Het grote kleine klusjes topic...

26 juli 2025 15:46 #1561 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik zag vanmorgen nog geen vettigheid, niet in de carterbeschermer, en al helemaal niet op de grond B)
We gaan zien hoe ‘ie zich houdt! Volgende week naar Italië :cheer:

Op z’n kant leggen wel aan gedacht, maar dan moet je er vooraf wel al alles afhalen wat nodig is, anders kun je er niet meer bij. En dat kleppendeksel kwam ik gaandeweg pas tegen, maar dan moet, voor de makkelijke, ook de carbs er af en een kvs slang bovenop, anders krijg je het kleppendeksel er niet tussenuit gewurmd :)

Uiteindelijk is op de heftafel wel het makkelijkst, dan kun je er goed omheen. Voor dat motordeksel wel op de zijstandaard gezet om geen restolie op het pasvlak te krijgen. Werkte goed B)

Koelvloeistof heb ik vervangen, was toch al weer een poosje terug. De olie heb ik gerecycled, die zat er 1.000km in en kwam er kraakhelder uit, netjes in een schone bak opgevangen en weer terug gekieperd. We moeten ook aan het milieu denken hè ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2025 20:31 #1562 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Het grote kleine klusjes topic...
Goed bezig Rene, fijne trip naar Italië toegewenst.

10 jan 2026 17:56 - 10 jan 2026 17:57 #1563 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nog even wat opgeleukt aan de voorkant B)

Pffff…. Ik wordt een beetje moe van dat kantelen van foto’s :unsure:

Bijlagen:

10 apr 2026 21:37 - 10 apr 2026 21:39 #1564 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Het grote kleine klusjes topic...
De motor hield flink in bij het gasgeven, met rustig gas of stationair liep ze normaal. Dus de carburateurs er maar af en kijken of de sproeiers vervuild zijn.
Er zat inderdaad een klein vervuilinkje in de hoofdsproeier. Alles schoongemaakt en geblazen en ze liep weer als vanouds.
De vervuiling komt waarschijnlijk van het schuimrubber aan de onderkant van de tank. Het luchtfilter van de xl650v is rechthoekig, maar na 25 jaar en 105000km is het filterhuis en het deksel vervormd waardoor er troep in de motor wordt gezogen. Er zat wat van dit schuim tussen het filterhuis en het deksel.
Heeft iemand een oplossing hiervoor? Of is ze toe aan een nieuwe 2e hands luchtfilterhuis?

11 apr 2026 08:53 #1565 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Het grote kleine klusjes topic...
Je zou misschien de rand kunnen vullen met vloeibare pakking en die iets boven de rand kunnen laten uitkomen. En dan deze laten drogen voordat je de deksel weer monteert ? (Is gewoon even meedenken.. heb het zelf nog niet eerder aan de hand gehad)

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

12 apr 2026 00:27 #1566 door V-Twin
Ik denk dat vloeibare pakking net te dun uitvalt als ik zo kijk. Je hebt ook dun foamband dat olie en benzine proef is die als een pakking kunt gebruiken.
Je zou het ook eens met rescue tape kunnen proberen.
Een andere luchtfilterhuis zou ik als laatste optie inzetten tenzij je die voor weinig ergens kunt scoren.

www.nauticgear.nl/bootonderhoud/tapes-wa...nen-rescue-tape.html

12 apr 2026 21:21 #1567 door The Headless Horseman
Vandeweek een ultrasoon bakje aangeschaft bij HBM:

Nou lag er al een paar jaar een setje gore carbs op de plank, dus die heb ik maar gebruikt voor de proefsessie :cheer:
Zo zagen ze er uit:

Het is wat uitproberen welke temperatuur en tijdsduur goed werkt, maar na een aantal keren 5 minuten ‘borrelen’ bij 50gr kwamen ze er best netjes uit B)

Bijlagen:

13 apr 2026 14:34 #1568 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het grote kleine klusjes topic...
Moet je eigenlijk niet alle rubberen onderdelen uit je carb halen voordat je ze ultrasoon reinigt?

Transalp RD16 2024

13 apr 2026 17:09 #1569 door The Headless Horseman
Volgens mij hoeft dat niet hoor :) De rubbers van de gasschuiven bijvoorbeeld voelen nu nog nét zo soepel als voor ze er in gingen. Beetje oppassen met de temperatuur wel denk ik.

In het boekje wat er bij zit worden een aantal dingen genoemd die je beter niet ultrasoon kunt reinigen, maar dan gaat het voornamelijk om edelstenen.

24 apr 2026 17:57 - 24 apr 2026 17:58 #1570 door Thijs
Beantwoord door Thijs in topic Het grote kleine klusjes topic...

Ate schreef : De motor hield flink in bij het gasgeven, met rustig gas of stationair liep ze normaal. Dus de carburateurs er maar af en kijken of de sproeiers vervuild zijn.
Er zat inderdaad een klein vervuilinkje in de hoofdsproeier. Alles schoongemaakt en geblazen en ze liep weer als vanouds.
De vervuiling komt waarschijnlijk van het schuimrubber aan de onderkant van de tank. Het luchtfilter van de xl650v is rechthoekig, maar na 25 jaar en 105000km is het filterhuis en het deksel vervormd waardoor er troep in de motor wordt gezogen. Er zat wat van dit schuim tussen het filterhuis en het deksel.
Heeft iemand een oplossing hiervoor? Of is ze toe aan een nieuwe 2e hands luchtfilterhuis?

Ik vermoed dat Bison rubberlijm nog wel eens een oplossing kan zijn, als de kanten van elkaar zijn eerst beetje schuren en ontvetten en dan rubberlijm erin kliederen en beetje op oog vlak maken.
Blijft flexibel dus denk dat het er wel naar vormt, maar groottes zijn lastig inschatten van een foto.

Heb zelf in ieder geval alleen maar goede ervaringen met het spul en gebruik het regelmatig voor de meest creatieve oplossingen.

TA PD10 1998
Professioneel prutser

26 apr 2026 20:11 - 26 apr 2026 20:13 #1571 door The Headless Horseman
Vandaag de schone carbs gemonteerd op de Transalp. Fijn gebruik gemaakt ook van mijn lift, dat werkt lekker op hoogte B)

Na een proefritje geconstateerd dat de motor nu wat beter reageert op het gashendel, ik vermoed dat de oude carbs hun beste tijd wel gehad hebben…
Verder gemerkt dat bij veel gas in de 5e versnelling de koppeling doorslipt :blink: Bij gewoon rijden merk ik het nog niet, maar als ‘ie eenmaal slipt gaat het wel hard natuurlijk :( Onderweg nog maar een beetje extra speling op de koppelingshendel gezet.
Maar even nadenken of ik de koppeling al ga vervangen :unsure:

Bijlagen:

27 apr 2026 09:38 #1572 door V-Twin
Luchtfilterhuis weer dicht gekregen René?

27 apr 2026 09:49 #1573 door The Headless Horseman
Dat is de 650 van Ate Bram, er lopen 2 grote kleine klussen door elkaar heen hier :cheer:

28 apr 2026 12:59 #1574 door V-Twin
Je kunt wel een restauratie bedrijf beginnen jij :sick: :silly: :whistle:

06 mei 2026 20:22 - 06 mei 2026 20:32 #1575 door Ate

The Headless Horseman schreef : Vandeweek een ultrasoon bakje aangeschaft bij HBM:

Is dit de 15 liter versie? Passen de carburateurs er helemaal in?

06 mei 2026 20:29 - 06 mei 2026 20:36 #1576 door Ate

V-Twin schreef : Luchtfilterhuis weer dicht gekregen René?

Ik heb een 2e hands luchtfilterhuis gekocht bij Baboon, en de rubberen 'veter' van mijn oude hergebruikt. Er zit nu een dubbele veter onder het luchtfilter voor extra luchtdichtheid.

Maar nu heb ik een nieuw probleem: hij loopt extreem rijk! Stationair loopt ie goed, vanaf daar bij optrekken tot en met 3500 toeren veel knallen, pruttelen en hakkelen, en vanaf 3500 toeren doet de motor het weer goed.

Ik heb bij het vervangen van het luchtfilterhuis de carburateurs nogmaals schoongeblazen (inc. vlotternaald demontage en schoonblazen).
De benzineslang is ook vervangen door eentje met een originele diameter; 4 jaar geleden had ik die vervangen met Ø5,5mm inwendig en nu zit er weer een 7,5mm diameter slang in.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Vlotter te hoog afgesteld? Die hoogte is niet aangepast, de linker en rechter onderdelen zijn niet verwisseld.
Zou de naald nu vastzitten door verkeerde montage?

Bijlagen:

06 mei 2026 20:40 #1577 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Het grote kleine klusjes topic...
Misschien wel helemaal niet carb gerelateerd ?
Ontsteking die niet lekker is en af en toe een vonkje mist. Bougie (doppen) los ?

Vlotternaald rubbers niet lekker meer ?
Valse lucht ?

Even snel wat zaken die me zo op afstand te binnen schieten.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:

Meer dan alleen banden ;)

06 mei 2026 21:07 #1578 door Ate
Ik heb de inlaatrubbers en de luchtfilterhuisrubbers gecontroleerd en die zitten wel vastgedraaid. Maar misschien dat ze alsnog lekken.

De eerste foto is van de achterste cilinder, de 2e van de voorste. De niet bereikbare heb ik voor nu laten zitten.

Let niet op de korte electrode, dit was een 'side gapping' experiment, de onverprutse originele zitten er net weer in.

Bijlagen:

06 mei 2026 21:43 #1579 door The Headless Horseman

Ate schreef : Is dit de 15 liter versie? Passen de carburateurs er helemaal in?

Dit is de 6,5ltr van €149,99

Ik had de carbs (de set) opgemeten en toen kwam ik met deze wel uit. Het blijkt toch wel enigszins krapjes :( Die van de Transalpen passen er in z’n geheel in, die van de Twin werd proppen en 3x omdraaien :lol:

Nou doe je ze er eigenlijk nooit in z’n geheel in natuurlijk, met de kapjes van de vlotterbakken en de kapjes van de vacuüm schuiven er af past het wel gewoon. De 2 body’s scheiden doe ik nooit, ik laat ze wel aan elkaar zitten.

Ik weet me er mee te behelpen zo, maar voor het mooi beter de 10 liter versie nemen :)

16 mei 2026 21:43 #1580 door The Headless Horseman

Maar even nadenken of ik de koppeling al ga vervangen :unsure:

Het ging hier om de 600 Alp van Ria. Met het oog op onze komende vakantie in juni toch maar besloten de koppeling te vervangen.
Een levering van een toeleverancier liet op zich wachten, maar gelukkig had Rob nog een koppeling liggen B)

Vanmorgen opgehaald en vanmiddag gelijk aan de slag gegaan.
Hij zit er intussen op, carterdeksel zit er ook al weer op en eea werkt ook nog :P
Morgen de rest van de onderdelen er weer tegenaan schroeven en een proefritje doen!

Met grote dank aan Rob voor de benodigde onderdelen B)

Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.537 seconden