Het grote kleine klusjes topic...

20 mei 2022 19:36 #1481 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ploffen bij gas dicht doet die van mij ook een beetje, maar ik heb niet het idee dat dit door lekkage van de uitlaat komt (alle pakkingen nieuw)

Wat het wel is weet ik nog niet. Ga nog ff synchroniseren. En anders ploft hij maar 😂

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 16:52 #1482 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Voorspanning achtervering africatwin750 1996 veranderen: deze stelmoer toch lostikken en daarna de ring van de veer? Krijg er geen beweging in helaas ondanks kruipolie, heel draad en no rust..
Iemand een tip?

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 19:16 #1483 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het grote kleine klusjes topic...
Meer kruipolie en harder slaan met zwaardere hamer

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 21:11 #1484 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Aha, dacht ik al, geen denkfout gemaakt. Er is ook een zgn haaksleutel voor. Nog ff verder zoeken welk type/maat ik moet hebben......

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 21:14 #1485 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het grote kleine klusjes topic...
En ik weet niet of je strakker of losser wilt, maar probeer eerst eens een stukje losser, dat gaat meestal makkelijker.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 22:01 #1486 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Moet losser, staat ver ingedraaid zie ik. Daardoor komt wellicht de motor wat lager als ik erop zit.

Dus zou redelijk makkelijk moeten gaan.
Weet iemand toevallig de aantal mm haaksleutel welke ik kan gebruiken?

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2022 22:50 #1487 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Het grote kleine klusjes topic...
Laatst was op van bout afgebroken Gat in bout geboord ( in 2 etappes ) Daarna torx erin geslagen Zo bout weer los gekregen.

PS voor het boren is het beste om bout vlak te maken met frees om weglopen van boor te voorkomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2022 06:32 - 06 juli 2022 07:00 #1488 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Opgelost en gelukt. Met schroevendraaier met 'doorlopend staal' , dus ook staal zichtbaar waar je op mept met de hamer zeg maar. Halverwege gezet en tegen elkaar aan gedraaid. Ook de voorvorkpoten 15mm laten doorsteken. De 8 bouten daar met 20nm vastgezet. Hieruit volgt schat ik 20mm verlaging van de africatwin750, merkbaar! Ben er blij mee. Net ff nog meer handelbaarheid, zeker bij parkeeracties op matig wegdek (ikzelf meet 1,82m). Hoop in augustus een week met tent en motor richting de zuid Franse Alpen te gaan. Profiel vd heidenau banden kunnen nog 1 trip onverharde gravelpaden rijden ( LigurischeGrenz-kammstrasse (boven ventimiglia) en een stukje tet section 4, globaal tussen Durance en Avignon). Nog ff bijsparen voor de dure essence....... Rondje Achterhoek kan het ook worden en is ook erg leuk!

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2022 10:17 #1489 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...
Rondje achterhoek is zaterdag
Oostrit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2022 10:25 #1490 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik vond het zo rustig hier Nu zie ik dat iedereen op facebook post

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2022 10:49 #1491 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Jaaaaaa :( Terwijl het hier op het forum toch écht wel wat handiger is!
Een echte zoekfunctie kent FB niet en dan zie je na verloop van tijd dat er élke x dezelfde vragen voorbij komen :S

Zelf reageer ik daar ook wel eens. Misschien niet meer doen, maar mensen uitsluitend naar het forum doorverwijzen ;)

Gelukkig hangen hier toch nog wel wat clubgenoten rond B)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2022 12:14 #1492 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Het grote kleine klusjes topic...
Facebook ? Nee dank je :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2022 18:18 - 02 okt 2022 18:27 #1493 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Gisteren DE jaarlijkse inspectie. Ik heb vorig jaar, ca 6dkm geleden, de splines ingesmeerd met metall glue (180graden bestand) hopende dat de ca 0, 001mm radiale speling opgevuld zou worden. Not.
Ik voel veel axiale speling, het wiebelt zoals het voortandwiel vroeger ook bij mijn ss50z wiebelde...... Maar de radiale speling is niet erger geworden lijkt het. Lijkt het...

Wat te doen?
Deze winter moet minimaal het volgende gebeuren: 2 nwe banden heidenaus, prolink smeren en montage dikkere achterrremschijf. Blok heeft nu 80dkm gereden en niet of nauwelijks olieverbruik.

Een gebruikte crf1000 vind ik nog wat duur (en misschien te zwaar) zeker in deze vage economische tijden. Er staan meerdere xl700-s op MP met weinig kilometers, kleur zwart. Of een 2021 cb500x? Zou dat wat zijn? Iemand zoiets gedaan en hoe bevalt dat?

Of, nu ff ca 600euri uitgeven en nog 2 a 3 jaar doorrijden? Ik heb deze zomer met de xrv750 weer lekker onverharde passen gereden op de grens Italië en Frankrijk. Peages heen en terug. Gaat prima (Nee, ik ben geen 20 meer, dus kalm aan).

Reacties?

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 okt 2022 23:10 #1494 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik zou me niet ál te druk maken om de (minimale) speling die je noemt! En je hebt al een KK bike tandwiel zie ik, dus dat moet zo nog héél lang mee kunnen lijkt mij B)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2022 08:55 - 03 okt 2022 09:04 #1495 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Het grote kleine klusjes topic...
Rene, de foto geeft een vertekend beeld van wat mogelijk de werkelijkheid is. Het uiteinde van de as stomp op de foto laat weliswaar een keurig beeld zien maar dat deel is, met gebruik van een normaal tandwiel, ook niet aan slijtage onderhevig. De schijf die je op de foto ziet stabiliseert het tandwiel enigszins op het uiteinde van de asstomp dat veelal klokkie gaaf is. Als er ellende is dan zit dat onder het tandwiel zelf en om naar een beeld van te vormen zal dat tandwiel wel eerst gedemonteerd moeten worden.
Overigens zand heeft een funeste uitwerking op de as waarvan bekend is het hardingsproces voor enkele bouwjaren beduidend minder van kwaliteit was. De assen uit de bouwjaren 1997 en 1998 zijn berucht. Regelmatig schoon maken en niet alleen bij een tandwiel wisseling is daarom aan te raden. Om die reden smeer ik de ketting al jaren niet meer met dikke drap uit een spuitbuis maar gebruik ik cardanolie. Dat zorgt er voor dat er minder zand/vuil aan de ketting blijft hangen etc etc etc. Smeren moet je dan wel iets frequenter doen. Onderhoud kost dan weliswaar iets meer tijd, maar het schoonhouden van de ketting en de tandwielen is dan weer 'piece of cake'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2022 16:02 #1496 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...
Met je eens Bram :) maar ik reageerde op de “0,001mm radiale speling” wat James Bond in zijn bericht noemt.

Geen idee of het een daadwerkelijk gemeten speling, of gewoon een wilde gok is, maar als het zó weinig is, als wat hier mee uitgedrukt wordt, zou ik me er op dit moment nog niet zo heel druk om maken :cheer:
De uitgaande as wisselen doe je imho pas als er verder niks meer aan te doen is en niet preventief.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2022 16:23 #1497 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ah daar was ik ff hoog overheen gevlogen. 0,001 mm mijn digitale schuifmaat geeft maar tot één honderdste mm.
Zal eens overwegen om een nieuwe iets nauwkeurigere schuifmaat aan te schaffen, of wellicht eerst maar eens een nieuwe bril :silly: :blink:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2022 16:56 #1498 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Die 0,001mm is natuurlijk vaag en niet gemeten.
Het vtw wiebelt veel in axiale richting en een beetje weinig in radiale beweging. Tis radiaal niet erger geworden dan een jaar geleden. En dat is goed nieuws!!!

Axiaal zeker 2 tot 4mm wiebelen tov verticale stand van het vtw....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 okt 2022 19:47 #1499 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...

James Bond schreef : Axiaal zeker 2 tot 4mm wiebelen tov verticale stand van het vtw....


Je bedoelt dat het tandwiel kantelt? Of schuift het echt 2-4mm links/rechts over de as?
Schuiven zou toch niet moeten kunnen met een KK Bike tandwiel dacht ik?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 okt 2022 19:46 - 05 okt 2022 20:45 #1500 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Het grote kleine klusjes topic...
Hier heel kort filmpje (ivm max 8mb) van de beweging.....
Mmm, invoegen mp4 is net als..... snelle levertijden nieuwe Transalp750 vrees ik. Nog ff prutsen.


Eerst de foto's....

Vrouwlief wil vooral weten: is dit veilig?
Ikzelf wil keuze maken: 600piek erin voor banden, remschijf en 4 nwe knipperlichten of maar wegdoen en bijv transalp700 met heel weinig km kopen?

Aan de andere onbetaalbare kant: als ik s-morgens om 630u de deur uit ga naar mijn werk, loop ik langs mijn AT en een glimlach op mijn gezicht verschijnt!!

Meting zo goed als mogelijk met schuifmaat: ca 3mm kan het voortandwiel kantelen verticaal gezien, gemeten op buitenste punt van het vtw. Dus niet is radiale richting. In radiale richting ca 1mm of ietsje minder (onbelast, ketting eraf).


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden