Het grote kleine klusjes topic...

02 mrt 2017 08:54 #501 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Het grote kleine klusjes topic...

in serie staan


Te enthousiast. Ze staan parallel geschakeld.
En inderdaad wanneer een ander dan het standaard relais wordt gebruikt en/of je hebt een massa probleem doet zich het euvel voor zoals omschreven.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2017 10:01 #502 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Vanmorgen wat in de file gereden en ineens zag ik de temperatuurmeter oplopen, tot zelfs voorbij de helft! Eerst dacht ik altijd dat deze stuk was, want de naald kwam nooit maar een mm omhoog, maar nu dus ineens wel!

Is het normaal bij filerijden dat het blok zo warm wordt?

Blommetje

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 mrt 2017 10:48 #503 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

Nee het is terecht dat je kan schrikken als je niet weet hoe Honda dat bedacht heeft.

De temperatuur kan stijgen en dalen, afhankelijk van de mate van luchtstroom. Dat is normaal. De thermostaat regelt dat veilig af. Daar achter zit ook nog een vangnet, de extra koelventilator. Het komt in warme omstandigheden bij weinig rijwind regelmatig voor dat de radiateurs het niet meer voldoende gekoeld krijgen. Een temperatuurzender laat die fan aanslaan vlak voordat de naald in het rode komt te staan waarna de temperatuur normaal gesproken zal dalen. Als dat desondanks niet gebeurt is er waarschijnlijk iets aan de hand en moet je niet verder rijden.

Het bereik van de meter in je cockpit bestrijkt maar een paar graden over het geheel. Op bedrijfstemperatuur zie je dat de naald zich nog maar net gelicht heeft, en blijft daar. Jij denkt dat dat ding kapot is of je motor blijft koud, maar dat is niet zo. Honda vind het bereik van 0 tot bedrijfstemperatuur minder belangrijk om te tonen, ze laten het gebied zien waar het echt belangrijk is om te weten.

Die meter geeft dus enkel het bereik aan tussen bedrijfstemperatuur (naald onderin) tot en met het punt van oververhitting (rood). In werkelijkheid is dat een graad of 8 of zoiets. Dus lekker op laten lopen, op 3/4 naar rood toe zal ergens de fan aanslaan en waarschijnlijk rij je dan langzaam dus dat zul je ook horen.

Het is zaak, in warme omstandigheden en de fan slaat aan, dat je de temperatuur extra in de gaten houdt om er zeker van te zijn dat het hele systeem goed werkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 17:26 #504 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Oh fijn! Dan maak ik mij daar geen zorgen meer om


Vandaag knipperlicht gerepareerd, de stekker achter zat. Toch vervelend rijden... net gefikst.

Daarna handvatverwarming erop gezet. Oude gingen eraf met een zuchtje, nieuwe erop. Tank etc even los voor kabels, en de schakelaar in t midden op t stuur. Niet prachtig.  Wel comfy. 

Twee nieuwe punten van zorg ..  Na alles weer gemonteerd te hebben gestart en de handvatten warm laten worden (tot zover goed) en zag wat druppels groen vocht bij de ventilator / radioteur. Kap losgemaakt, droog gemaakt maar zag niks ontstaan.  Wel vreemd, zag ook ingedroogde groene druppels op de kappen en kabels etc. Vaag!

Tweede nadeel, de kap hing lossing en tegen de warme uitlaat, mooi gat erin gesmolten... >:(

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mrt 2017 18:54 #505 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Ik denk dat je een lek in je radiateur/slangen hebt, of je dop sluit niet mooi af.

Schoonmaken - rijden - kijken is de beste manier om een lek te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 09:42 #506 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nog een kleine vraag (nu ik elke dag rijd komt er vanalles aan t licht). Hoeveel 'slag' 'hoort' er op de koppeling te zitten? Als ik nu de koppeling op laat komen dan is er NAAST de ±2mm vrije slag op de kabel maar een mm of 2 MAX tussen ontkoppelt en gekoppelt.
Dit voelt alsof de koppeling behoorlijk op is, maar geen idee.

Als ik de koppeling vervangen moet worden, zijn daar tips/tricks voor, is dat te doen en hoelang duurt zo iets? Dan moet ik ergens een setje platen bestellen ofzo.

Blommetje

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 11:23 #507 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Het grote kleine klusjes topic...
uiteinde van je koppelingshendel moet ongeveer 1 a 1,5 cm heen en weer kunnen zonder dat je kabel iets doet. koppelings platen vervangen is niet zo moeilijk, idd setje platen bestellen maar ook een nieuwe pakking voor het deksel wat eraf moet, en het is een klote werk om de oude pakking te verwijderen. de beste tip is, koop een haynes manual en lees van te voren op het gemakje wat je moet doen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 12:06 #508 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Haynes guide heb ik liggen! En heb vaker platen gefikst bij brommers en weleens een 125 CC MT ofzo, dus dat zal enigszins erop lijken.

Ik ga een setje kopen en ga dit op een mooie zondag een proberen.

Alternatief is, heb het oude blok nog staan en kan die koppeling erin zetten. Die was beter volgens mij. Scheelt weer in de pecunia.

Blommetje

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 12:12 #509 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Het grote kleine klusjes topic...
Waarom zou je je koppeling vervangen als die nog niet slipt?

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 12:33 #510 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Omdat het voelt alsof deze bijna op is.. ik heb zo weinig 'vlees' op het hendel. Ik pak em beet, 1 mm vrije slag, 2 mm extra en alles is los. Dus 90% van de bewegingsruimte op het hendel doet niks. Daardoor lijkt het mij dat de koppeling bijna op is.. Maar goed, ik weet t niet..


- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 14:23 #511 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...
Eensch met EelkoL, waarom zou je..?


Maar, doe wat je wil, doet Brom ook. Naast de genoemde motordekselpakking heb je ook nog 2 uitlaat (spruitstuk) pakkingen nodig, want de brom moet ook los.

Olie moet je ook aftappen en teruggieten vind ik persoonlijk maar zo-zo. Dus, besluit vooraf of je die oliewissel ook gelijk doet, en of daar een oliefilter bij moet.

Vaak gaat na verloop van tijd de keerring onder de koppelingshevel (4,-) op het motordeksel lekken, is een goede zaak om die vooraf ook in huis te halen zodat je dat gelijk mee kan nemen.

Controleer ook eerst de staat van je koppelingskabel op beschadigingen/knikken op de buitenkabel en/of rafelen van de binnenkabel.


Het klusje is in geen enkel opzicht moeilijk, maar zorg dat je hem volledig uitvoert en dus vooraf alles in huis hebt


Bromz



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 16:21 - 06 mrt 2017 16:27 #512 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Een goede koppeling ontkoppelt ook in een paar mm, denk dat je geen verschil gaat merken.

Slijtage van de frictie platen doet niets met de slag van je koppelingshendel, enkel de voorspanning van het pakket onder de drukveren.. Hooguit verplaatst het aangrijpingspunt een konthaar.

Zoals aangegeven, stel je kabel goed af en zolang de koppeling niet slipt is hij niet versleten. Heb nu al twee setjes vervangen en inderdaad je hebt niet heel de slag nodig voor het ontkoppelen (makkelijk toch  :) ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 18:16 #513 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Het grote kleine klusjes topic...

een konthaar


;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2017 20:01 #514 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

..een konthaar.


konthaar (het; o; meervoud: -haren; als voorwerpsnaam meestal de -haar)

1. fijne, buigzame vezels die groeien op de huid van mensen en zoogdieren, hoofdhaar maar ook -haar;

2. spreekwoordelijk:elkaar in de -haren vliegen, ruzie krijgen; zijn wilde -haren 
    verliezen
zijn jeugdige onbezonnenheden; het scheelde geen -haar, bijna niets; op een -
    haar na
, bijna

3. verschil in uitslag van de koppelingshendel van een motor(fiets)/brommer; het aangrijpingspunt verplaatst zich
  hooguit een -haar
, een heel klein beetje verschil maar.


Bron: Wiki  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2017 10:56 #515 door Peter Vang
Beantwoord door Peter Vang in topic Het grote kleine klusjes topic...
Hallo allemaal!

2 technische vragen:
- Ik heb een usb aansluiting voor op mijn stuur, aan het vogelen geweest met de draad naar de accu toe, maar ik kom het niet aan uit hoe dit het handigste te bewerkstelligen is.
Samen met de "rest" van de kabels, of toch langs het frame, hoe zit het dan met de stuuruitslag en kabel lengte.
En wat te demonteren om aan de kabelboom te kunnen.

Oh ja, ik heb een uitlaatdemper van Huzar uit Polen besteld voor mn pd06, als deze er is volgen er natuurlijk foto's ;)

PD06 - Huzar

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 mrt 2017 21:33 #516 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Een hoop kleine klusjes maken een grote klus.

-Balhoofdlagers vervangen
- Kleppen gesteld
-Bougies vervangen
-Olie ververst
-Koelvloeistof ververst
-Voorvork olie ververst
-Voor remmen gereviseerd en zelf nieuwe remzuigers gedraaid
-Veertje choke plunjer vervangen (zat dubbel/klem)
-Vlotter vervangen (was lek)
-Rubbers tussen luchtfilterhuis en carbrateurs vervangen
-Brandstofslangen vervangen
-Wielen en carterbeschermplaat gepoetst

Rijdt weer beter als ooit tevoren, helemaal blij mee en laat alle mooie ritten maar weer komen!

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 22:02 #517 door Blommetje
Beantwoord door Blommetje in topic Het grote kleine klusjes topic...
Vandaag flinke wind, en dat vind ik toch wel spannend. Maar erger, tijdens t naar huis rijden en de wind woei mn linker kap los (naast t blok).
De oorspronkelijke bevestiging is kaput dus het zit onderin vast met een tie-rip. Die is kapot gegaan, dus de kap wapperde flink. Beetje mn knie erop gedrukt. Maar balle natuurlijk.
Iemand die tip?

Dashboard verlichting is ook kapot on de toerenteller. Is dit veel werk te vervangen?

Ik heb inderdaad een lekkage in de koelvloeistof..  het tankje was voel.. en nu leeg. In 1 ruime week met 1500 km.  Vermoedelijk de slang op de achterste cilinder die onder de tank loopt. Als ik zo beetje kijk...



Blommetje

Noot; koppeling laat ik voor wat t is. Andere zaken zijn urgenter. En heb ook nog een auto zonder remmen.. Dus genoeg te doen!

- Fast cars, cheap women, late nights and hard liquor. Especially all together -

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 mrt 2017 23:19 #518 door kees
Beantwoord door kees in topic Het grote kleine klusjes topic...

De kapbevestigingen van de Transalp zijn berucht wegens afbreken.

Maar, druk vast wat Lego van je kind achterover, want daarmee is het goed te repareren. Is veel over te vinden op het forum via de zoekfunctie.

Begin met de lampjes voor je cockpit te bestellen bij je Honda-dealert. Ze zijn van een afwijkend wattage. De fittingen zitten gevat in een rubber die simpel in de behuizing zitten gedrukt. Het kost wel wat sleutelwerk om de cockpit uit het dashboard te lichten zodat je erbij kan.

Ook lampjes worden moe na verloop van tijd dus vervang alle lampjes in de gehele cockpit.  Anders zie je verschil in helderheid. Of de volgende gaat kapot net nadat je de kapotte hebt vervangen.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2017 08:36 #519 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Het grote kleine klusjes topic...
Nieuwe tyrips kopen ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mrt 2017 08:59 - 10 mrt 2017 09:03 #520 door voorstad
Beantwoord door voorstad in topic Het grote kleine klusjes topic...

Vandaag flinke wind, en dat vind ik toch wel spannend. Maar erger, tijdens t naar huis rijden en de wind woei mn linker kap los (naast t blok).
De oorspronkelijke bevestiging is kaput dus het zit onderin vast met een tie-rip. Die is kapot gegaan, dus de kap wapperde flink. Beetje mn knie erop gedrukt. Maar balle natuurlijk.
Iemand die tip?


Bij mijn linkerkap ontbreken ook de twee zijnokjes, de kapjes aan de achterkant onder het zadel missen de voorste nok. Ik heb al wel eens vergeefs een nokje proberen aan te lijmen, maar aan Legoblokjes smelten ben ik nog niet begonnen. Misschien een leuk idee voor een clubactiviteit: een middagje nokjes aanplakken ;-)

Maar goed, mijn tip: ik zag dat de kappen op de nieuwe Africa Twin behoorlijk ingewikkeld vastzitten, maar deels met klitteband. Dit bracht mij op het idee om dit ook met mijn kappen te doen. Ik heb extra sterk zelfklevend klittenband gekocht, de kappen en tank goed ontvet en twee strookjes aangebracht. Het zit er nu een weekje op en ben benieuwd hoe goed het blijft in weer en wind (vooral als het zomers 30 graden is), maar vooralsnog zit de kap weer als een huis.



De kappen onder het zadel zijn wat lastiger, omdat de voorste afgebroken nok iets uitsteekt t.o.v. de kap, maar vooralsnog werkt het daar ook. Mocht je achterste nok van deze kappen afgebroken zijn, dan moet je toch echt met Lego aan de gang..... 

2009 - 2022: XL600v uit ' 97 en van 30k naar 180k gereden.
2022 - heden: XT660z uit '11 met 40k op de teller.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden