Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II

03 feb 2018 21:48 #961 door J-P
Is dat de remedie?
Die van mij is gelukkig al 2 x vervangen, 1 x bij de switch naar hyperpro en 1 x bij de binnenpootgarantie.

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2018 22:01 - 03 feb 2018 22:03 #962 door RENO
periodic maintenance: elk jaar , 12k, 24k, 36k enz. "inspectie" er staan niets bij dat de olie elk jaar vervangen moet worden

Fork Spring free length 433.7 (17.07) 425.0 (16.73)
Recommended fork fluid Honda Ultra Cushion Oil 10W (SS-47)

Fluid level 95.0 (3.74)

Fluid capacity 721 ± 2.5 cm3 (24.4 ± 0.1 US oz, 25.4 ± 0.1 Imp oz)

Pre-load adjuster standard position CRF1000/A 5 turns from the full soft position

CRF1000D 8.5 turns from the full soft position

Rebound adjuster standard position 2 1/4 turns from maximum position

Compression adjuster standard position 8 clicks from maximum position

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 feb 2018 22:32 #963 door RENO
Ik zie op dit plaatje de positie van de bussen en vraag me af hoe je aan de voorvork binnenpoten vroegtijdig kan zien of ze vervangen moeten worden zonder dat de buitenpoten vervangen moeten worden.


op ADV wordt al driftig geëxperimenteerd met nieuwe bussen, vulplaatjes en binnenpoot coatings.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2018 10:53 - 04 feb 2018 10:58 #964 door kees
Misschien ten overvloede, maar,

- de buitenpoot is van (zacht) aluminium en zit in de kroonplaten geklemd.
- de binnenpoot is van (hard) staal en herbergt het voorwiel en spatbord.

Of het nu een telescopische vork betreft (ouwe AT, Transalp, Vara) of een USD (AT1000, enduro/crossers), de oplossing om slijtage tussen binnen- en buitenpoot te verminderen is dezelfde, namelijk met de teflon gevoerde glijbussen, ongeacht de fabrikant.

Ik heb een paar eerdere foto's wat ge-edit:
Op foto A zitten onderdelen 2-3-4-5-6 aan het einde van de buitenpoot op een kluitje bij elkaar vast. Onderdeel 1 zit helemaal aan de andere kant op een vaste plek onderaan de binnenpoot.

Onderdeel 3-4-5-6 zijn een olie-keerring en een stofhoes en wat onderdeeltjes om dat op zijn plek te houden. Het gaat in dit geval om (de werking van) nrs. 1 en 2.



Dit zijn, aan één zijde, teflon gevoerde koperen bussen met een zaagsnede overdwars. De teflonvoering zit dan bij 1 naar de buitenpoot toe gericht, bij 2 naar de binnenpoot. Ze zorgen, i.c.m. de olie, voor een zo minimaal mogelijke frictie tussen de harde binnenpoot en de zachtere buitenpoot. De gevoerde glijbussen zitten enigszins onder spanning gemonteerd en de zaagsnede zit er om zo slijtage tussen de binnen- en buitenpoot te kunnen compenseren en de voorvork (min of meer) spelingsvrij te houden.

Ik herken de verkleuring. Hij is denk ik afkomstig van het koper van de glijbus in de buitenpoot, mogelijk de rand van de bus. Ik vind hem niet alarmerend, al zou hij er normaal gesproken niet mogen zitten. Soms gaat dat verkleuren zelfs gepaard met krassen in de binnenpoot. Ik kan me alleen maar voorstellen dat, in een normale staat van onderhoud, dit alleen maar kan optreden door overbelasting. Denk aan: onverhard rijden, verkeersdrempels, hard remmen.

Die eerdere foto van de buitenpoot op ADV, ik zie daar niks dan goeds aan: de hoonsporen zijn prachtig zichtbaar en er is een verkleuring (geen kras) zichtbaar op de plek waar de zaagsnede van de glijbus zit. Bij montage van de glijbussen is het wel zaak om de zaagsnede van de glijbus juist te richten (nooit naar de te belasten richting).

De olie in voorvorken is qua onderhoud echt een ondergeschoven kindje. Ook zij moet, ongeacht kilometers, tenminste ieder jaar vervangen worden (statische veroudering). Alsmede als de door de fabrikant vastgestelde kilometrages eerder zijn behaald. Daarnaast, en de meeste fabrikanten specificeren dat niet, in extremere omstandigheden of sportief rijden.


Ik geloof niet dat er met de voorvorken van de 1000's iets aan de hand zou zijn. Het is een normale constructie van een gerenommeerde fabrikant. Ik zou eerder een gebruiker gerelateerd symptoom hieruit verwachten.


Brom

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2018 21:08 #965 door JanO
Kompleet helder verhaal van  Brombeer
Dus als uiterlijk niets bijzonders is te zien : gewoon gemonteerd laten zitten ,niet de probleempjes gaan opzoeken!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2018 22:48 #966 door kees

Nou ja.. ik kan nog wel nuanceren.

De vraag is wat die verkleuring triggert. De binnen- en buitenpoot zelf raken elkaar nergens: ze hebben contact via dat 2-tal teflon gevoerde bussen.

Dus als de binnenpoot een verkleuring, of de buitenpoot een abnormaal slijtagepatroon vertoont, is dat overgebracht door de ander zijn glijbus.

Het enige wat ik me dan kan bedenken is druk. Als eerder geopperd, mogelijk door rijdergedrag. Maar, het betreft hier een adventure bike dus mag je, binnen redelijke grenzen, een tolerantie tegen zwaardere belasting dan normaal best verwachten.

USD-voorvorken zijn delicater van ontwerp en je vind ze eigenlijk alleen op de 100-140kg cross- en enduro motoren. Ze zijn, naast betere dempings-eigenschappen en minder on-afgeveerd gewicht, ook lichter. Want dat zoek je op zo'n crossert.

De CRF1000 is qua gewicht op een dergelijke vork dan wel van een heel andere orde. Maar, en nu vloek ik zachtjes in de kerk, KTM heeft met de 950 en omhoog, ook USD's gemonteerd. Maar, dat zijn ophangingen van WP en dat is dan in kwaliteit ook weer van een heel andere orde. We (ik) weten ook niet of WP voor die zwaardere motoren een speciale vork heeft ontworpen. WP en KTM hebben natuurlijk een erg dik huwelijk.

Dus de hamvraag, in een notedop: is het een gevolg van rijdergedrag of een te licht gekozen voorwiel ophanging...?


Het zal ooit blijken...  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 11:51 #967 door JanO
Mijn ervaringen met Honda :,s
Konstructief weinig zwake punten ondervonden
Een bekend Duits merk,daar had je in het verleden veel terugroep aktie,s, veel kleinigheden soms stil vallen onderweg.
Voorvork ervaringen met  mijn Honda XL 700
Heb hiermede trippen gemaakt 2 x Z O Azie,Rusland Ijsland ,preventief vorkkeeringen vernieuwd en uiteraard de olie  ververst na spoelen. Bij de tweede keer Azie een dagdeel wasbord gereden,begon de voorkeeringen te zweten.Thuis in Ned. geen zweten meer,maar toch de keeringen en schone olie gedaan.Aan de bussen en de poten niets te zien . De km stand is inmiddels 150dkm

Heb de volste vertrouwen mijn A T ( 30dkm) ???
Voorvork verhalen: storm in een glas water?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 12:40 #968 door PimW
Ik heb eens een stukje van de discussie gelezen op ADV rider, volgens mij gaat het erom dat de geanodiseerde laag aan de binnenzijde van de buitenpoot doorslijt met als gevolg een toename in sticktie en versnelde slijtage van de geleiderbussen.

Vind die fotos van zaklampjes in buitenpoten wat lastig te beoordelen, zal in het eggie wel beter te zien zijn maar lijkt inderdaad of er vorken bijzitten die bij 30k al best ingesleten uit zien. Is schijnbaar een vork door Honda gemeten en die constateerden een paar micron slijtage en vonden dat meer dan ok. Echter een dunne anodisering is ook maar een paar micron (en om nou te zeggen dat Honda alles met de beste opervlakte banhandeling de fabriek uit stuurt  :-* ).
Als de anodisering door is gaat het rap natuurlijk en is het dwijlen met de kraan open.

Maar het blijft allemaal wat subjectief tot je een goede meting doet (gebruik+slijtage).
Sprak jaren geleden ook eens iemand die vol lof zei dat hij 1000km met te weinig olie in zn twin had gereden en hij deed t nog ergo twin heeft geen olie nodig en dat oliepeil is allemaal maar overdreven.
Als vervolgens die motor olie gaat gebruiken of een vastloper krijgt is het onverklaarbaar hoe dat nou gekomen is, zal wel een fabrieksfout geweest zijn.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 17:05 #969 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda True Adventure - CRF1000L - New Africa Twin deel II

Als de anodisering door is gaat het rap natuurlijk en is het dwijlen met de kraan open.


Is dat wel zo Pim? Volgens mij rijden er heul veul motorfietsen rond die niet eens een geannodiseerde laag hebben op de buitenpoten (onder meer álle andere clubmotoren denk ik  ;)) dus daar glijden de teflon bussen ook gewoon in het kale alu  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 17:15 #970 door PimW
Hmmm, daar heb je een punt wellicht. Die USDs zijn allemaal gedraaid en omdat er op geklemd word volgens mij wel altijd geanodiseerd.

Conventionele voorvorken zijn volgens mij bijna altijd bewerkte gietdelen en hangt er maar een beetje bij daar onder (;D). Minder uitwendige bewerkingen en minder noodzaak voor die coating. Intern is het wel allemaal vergelijkbaar dus dan weet ik ook niet waar deze slijtage vandaan kan komen.

Maakt het eigenlijk nog frappanter dat die USD zou slijten toch?  ??? Vind het maar een vreemd verhaal.

(Maar eerlijk is eerlijk, hoelang wordden er nou al wielen met spaken in motoren toegepast en ook daar was iets mee toch? Of is de gemiddelde motorrijder gewoon een trut met een smartphone aan het worden  :-X  :-* )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 20:44 #971 door Driver
Zijn er behalve J-P nog meer mensen die de Alpina velgen hebben aangeschaft?

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, bijvoorbeeld of de banden goed op spanning blijven en de velgen er goed blijven uitzien.
Ik rij voor 99% verharde wegen, dus de voordelen van een binnenband bij off road gebruik zijn voor mij minder van belang.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 20:51 #972 door Pronto
Pim ik ben het wel eens met je mbt dat we trutten worden met een smartphone. Wat ik raar vind aan het hele verhaal dat niemand die olie met die zwart vlokken niet er af gehaald heeft een in een lab laten testen om te zien wat het is. Zelf denk ik dat van de zuiger af komt net of van de teflon in combinatie met wrijving. Ik zag dit vroeger ook bij koelcompressoren en daar kwam het van de zuiger veren af. Het zou hier de koperen glijbus af kunnen komen. Ik heb honda een mail gestuurd of ze een reactie willen geven op dit verhaal. Ik wacht gewoon af wat ze zeggen en daarbij mocht het toch fout zijn dan kun je als consument je beroepen op het consumenten recht en dat staat los van de garantie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 21:07 #973 door PimW
Ik las dat Honda wel een setje poten gemeten had en inderdaad een paar micron slijtage vond maar dat was volgens hun binnen de perken.

Ik snap heel goed dat men zich zorgen maakt en als je daadwerkelijk merkt dat de vering achteruit gaat dan is dat wel aandacht waard. Maar zoals je zegt heb ik weinig harde info kunnen vinden (eerlijk is eerlijk, ik heb geen twin dus ik heb er recentelijk ook niet meer naar gezocht ).

Nu denk ik niet dat ze er bij Honda iets over kwijt willen maar ben wel benieuwd.

Meten is weten maar als het internet je vermoedens bevestigd, al is het gebaseerd op niks, dan is dat vaak de uiteindelijke conclusie die getrokken word. Arme Ingenieurtjes moeten heel goed van huis komen willen ze daar nog wat aan veranderen ;D
Ben wel benieuwd of je wat terug krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2018 23:55 #974 door JanO
Honda kennende:
Je krijgt niets terug of een weinig betekende verhaal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2018 18:33 #975 door Pronto
JanO je hebt gelijk krijg een niets zegende reactie van Honda. Ik had ook gevraag waarom in UK en Duitsland garantieverlening beschikbaar is (24m) zie hier onder de reactie van Honda:

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Wij willen u verzoeken voor uw vraag een Honda dealer te benaderen daar garantie en verlengde garantie  door de dealers wordt aangeboden.

Zij kunnen u informeren of er in Nederland ook een mogelijkheid is voor verlengde garantie, zij beschikken over de voorwaarden hiervan.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Ik ga het morgen bij MP in Breda voorleggen kijken wat die zegt. In bijlage de verlengde garantie in Duitsland

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2018 19:58 #976 door JanO
Zoals ik het lees  Ponto

Verlengde garantie,die koopt men ofwel een verzekering voor reparatie,s ,als deze via Honda loopt,heb je waarschijnlijk te maken ,dat je
de  ondershoudsbeurten bij de dealer uit moeten laten uitvoeren,anders vervalt de garantie.
Op de Duitse side kom ik de naam Allianz(verzekering) tegen

Bij huishoudelijke app. wordt dit ook gebruikt. Heb het bij kennis gezien verlengde garantie vekocht tot 5 jaar, bij 4,5 jaar een dure rep. Wordt niet gerep. Mevrouw, het rep.bedrag is hoger als de dagwaarde( heb de voorwaarden niet gezien.


Maar ik wel benieuwd naar de reaktie  MP Breda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2018 22:12 #977 door Canis
Jongens, ik hoop dat jullie beter motorrijden dan schrijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2018 23:24 #978 door Pronto
De verlengde garantie is in Duitsland via Allianz maar in de UK direct bij Honda. Kost daar £495 voor 2 jaar.
Waarom Honda dit verschillend in europa zo verkoopt is mij een raadsel.
We zullen zien wat eruit komt als ik Honda zou ik duidelijkheid verschaffen naar de markt dan ben je in een keer van dat geouwe neel af. Of het is een gevalletje harakiri.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2018 08:15 #979 door J-P

Zijn er behalve J-P nog meer mensen die de Alpina velgen hebben aangeschaft?

Ik ben wel benieuwd naar ervaringen, bijvoorbeeld of de banden goed op spanning blijven en de velgen er goed blijven uitzien.
Ik rij voor 99% verharde wegen, dus de voordelen van een binnenband bij off road gebruik zijn voor mij minder van belang.


Betekent dit dat je mijn ervaring niet vraagt?

CRF1000 Africa Twin tricolor
www.moveonmotortrainingen.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2018 22:22 #980 door Driver

Betekent dit dat je mijn ervaring niet vraagt?


Nee, die hoor ik natuurlijk ook graag, maar ik ben ook benieuwd of er nog meer AT rijders zijn die tot aanschaf van de Alpina's zijn overgegaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden