Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

19 dec 2015 00:03 #621 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
M'n Fury is inderdaad te vergelijken met een Donkervoort, alleen veel gestroomlijnder en veel lichter (480 kg), eigenlijk een soort motor op 4 wielen. 

Het verbaast me dat er toch verscheidene mensen hier min of meer hetzelfde denken dan ik doe, vooral het verhaal van Canis is helemaal zoals ik er ook tegenaan kijk.  Met dezelfde motoren krijg je toch wel een beetje dezelfde mensen op zo'n forum, leuk is dat.
Henry Ford was trouwens een uiterst dubieuze antisemiet, maar goed, daar hebben we het verder maar niet over... :-X

Het zal misschien zo zijn dat de meeste kopers van de CRF1000L er nooit mee op onverhard gaan rijden, ik geloof toch dat deze motor een wat ander publiek zal gaan trekken dan de BMW GS en aanverwante stoere slagschepen.
De CRF is toch wel een motor die bedoeld is voor mensen die er ook het avontuur (onverhard) mee willen beleven.
Ik heb de afgelopen jaren zo'n beetje alle mogelijke onverharde passen door de Alpen gereden op een NX250 en TA650, een geweldige belevenis, net als onverhard Scandinavië op de TA 650, geweldig !
Met de NX 250 bereik je plekken waar zelfs de beste Dakar-rijder niet met een GS kan komen, het zou me niet verbazen dat dit op een nieuwe AT wel lukt.
Die paadjes door de rimboe, die wil ik op een motor kunnen rijden, en hij moet me op vakantie NOOIT laten staan (net als een TA), dat is voor mij geen avontuur.  Als ik dat mooi had gevonden dan had ik wel een oude Harley of een Ural gekocht, dan ben je vrijwel zeker van onverwachte "avonturen". ::)

Het gewicht is heel belangrijk zeggen we altijd, en dat is ook wel zo, maar waar het zwaartepunt zit, is eigenlijk belangrijker.
Om het maar eens extreem voor te stellen, een fiets van 200 kilo met het zwaartepunt 30 cm boven de grond rijdt vele malen gemakkelijker dan één van 200 kilo met het zwaartepunt op 1,5 meter !
Met een laag zwaartepunt merk je weinig van het gewicht.  (tot je het ding een helling op moet duwen ;D)
Ik denk dat de massa-centralisatie en het omlaag brengen van zware delen de nieuwe AT lichter laat aanvoelen en dus gemakkelijker laat rijden dan onze vertrouwde Transalpjes (en AT750's), die toch wel wat topzwaar zijn.
Dat kan wel eens een heel belangrijk verschil zijn.  Dat noem ik echt vooruitgang en verbetering !

En wat een genot dat Honda een lekkere Basic AT levert, zelf als die het duurst zou zijn, zou ik die kopen, serieus.
En zeker weten dat die uitvoering veruit het betrouwbaarst is als hij 10 of 15 jaar oud is.


1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
19 dec 2015 00:45 #622 door tukkertwin
Beantwoord door tukkertwin in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Hier nog zo'n ouderwetse purist, ben het helemaal met Geert eens. Ik zelf ben nu pas begonnen aan mijn eerste GPS op de motor (deed alles nog op roadbook) dus moet er nu ook een steun op de AT gemaakt worden.
Nu zag ik op de nieuwe AT een mooi beugeltje boven het dashboard daar heeft Honda dan wel goed over nagedacht.
Dus nu maar eens zien of zoiets ook aan het gewei van de oude AT is te maken.

ps. voorbeelden van GPS  steunen voor de AT zijn welkom (ik wil wel graag mijn GPS wat hoger ik mijn gezichtsveld gemonteerd hebben)

Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.
Discussie gesloten.
19 dec 2015 14:35 #623 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Jan aan de GPS?  :o  :o. Het moet niet gekker worden  ;)

Ik weet niet of er specifieke steunen voor de Twin zijn Jan, maar op mijn Alp heb ik 'm met een RAM kogel en knijper op de linkerkant van het stuur staan en dat bevalt me eigenlijk prima! Het schermpje zit ong ter hoogte van de spiegel. Zittend zit hij mooi aan de zijkant van je blikveld en evt met de linkerhand nog te bedienen. Bij offroad kan ik 'm met het RAM spul ook nog makkelijk even wat achterover kantelen, zodat hij bij staand rijden ook nog redelijk snel af te lezen is. Prima zo  8)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
20 dec 2015 01:00 #624 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Lees net in "moto 73" dat het ABS achter uitschakelbare  is en voor permanent  ingeschakeld blijft.

Weet niet of dat offroad ideaal is ?
Discussie gesloten.
20 dec 2015 12:24 #625 door PimW
Dat hangt af van het systeem. Als het ''slim'' is past het de werking aan op de omstandigheden, door het voor en achterwiel met elkaar te vergelijken.

Maar ik kan er zo snel niet veel over vinden, maar de offroad reviews waren tot nu toe lovend dus ik verwacht dat het wel in orde is.
Discussie gesloten.
21 dec 2015 10:08 - 21 dec 2015 10:16 #626 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
[youtube]fuetRPaZXEs[/youtube]

[youtube]KtpYzDsaQKw[/youtube]

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.
Discussie gesloten.
21 dec 2015 10:27 #627 door Canis
Beantwoord door Canis in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Van mij mag de kerstman hem zo aan de deur komen brengen.

Maar je kan er nog mee vallen heb ik gezien. Staat er dan geen anti-val-systeem op? Misschien is dat het volgende ;)
Discussie gesloten.
21 dec 2015 20:52 #628 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Het valt me bij elk "test"-filmpje op dat al die test-journalisten zeggen tijdens het rijden in terrein allemaal problemen hebben om hun hoofd er goed bij te houden, en problemen te hebben met koppeling en in welke versnelling ze moeten rijden... ::)
In elke taal hoor je ze dat zeggen !?  ???

Dat heb ik nou nog nooit gehad, koppelen en schakelen gaat bij mij zonder er ook maar 1% bij te hoeven nadenken, en ik schat dat dat voor ongeveer 110% van alle huidige Africa Twin rijders geldt...

Die uitgenodigde "test"-jongens is dit "probleem" duidelijk in het oor gefluisterd, die automaat lost dat probleem helemaal op !   
Hetmoet duidelijk de hemel in worden geprezen, hun "mening" is ze duidelijk voorgekauwd.

Daarom hou ik niet zo van die "tests" uit boekjes en tegenwoordig uit al die filmpjes.
Zit er dan geen enkele tester bij die een pure motor wil, zonder al die "playstation-features" ?
Antwoord; natuurlijk wel, maar dat is een ongewenste mening, dus; die filmpjes zijn reclame (=belazerderij), je hebt er niets aan, ze zijn hooguit leuk om te zien, maar zet het geluid s.v.p. uit, ze proberen je een probleem aan te praten waar ze de oplossing voor zeggen te hebben.

Mijn vader zei het vroeger al; Wat in de reclame wordt gezegd is altijd niet waar... :( :-[
Geert houd niet van reclame, hij zapt altijd naar een andere zender dan  >:( ;D ;)

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
21 dec 2015 22:35 #629 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Er zit heus wel iets in wat je zegt Geert, maar het begint langzaamaan op een kruistocht te lijken en dan word het vervelend  :-\

Speciaal voor jou, en nog een paar andere puristen, is er de uitgeklede versie die bovendien nog goedkoper is ook, dus niet miepen! Geniet er van zolang het kan, voor je het weet is het niet mee te krijgen of komt er een meerprijs voor een handgeschakelde bak.

En wie wél 'fratsen' wil geeft toch lekker meer uit  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
21 dec 2015 23:03 #630 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Je hebt gelijk Horseman, ik begin te zeuren, dat komt omdat ik me er aan erger.
Ik zal er mee stoppen, anders gaan anderen zich aan mij ergeren !  >:(

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110
Discussie gesloten.
21 dec 2015 23:07 #631 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Je moet je niet ergeren, je moet genieten! Na 15j is er eindelijk een nieuwe Twin man  ;D En wát voor 1  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Discussie gesloten.
21 dec 2015 23:50 #632 door kees
Sja..

Ik kan de tijd van voor e-mail en sms nog enorm waarderen.

Toch vind ik Google en de smartfoon van nu een doorslaand succes.

Ik heb over die nieuwe AT geen mening, ik lees wat anderen ervan denken en denk daar het mijne van.

Maar zonder een meter ermee gereden te hebben, de ABS set-up i.c.m. DCT lonken!


Zelfs een DCT-rijder kan en mag zich purist voelen. Gevoel is voor een ieder onbetwistbaar!
Discussie gesloten.
22 dec 2015 09:30 #633 door ErBoDero
Beantwoord door ErBoDero in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Vanmiddag ga ik, op mijn grote/zware Varadero met ABS, naar Motorport Zelhem. Daar staan vanaf 15:00 uur de 2 nieuwe Africa Twins te lonken. Een rode schakelmachine met ABS/TC en een witte met DCT/ABS/TC.

Ik zou er zo op weg willen rijden, en misschien wel het liefst op die witte  :)
Een nieuwe kopen zit er (voorlopig?) niet in. Tot die tijd rij ik op wat ik heb en iedere meter met enorm veel plezier. Gelukkig maak ik veel meters  :) ;) 

Yamaha XT1200Z Super Ténéré Worldcrosser
Discussie gesloten.
22 dec 2015 14:43 - 22 dec 2015 15:03 #634 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ik dacht vandaag nog hetzelfde ,Wat rijd die Dero toch lekker ,moet ik dan 16.000 euro gaan
uitgeven voor een nieuwe AT?  en hoeveel plezier meer krijg ik voor dat geld dan?

Mooi ding  die At maar ik zie ook wat nadelen. >:(
Te kleine tank            ( met een AT moet je naar Zuid Afrika kunnen rijden dan is 18 liter wat krap!
Kleine keien vanger  ( onder de oude AT zat een soort badkuip geeft de nieuwe wel genoeg bescherming?
Ruitje met turbulentie( Is traditie van Honda altijd slecht dus.
Lelijke uitlaat              ( oer lelijk zelfs, maar vooral veel te plomp vergeleken met de (te) ranke tank)
Het vermogen            ( oke in de praktijk zal het voldoende zijn maar een Dero heeft al meer ???? )

Ben ik nu "DE azijn zeikerd " van 2015 & 2016 ????  ( oordeel zelf en ventileer)!  >:D

Ik zie ook voordelen: :D
de DTC bak      (lijkt mij super, en wie hem niet wil koopt een gewone versie, waarom nog klagen ? )
het zadel          ( schijnt in verschillende hoogtes verkrijgbaar te zijn, is toch top van Honda 82-89 cm )
zuinig                ( 1 op 24 moest haalbaar zijn ?  ben benieuwd )
Laag gewicht    ( in ieder geval veel lichter als de Dero maar toch een dikke 1000 onder je reet )
het ontwerp    ( simpel zonder rare fratsen, dus echt een fiets om zelf aan te sleutelen en die ook
                          nog is meer dan 2 ton meegaat ,tenminste laten we dat hopen.

De nadelen passen we aan met aftermarket spul.  Heb net MotoPlus (24) gehaald met een test van
de At erin, dat wordt weer kwijlen. :P


                 




Discussie gesloten.
22 dec 2015 15:36 #635 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
@ Geert Alp 2 (& fans):  Wat een verschillen zeg waar ene droomt van zoveel mogelijk fratsen op een
                          motor daar vind Geert een toerenteller al zwaar overbodig .en dan te bedenken dat
                          de gemiddelde GS rijder de nieuwe AT maar een karig beginners fietsje zal vinden.
                          Ben het zeker eens dat een motor tot het bot betrouwbaar moet zijn en er eenvoudig
                          aan gesleuteld moet kunnen worden,maar om nou ABS op een motor als overbodig te
                          bestempelen?
                          Moest laatst nog max in de ankers om me hachje te redden ,ondanks regen vol remmen
                          en toch niet onderuitgaan wie dat zonder ABS kan is een kei en is weinige gegeven denk.

                          Dat verhaal met de  NX 250 is Cool natuurlijk,overal komen waar een geit zich omdraait,
                          dat is back to basic .Gelukkig bestaan er nog kerels als Geert 2 en durven zij hun
                          ongenoegen ongezouten te ventileren.Het moeten haast mannen met baarden zijn die
                          kampvuren maken er bier bij drinken en sigaren roken, en snachts dromen ze van een
                          motor met een houten stuur en massieven wielen.

                           

Discussie gesloten.
22 dec 2015 15:57 #636 door tukkertwin
Beantwoord door tukkertwin in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
Ach ja, dat waren nog eens tijden met houten motoren en mannen van staal! :D(en papier ipv GPS)

Waar een wil is is een weg.....waar geen weg is wil ik.
Discussie gesloten.
22 dec 2015 16:33 #637 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin
nu  ik ook nog even azijn pissen

droog gewicht 208 kg..

een v strom weegt minder namelijk rijklaar 228 kg (incl alle vloeistoffeb dus met 20 ltr brandstof want zou neerkomen op een ca droog gewicht van ca 200 kg


de gebruikte banden maten zijn zeer beperkt in de mogelijk heden uitgezonderd dan de achte offroad uitvoeringen maar semi straat banden zijn beperkt in 18 inch

en wat te denken van  DUUR maar dat zijn we van Honda gewend(Hoge Onkosten Na Dure Aanschaf)

maar mooi is hij wel maar dan vind ik ook van een Astin Martin DB 7
Discussie gesloten.
22 dec 2015 17:01 #638 door Cas

                          Moest laatst nog max in de ankers om me hachje te redden ,ondanks regen vol remmen
                          en toch niet onderuitgaan wie dat zonder ABS kan is een kei en is weinige gegeven denk.


Was je ABS toen ook werkelijk geactiveerd Ron?

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
22 dec 2015 20:27 #639 door ron overkleeft
Beantwoord door ron overkleeft in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin

Was je ABS toen ook werkelijk geactiveerd Ron?

Ik neem aan van wel maar het was een rem actie waarbij ik niet na kon denken of mijn rem
kon doseren ,heb onbewust zo hard mogelijk geremd omdat dat ventje met zijn rooie golf voor mij afsloeg
had nog maar een paar cm over of ik had in het spatboard gezeten.

Heb ook is een cursus gedaan met remmen op nat wegdek dan moet je rustig beginnen met remmen en
dan geleidelijk  de druk sterk opvoeren en je kan je wielen tot blokkeren toe krijgen zonder dat je wielen
wegleiden, alleen kan ik je vertellen dat als je ineens een auto een paar meter voor je ziet schieten dan
is er van doseren geen spraken. De Dero dook diep maar bleef kaars recht ,zonder ABS had ik mezelf
welzeker onderuit geremd.

Ik ben dan ook voorstander van verplicht ABS op de motor (wel uitzetbaar voor de zand jongens dan)
Discussie gesloten.
22 dec 2015 20:42 #640 door Cas
Als het ABS in werking komt hoor je een ratelend geluid, je voelt het ook. Ik heb die cursus remmen op nat wegdek niet gedaan en heb ook geen ABS. :o Misschien iets om over na te denken, maar dan niet op mijn eigen motor ;D
Ik heb wel 2 led verstralers branden aan de voorzijde, kan misschien ook helpen tegen beginnende bestuurders in een golf met petje op en peuk in de bek.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.
Discussie gesloten.
Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden