek gaat naar avontuur
ik ben benieuwd wie daadwerkelijk de eerste gaat zijn...

over de dct

geert alp is niet juist op de hoogte

cvt= constant variable transmission terwijl het dct(double clutch transmission) een manier is om met behulp van een dubbele koppeling de techniek vol automatisch de juiste versnelling te laten kiezen alvorens jij dat zelf kunt bedenken
Dit alles mbv van sensoren die snelheid,belasting en tractie constant vergelijken waarbij brandstofbesparing en emissie eisen perfekt in balans blijven terwijl  de performance optimaal blijft.

en voor die zeldzame momenten kun je nog steeds flipperen maw die kleine nuances waar jij het over hebt.
overigens  gaat ook dat nog veranderen.
voor de truckwereld wordt namelijk in 2016 begonnen met het implementeren van nieuwe technieken die moeten leiden tot nog meer veiligheid door oa gps ondersteuning
de weg wordt met name al gelezen voordat jij de bocht ziet en de aanwezige techniek van het voertuig past zich vroegtijdig  hier  aan
ik heb het mogen ervaren en ik  kom tot de conclusie dat het erg aangenaam is omdat je meer je aandacht op het verkeer of op de weg kunt houden

het is enkel een kwestie van willen openstaan voor nieuwe dingen en dan kun je nog bekijken of het je ligt
tegenhouden gaat zeker niet lukken

hier een tip

Discussie gesloten.
03 aug 2015 07:41 #298 door GK
ik ben ook enthousiast over de DCT en aangezien je altijd nog zelf kunt flipperen zie ik niet echt veel negative dingen aan de bak. Ja misschien gewicht, maar zeg nou zelf, bijna alle adventure motoren zijn zwaar, met de 15 kilo erbij is de AT nog steeds niet zo zwaar als veel van de andere motoren, en het gewicht zit daarnaast laag.
Discussie gesloten.
03 aug 2015 11:39 #299 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Een automaat op een motor, aaarg, de naam Africa Twin wordt door het slijk gehaald !
Ik rij nog liever op een GS met 3 snavels.

Natuurlijk zijn die jongens van het Honda-automaatjeforum positief, die hebben gekozen voor een automaat, en Honda heeft een automaat gemaakt die niet stuk gaat, dus het hele forum blij !
Een automaat schakelt wanneer de "computer" zegt dat dat moet, ook als je net op een bocht af komt rijden en wilt remmen (dat weet die computer nog niet en schakelt op), ook als je in een bocht zit schakelt hij op of terug.
Als je even wilt inhalen en dat bijv. in z'n 3 wil doen, gaat die automaat toch schakelen, en zo kan ik nog wel 100 redenen bedenken waarom een automaat shit is, het is voor luie mensen, bejaarden, invaliden, mensen zonder gevoel voor machines, praatpakken, etc.

Natuurlijk werkt dat schakelsysteem wel zoals Honda dat bedacht heeft, zeker de eerste 10 jaar wel, maar waarom dan niet meteen een CVT  in zo'n blok zetten, dat is een stap verder in de ontwikkeling als een gerobotiseerde handbak !
Geen 6 stappen, maar continu variabel, dat is een veel betere automaat.
Maak maar een AT met een CVT (=scooterblok) er onder, daar zijn ze vast nog enthousiaster over op het crosstourer (die naam alleen al) forum, kunnen ze meteen fuseren met de Vespa en Lambretta-club. (gelijk een blauwe plaat er op en geen helmplicht !)

Iemand met een automaat is geen motorrijder.

Ik ben vreselijk tegen (maar dat was al duidelijk denk ik...  ;D)

Ben het helemaal met je eens, je rijdt motor en schakelt gewoon of niet.
Het is denk ik wel ideaal voor iemand die wat mankeert en heel blij is met zo'n aanpassing zodat hij of zij de mogelijkheid nog heeft om te kunnen motorrijden. Een mooie invaliden oplossing eigenlijk.. >:D
Voor een allroad die toch ook wel avontuurlijk zou moeten zijn, liefst met de modder eraan zoals hij gepresenteerd werd op plaatjes vind ik het een aanfluiting..
Dan maar ouderwets hoor of heel modern: dan maar old school!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us
Discussie gesloten.
03 aug 2015 13:51 #300 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
om nu te roepen dat het wel iets zou zijn voor de disable people gaat me echt te ver


facebook
twitter
mobieltjes
smartphones
e book
etc
allemaal zaken waar de wereld in mijn ogen zeker niet socialer van geworden is maar we doen het er ook mee,

motor rijden (dus lekker sturend over de weg en daar buiten) kan leuk zijn
je eigen lamlendelijk liggen trekken aan een hendel in samenspraak met de terugkerende voet en teen beweging  is beleving

en ook daar zijn ontwikkelingen in geweest

de pook naast de tank
de hak/teen schakeling zowel links als rechts
stuur schakeling (stuurversnelling)
en nu dus de dct schakeling
vliegentuigen waren vroeger ook veel  mooier
dat was nog eens echt vliegen...

daar is toch ook niets meer van over




Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.105 seconden