Het grote kleine klusjes topic...

09 okt 2020 21:59 #1401 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic Het grote kleine klusjes topic...
Vandaag de Alp op de brug gezet om na een paar weken TET afgelopen de onderhoudspunten in kaart te brengen.
Zoals ik al vermoedde speling op een van de voorvorken en hangende remklauwen, een paar mooie klusjes op de planning staan !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2020 16:39 #1402 door Martijn
Beantwoord door Martijn in topic Het grote kleine klusjes topic...
De remklauwen heb ik intussen onder handen gehad. Het viel mij op dat er ontzettend veel roestkleurige drap achter de cilinders zat, dit terwijl de klauwen verder in relatief goede staat waren. Heeft iemand enig idee waar dit uit voort zou kunnen komen?

Aanvullend de foto's voor en na de schoonmaak.
De voor- en na-foto's van een sessie in de ultrasoonreiniger zijn toch altijd wel bevredigend.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2020 18:09 #1403 door Floris
Beantwoord door Floris in topic Het grote kleine klusjes topic...

Martijn schreef : De remklauwen heb ik intussen onder handen gehad. Het viel mij op dat er ontzettend veel roestkleurige drap achter de cilinders zat, dit terwijl de klauwen verder in relatief goede staat waren. Heeft iemand enig idee waar dit uit voort zou kunnen komen?


Remolie is hygroscopisch, het trekt vocht aan.
Als remolie niet regelmatig wordt ververst, dan krijg je dit.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 nov 2020 18:52 #1404 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Het grote kleine klusjes topic...
Martijn je hebt toch wel de rubber ringen eruit gehaald en de groeven brandschoon gemaakt ?

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2020 13:28 - 11 nov 2020 16:43 #1405 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Het grote kleine klusjes topic...
Flapje gemaakt voorzijde, dit voorkomt (misschien) dat er wat minder modder naar binnen vliegt.
Hoe?
1: emmer gekocht bij de action
2: vormpje gemaakt (dremel gebruikt)
3: montage door middel blindnagels (popnagels in gewoon Nederlands)
4: flapje matzwart geschuurd met een schuurpapiertje (staat net wat fraaier vind ik)
5: tijd: paar uur, ja dit is inclusief ritje naar de action
6: moeilijkheidsgraad: beginner


On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2020 15:15 #1406 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Dit heet binnen de club " poormans mudflap 😁😁😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 nov 2020 16:44 - 11 nov 2020 16:45 #1407 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Het grote kleine klusjes topic...
Jup, simpel en doeltreffend, ik had al een rubberen flap aan de achterzijde.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 14:23 #1408 door Ate
Beantwoord door Ate in topic Het grote kleine klusjes topic...
Op marktplaats het ik een goedkope ongebruikte Pro-oiler weten te scoren!
Het was even puzzelen. De reed schakelaar heb ik aan de steun van de remklauw gemonteerd door een stukje wiellood te buigen. Daarna een kleine rechte sleuf gevijld voor de ronde reed sensor en met secondelijm vastgemaakt. Ik hoop dat dat een permanente oplossing is, anders moet er iets anders verzonnen worden.

Ik gebruik 80W90 transmissieolie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 nov 2020 14:46 #1409 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Het grote kleine klusjes topic...
Secondelijm is mooi spul.
Een gaatje door het loodje en een mini tyrap over de reedsensor geeft dubbel veiligheid ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 09:19 #1410 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
De motor grondig gepoetst, om vervolgens blok, velgen, spaken en frame zo goed mogelijk behandeld met ACF-50. Vettig goedje!

Aangezien de tank en het luchtfilterhuis eraf waren, besliste ik om de klepspeling van de achterste cilinder maar eens te controleren. Wanneer ik het voelermaatje tussen een inlaatklep zat te friemelen, schoot het dopje dat de voelermaatjes bij elkaar houdt plots los, en viel in het klepdeksel. Nergens te zien. Na 7 uur (jawel) zoeken, vloeken en proberen had ik het kreng te pakken.

Geleerde les: maak voortaan de voelermaatjes los. :cheer:

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 09:34 #1411 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
En de kleppen stonden goed natuurlijk🤪

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 11:31 - 20 dec 2020 11:34 #1412 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
Klopt, Oldtimer! Ik heb wel enkel die van de achterste cilinder gecontroleerd. Geen zin in al het gedoe dat nodig is om die van de voorste cilinder te controleren, hier onder mijn afdakje.

Gelijk ook maar de 4 bougies vervangen. Ze zaten er 12.000km in, en ik hou me zo goed mogelijk aan de voorgeschreven onderhoudsintervallen. De bougies van de voorste cilinder zagen behoorlijk zwart. Ik probeer te bedenken op welke manier dat iets zegt over de klepstelling van die voorste cilinder, maar zie het niet meteen. Te weinig speling, waardoor ze altijd een beetje open blijven staan en olie in de verbrandingsruimte laten?

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 12:22 #1413 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Het grote kleine klusjes topic...
Jef, wat is de staat van je luchtfilter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 12:46 #1414 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...

Jef__vb schreef : Te weinig speling, waardoor ze altijd een beetje open blijven staan en olie in de verbrandingsruimte laten?


Nee dat kan het niet zijn. Als er al olie via de kleppen de verbrandingsruimte in komt gaat dat langs de klepseals/geleiders.

Als je een indicatie wilt hebben over de klepspeling zou je:
- compressie kunnen meten. Te laag zou evt kunnen duiden op te weinig speling (maar kan ook nog andere oorzaken hebben)
- luisteren of de kleppen ‘tikken’: Wat dan weer kan duiden op te veel speling.

Maar mijn boerenverstand zegt dat als de achterste cilinder goed is, je aan mag nemen dat het bij de voorste niet heel afwijkend zal zijn. Maar goed, meten is zéker weten :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 12:55 #1415 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
Die zit er nog maar 4.000km/3 maanden in, en is zuiver.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 13:00 #1416 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
Bedankt voor je antwoord. Ik sluit me aan bij je boerenverstand:) . Een van de clubdealers heeft me ooit ook hetzelfde gezegd.

't Was de eerste keer dat ik mezelf aan een groot onderhoud heb gewaagd zonder de deskundige aanwezigheid van Ad. Spannend, en duur leergeld betaald met dat dekselse dopje... Maar o zo voldoenend achteraf!

Alles zit er ondertussen weer op. Nu lekker laten draaien en de ACF laten smeulen:cheer:

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 13:16 #1417 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Het grote kleine klusjes topic...
Op het Oog
ziet de bougie er prima uit
geen extreme verbrande olie aanslag op de isolator neus
met het huidige loodvrije brandstof is de boel wat roetiger om te zien ,dus mooie grijze kleurtjes zie je al jaren niet meer ,krijt wit zou duiden op arme mengsels
zie ik ook niet ,wel vermoed ik dat de voorste cylinder wat koeler blijft door de aangeboden rijwind en de achterste cylinder wat warmer leeft
vandaar het mogelijke kleur verschil ?
(heeft te maken met warmte graad verbrandingen en zelfreinigende temperatuur van een bougie )
langer stationair draaien of koude start en dan bougie,s op kleur gaan beoordelen is puur misleidend de kleur zal dan overwegend een heel donker pigment laten zien .
Voor diagnose zou warm rijden en direct uitzetten (uitrollen?) directe demontage van de bougie,s meer houvast bieden als het op diagnose en kleur van de bougie,s aan komt :kiss:

vooralsnog lekker nieuwe pitjes plaatsen en gaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 14:50 #1418 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
Bedankt Wilco! Dat van de koelere voorste cilinder oiv rijwind lijkt me een plausibel idee!

Goede bedenking ook over bougies aflezen. Met m'n tweetaktje deed ik het vroeger zoals je zegt (eindje volgas, contact uit, uitrollen, bougie eruit en lezen). Ik vertrouw erop dat het wel goed is. :)

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 20:20 #1419 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Het grote kleine klusjes topic...
Bij het 12.000km onderhoudsinterval vind ik het wel zo prettig om ook de carbu's te synchroniseren, dus dat is vandaag dan ook maar ineens gebeurd. Klaar voor de volgende xxxx km!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 dec 2020 22:03 #1420 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Het grote kleine klusjes topic...
heb je ,m omgebouwd naar 4 cylinder ?

wel alle klokjes gebruiken :woohoo: :X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.526 seconden