M'n Fury is inderdaad te vergelijken met een Donkervoort, alleen veel gestroomlijnder en veel lichter (480 kg), eigenlijk een soort motor op 4 wielen.
Het verbaast me dat er toch verscheidene mensen hier min of meer hetzelfde denken dan ik doe, vooral het verhaal van Canis is helemaal zoals ik er ook tegenaan kijk. Met dezelfde motoren krijg je toch wel een beetje dezelfde mensen op zo'n forum, leuk is dat.
Henry Ford was trouwens een uiterst dubieuze antisemiet, maar goed, daar hebben we het verder maar niet over... :-X
Het zal misschien zo zijn dat de meeste kopers van de CRF1000L er nooit mee op onverhard gaan rijden, ik geloof toch dat deze motor een wat ander publiek zal gaan trekken dan de BMW GS en aanverwante stoere slagschepen.
De CRF is toch wel een motor die bedoeld is voor mensen die er ook het avontuur (onverhard) mee willen beleven.
Ik heb de afgelopen jaren zo'n beetje alle mogelijke onverharde passen door de Alpen gereden op een NX250 en TA650, een geweldige belevenis, net als onverhard Scandinavië op de TA 650, geweldig !
Met de NX 250 bereik je plekken waar zelfs de beste Dakar-rijder niet met een GS kan komen, het zou me niet verbazen dat dit op een nieuwe AT wel lukt.
Die paadjes door de rimboe, die wil ik op een motor kunnen rijden, en hij moet me op vakantie NOOIT laten staan (net als een TA), dat is voor mij geen avontuur. Als ik dat mooi had gevonden dan had ik wel een oude Harley of een Ural gekocht, dan ben je vrijwel zeker van onverwachte "avonturen". :
Het gewicht is heel belangrijk zeggen we altijd, en dat is ook wel zo, maar
waar het zwaartepunt zit, is eigenlijk belangrijker.
Om het maar eens extreem voor te stellen, een fiets van 200 kilo met het zwaartepunt 30 cm boven de grond rijdt vele malen gemakkelijker dan één van 200 kilo met het zwaartepunt op 1,5 meter !
Met een laag zwaartepunt merk je weinig van het gewicht. (tot je het ding een helling op moet duwen ;D)
Ik denk dat de massa-centralisatie en het omlaag brengen van zware delen de nieuwe AT lichter laat aanvoelen en dus gemakkelijker laat rijden dan onze vertrouwde Transalpjes (en AT750's), die toch wel wat topzwaar zijn.
Dat kan wel eens een heel belangrijk verschil zijn. Dat noem ik echt vooruitgang en verbetering !
En wat een genot dat Honda een lekkere Basic AT levert, zelf als die het duurst zou zijn, zou ik die kopen, serieus.
En zeker weten dat die uitvoering veruit het betrouwbaarst is als hij 10 of 15 jaar oud is.