Het grote kleine klusjes topic...

05 feb 2019 21:42 #1121 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ja die laadspanning lijkt wel oké. Controleer ook altijd de laadspanning bij een hoger toerental: de dynamo levert dan een steeds hogere spanning en dan kun je zien of de regelaar dat ook goed afregelt.


Direkt na lopen geeft de accu altijd een hogere spanning aan omdat de laadspanning flink hoger is dan de nominale spanning van de accu zelf.

Daarom, accu 12 uur of langer met rust laten en dan meten. Dan heeft de accu die hogere spanning weggewerkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2019 22:49 #1122 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ja die laadspanning lijkt wel oké. Controleer ook altijd de laadspanning bij een hoger toerental: de dynamo levert dan een steeds hogere spanning en dan kun je zien of de regelaar dat ook goed...

Echt goed meten zoals het boek aangeeft met,  uit mn hoofd, 4500 rpm. 14.3v is ansich prima maar ik vind het stiekem ook hoog vanwege het licht aan en slechts stationair.
Dit zou je eerder verwachten bij hogere toeren.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2019 23:01 #1123 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Klopt, Timy, die reactie had ik ook bijna gegeven.

Maar, we weten niet om welk type motor het gaat.


Bij een 750 AT is die 14,3 met dimlicht aan, wat weinig. Maar, hij heeft stationair gemeten en één H4 halogeen koplamp trekt al 4A. Bij een 750 AT is dat dus al 8A die de spanning drukt.

Bij een 600 Alp is 14,3 met dimlicht 4A/statio i.d.d. alweer veel.


Dorus?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 09:08 #1124 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Van stuk roestvaste schroefas, rijp voor de oud ijzer bak naar............

Nu nog een tapje m10x1,25 zoeken en een nieuwe standaard maken ;)

Africa twin RD07a 2000.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 11:31 #1125 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic Het grote kleine klusjes topic...

Klopt, Timy, die reactie had ik ook bijna gegeven.

Maar, we weten niet om welk type motor het gaat.


Bij een 750 AT is die 14,3 met dimlicht aan, wat weinig. Maar, hij heeft stationair gemeten en één H4 halogeen koplamp trekt al 4A. Bij een 750 AT is dat dus al 8A die de spanning drukt.

Bij een 600 Alp is 14,3 met dimlicht 4A/statio i.d.d. alweer veel.


Dorus?


Ik heb een RD07A. Het gekke is als ik een hoger toerental (4500RPM) meet dat de laadspanning iets terug loopt naar 13,7V.
Accu is na nacht stil staan in de kou 12,5V.

De spanningsregelaar is trouwens nog  niet zo oud. Die heeft Rob vervangen in maart 2017 toen ik in Alphen stil stond met 1 die kappot was, of te weinig spanning gaf. Toen heeft hij ook de stekker van de motor vervangen omdat die toen een beetje bruin was.

Deze nieuwe stekker was nu dus compleet weggesmolten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 12:42 #1126 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...

Van stuk roestvaste schroefas, rijp voor de oud ijzer bak naar............

Nu nog een tapje m10x1,25 zoeken en een nieuwe standaard maken ;)


Mooi!  8)

Waarschijnlijk overbodige info maar:
Als je een zijstandaard maakt ga je geheid roest zien aan de onderzijde en dat vind ik niet mooi dus mocht je voor staal kiezen, neem een rvs voetje.
Wat ik ook heb gedaan is een paar lasnaden in een ruitpatroontje over de onderkant gelegd zodat die voet wat meer 'bite' heeft.
Dat slijt vanzelf in en dan heeft je standaard mooi vol contact met de straat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 13:01 #1127 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...

Mooi!  8)

Waarschijnlijk overbodige info maar:
Als je een zijstandaard maakt ga je geheid roest zien aan de onderzijde en dat vind ik niet mooi dus mocht je voor staal kiezen, neem een rvs voetje.
Wat ik ook heb gedaan is een paar lasnaden in een ruitpatroontje over de onderkant gelegd zodat die voet wat meer 'bite' heeft.
Dat slijt vanzelf in en dan heeft je standaard mooi vol contact met de straat.


RVS plaatje komt er zoizo onder, misschien maak ik hem ook nog stelbaar. Even verzinnen of dat echt handig is.

Ruitpatroon erop lassen is een goede tip!

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 14:16 #1128 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic Het grote kleine klusjes topic...
Of je doet iet bijzonders    :) met je zij standaard
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 feb 2019 22:43 #1129 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ik heb een RD07A. Het gekke is als ik een hoger toerental (4500RPM) meet dat de laadspanning iets terug loopt naar 13,7V.


Dat is echt te weinig. Moet zijn tussen 14-15V, maar door de bank genomen in de bovenste helft daarvan: 14.6-14.8.

Probeer anders een leen-regelaar te wisselen en vergelijk.

Accu is na nacht stil staan in de kou 12,5V.


Dat is redelijk tot goed te noemen. Niet uitstekend. Maar, die rustspanning neemt steeds een tiende af in de loop van het accu-leven. In de zomer zal een 12.4-accu het prima doen, maar de winter daarop laat hij je misschien wel staan. Die rustspanning kun je als indicatief beschouwen voor de verdere levensverwachting.


Maar, jouw laadspanning is wel een dingetje. Je bent nog niet klaar.


Brom



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 11:22 #1130 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Kwam een boutje te kort, winkels waren al dicht. Dan maar zelf maken.

Kwaliteits klasse 10.9 schat ik  8) :angel:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 12:23 #1131 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Is dit uit de 3D printer Pim?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 12:43 #1132 door PimW

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 18:49 #1133 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Het grote kleine klusjes topic...

Kwam een boutje te kort, winkels waren al dicht. Dan maar zelf maken.

Kwaliteits klasse 10.9 schat ik  8) :angel:

Dat ziet er verrekte goed uit?!  :o

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 19:03 #1134 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Zou er niet direct mn remklauwen mee vastzetten maar waar ik t voor nodig had werkt t meer dan prima ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 22:08 #1135 door Dorus
Beantwoord door Dorus in topic Het grote kleine klusjes topic...

Dat is echt te weinig. Moet zijn tussen 14-15V, maar door de bank genomen in de bovenste helft daarvan: 14.6-14.8.

Probeer anders een leen-regelaar te wisselen en vergelijk.


Dat is redelijk tot goed te noemen. Niet uitstekend. Maar, die rustspanning neemt steeds een tiende af in de loop van het accu-leven. In de zomer zal een 12.4-accu het prima doen, maar de winter daarop laat hij je misschien wel staan. Die rustspanning kun je als indicatief beschouwen voor de verdere levensverwachting.


Maar, jouw laadspanning is wel een dingetje. Je bent nog niet klaar.


Brom


Bedankt voor je info, ik ga dit weekend nog wel even een paar keer meten om er zeker van te zijn.

Nu vraag ik mij wel een beetje af waarom z'n lage laadspanning slecht is.. Is het slecht voor je accu? Want als ik met mijn dimlicht aan rond de 4500 RPM meer dan 13V overhoud dan laad mijn accu gewoon nog op toch?

Ik probeer niet eigenwijs te zijn hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig waarom dit is.

Ik heb nu mijn spanningsregelaar doorgesoldeerd dus kan er niet zo makkelijk even een andere opzetten totdat ik er weer een stekker opgezet  heb. Maar heeft hier iemand ervaring met de spanningsregelaars die ze op Ali aanbieden of moet ik nu weer iets van 150 euro uitgeven voor een originele met het risico dat die na 2 jaar er weer zo bij staat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 22:44 #1136 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Gwn ali doen en bestel daar meteen een voltmetertje.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2019 16:29 #1137 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Heel druk met de afstelling van mn nieuwe krukas  :))

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2019 17:03 #1138 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nu vraag ik mij wel een beetje af waarom z'n lage laadspanning slecht is.. Is het slecht voor je accu? Want als ik met mijn dimlicht aan rond de 4500 RPM meer dan 13V overhoud dan laad mijn accu gewoon nog op toch?


Het is niet slecht. En bij 13V laadt je accu bij. Maar, mondjesmaat. Het laadsysteem van een auto is een heel stuk potenter, maar ook daar een laadspanning van rond 13,8-14V. Als je grote verbruikers aanzet is er door de hogere stroomvraag altijd een spanningsval. Die spanningsval mag niet zo groot zijn dat, bijvoorbeeld, de laadspanning te laag wordt. Maar, meet voor de lol eens de spanning met beide grootlichten aan.


Maar heeft hier iemand ervaring met de spanningsregelaars die ze op Ali aanbieden

Gwn ali doen


Laat dat 'gewoon' maar achterwege, want het is een on-onderbouwd advies. Je kunt wel een Ali regelaar proberen. Dat kan dan 2 kanten op. Maar, als een regelaar op de juiste manier kapot gaat, vreet hij zichzelf, je dynamo, acuu en cdi op. En dan ben je een rooitje verder.


of moet ik nu weer iets van 150 euro uitgeven voor een originele met het risico dat die na 2 jaar er weer zo bij staat?


Je doet alsof jij weet dat regelaars, goedkoop of merk, prullen zijn die ermee uitscheien. Een regelaar is een stukje elektronica dat zelf afhankelijk is van omliggende factoren. Je moet je misschien afvragen of regelaars nou van nature slecht zijn, of dat er iets aan jouw motor is wat niet lekker is.

Die stekker, is daar een goed voorbeeld van.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2019 08:25 #1139 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Het grote kleine klusjes topic...
Heeft er iemand nog een aanrader qua remschijven voor op een RD07a? De mijne zijn een beetje krom namelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2019 09:31 #1140 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Het grote kleine klusjes topic...
ja, een setje rechte 8)

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden