Krijg mijn alpje niet goed

08 juni 2020 09:14 - 08 juni 2020 09:17 #101 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Als dat blijkbaar kan, 2 nokkenassen omdraaien, dan is het wel een wonder dat ie uberhaubt liep. Wellicht komt het dan toch net zo uit dat ie wil lopen en dat dan misschien op de 2e loze vonk. En dan ook nog zo dat kleppen bij lichten niet geraakt worden door cilinder.
Je hebt een wonderlijk maar leerzaam blokkie gekocht. Weet de vorige eigenaar niet wat ie doorgemaakt heeft :? :?
Het had bijna een examenopdracht voor motorvoertuigentechniek kunnen zijn. Vraag: wat klopt hier niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2020 12:19 #102 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Dugaveu momentje
Met die Mitsubishi
Nokkenassen anders plaatsen in een Ducati 2v 900 zou ook prima gaan
Alleen staat er bijvoorbeeld or en vr (oht en vht)
Op o voor orizontale en v voor verticale
Weet zeker als je die mixt dat er ook vreemde dingen ontstaan met de verwachte prestaties / ademhaling
:blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 13:46 #103 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Nu komt het.
Ik heb 3 motorblokken waarvan 2 donor zijn. 1 motorblok is bouwjaar 1987, en de andere 2 bouwjaar 1988. Dit betekend geen markeringen op de nokkenassen volgens Haynes want dat begint vanaf bouwjaar 1989.

Op het blokje van bouwjaar 1987 staan op beide nokkenassen de letter R. Waarvan de nokkenas op de achterste cilinder R4 staat en op de voorste R5.

Op het blokje van bouwjaar 1988 staan op beide nokkenassen de letter R. Waarvan de nokkenas op de achterste cilinder R1 staat en op de voorste R6.

Op het blokje die ik wil maken uit 1988 staan op beide nokkenassen de letter R. Waarvan de nokkenas op de achterste cilinder R3 staat en op de voorste R6.

Op geen enkele nokkenas dus de letter F. Maar zoals Haynes zegt moet de nokkenas met het dikkere midden stuk op de voorste cilinder. De vraag is wat bedoeld hij hiermee? Is dat de nokkenas die een verdikking heeft of de nokkenas die geen verdikking heeft maar wel dikker is.

Bij alle 3 blokjes zaten de ‘’dikste’’ nokkenas achter (ik heb ze nog niet eerder open gehad). Ik mag aannemen dat niet bij alle blokjes de nokkenas ooit zijn omgewisseld en niet meer op gereden is. Aangezien 2 motoren rijdend zijn vastgelopen.

Ik heb echt geen idee wat nu de beste optie is om te doen. Wel wisselen of niet. En wie heeft thuis een motorblokje staan en kan zien hoe zijn nokkenassen staan?

Zoekend op het internet kan ik ook niet vinden hoe het nu precies moet. In Haynes staan ook niet echt duidelijke plaatjes waaruit blijkt hoe dit hoort te zitten.

Deze site zegt een front camshaft aan te bieden voor model 1987 tot 1988
timoto.com/front+camshaft-honda-transalp+600-181954.htm
Deze site zegt een front camshaft aan te bieden voor model 1989 tot 1999
timoto.com/camshaft-honda-transalp+600-146631.htm
In dit filmpje zie je weer dat de ‘’dikkere’’ nokkenas achter zit


Wie heeft nog tips:D?

Wat een puzzel man..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 16:02 #104 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
And the story go,s on :ohmy:

Geen Honda kenner

Basis blijft ,de nok op de as met de hoogste nokken
Is voor de inlaat kleppen bedoeld !

Letters en nummers verwijzen naar nokkenas profiel op de 1 of andere manier horen ze bij een bepaalde cilinder inhoud of karakter van de motor

Klep diagram zou kunnen helpen
( Open en sluit timing voor zowel inlaat als uitlaatklep bediening)

Graden schijf kun je zelf maken / printen
Klep diagram zal ongetwijfeld ook te vinden moeten zijn

Maar met een nokkenas in de juiste cilinderkop
Praat je over een mogelijk ander piek moment in je vermogens afgifte
Ongeacht welke nokkenas je zou plaatsen van jouw motor blokjes
Ademhaling zou voldoende /goed
Genoeg zijn .

Met een goede keuze ,welke dan ook ??
Is het rijgenot ,,,;)

Kleppen mogen in geen geval de zuiger raken 1 tot 1.5 mm vrijheid is wel zo veilig

Heb je al gekeken naar de klep lift hoogte,s ??

Vind de hoogste en je weet die is bedoeld voor de ......... iNLAAT .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 18:02 #105 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ja maar Wilco, kijk naar het filmpje. Volgens mij krijg je de inlaat en uitlaat nokken niet gewisseld, 2 voor inlaat, 1 voor de uitlaatklep, op 1 nokkenas per cilinder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 20:55 - 09 juni 2020 20:57 #106 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Van welk bouwjaar is je blok met dit probleem.
Is het nieuwer dan heb je geen vergelijk.
Zal morgen eens paar foto,s maken zodat je de verschillen kunt zien

@ Wilco. De 600 alp heet 2 nokkenassen die per cilinder het kleppenspel regelen.
Deze zijn niet gelijk aan elkaar.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 21:30 #107 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen bedankt voor jullie antwoorden!!

@Wilco
Dat is een technisch verhaal haha. Ik heb de indruk dat het toch moet lukken met de juiste nokkenas op de juiste plek te krijgen. Voor de andere dingen heb ik geen gereedschap en moet ik naar iemand toe die me het kan uitleggen. Ik probeer het zelf te fixen;)

@Downunder
Klopt!

@Oldtimer
Volgens mij bedoel jij hetzelfde als Downunder. 1 nokkenas per cilinder. Mijn motorblok dat ik probeer te maken komt uit 1988 want het bloknummer is PD06E-5101330. Heb het overzicht uit het werkplaatshandboek hier even bij gezet. Zie graag je foto tegemoet!

Groet, Jasper
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juni 2020 21:42 #108 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Filmpje kijken lukt nu niet .
En zoals gemeld geen Honda motor fiets blokken specifieke ervaring .
Laatste voor mij was een cd50 en ss50
In de bromfiets tijd B)

het valt niet mee om op digitale afstand een goed beeld van de situatie
Te vormen

Blijft bij mij de persoonlijke irritatie
Dat het probleem nog niet is opgelost

Achteraf zal de oplossing wel weer iets heel basic zijn ?
Tijd zal het leren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 09:22 #109 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Maar zoals Haynes zegt moet de nokkenas met het dikkere midden stuk op de voorste cilinder

Het dikkere midden stuk
Volgens mij betreft het de as dikte voor de nokken op de nokkenas

Vraagje op afstand ,meer dan 1,5 meter
:silly:

Is het mogelijk de complete voorste cylinder kop
Probleem loos op de achterste cylinder te monteren ?? En of visa versa ?

Is er een mogelijkheid dat de voorste nokkenas in de achterste cylinder kop past / gemonteerd kan worden
(En - of visa versa) probleem loos ?

Of is de boel FOOL proof ontworpen ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 09:44 #110 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Cilinderkoppen zijn binnenin hetzelfde. Echter de uitlaat poort zit net op een andere plek, dus omruilen kan niet, tenzij je heel creatief bent met uitlaatbocht en vouwen :silly:

Leg alle 6 nokkenassen eens naast elkaar (eerst goed merken uiteraard!) dan zou je er toch 3 met en 3 zonder verdikking moeten hebben? Zo niet dan heb je niet drie complete sets.

Ik ga nog eens in de foto's van mijn revisie kijken, maar ik kan me die F en R wel herinneren, maar niet op een logische plek en ook niet zo goed zichtbaar als ik me goed herinner. Dus ff goed onder een felle lamp van alle kanten bekijken! (mijne is '93 overigens)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 14:55 #111 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik heb op dit moment even geen behulpzame nieuwe inzichten te melden.

Wel wil ik even kwijt dat ik dit het meest interessante onderwerp sinds jaren vind.

Ik ben zo ontzettend benieuwd naar de uitkomst, en eigenlijk zelfs een beetje jaloers dat dit niet mijn puzzel is :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 14:56 #112 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik neem aan dat de hoekkverdraaing van in-en uitlaatnokken niet gelijk staan bij de 2 assen. Kun je het daanvan uit niet beredeneren?
De draairichting in het blok is gelijk maar omdat de aandrijving niet aan dezelfde kant zit draaien ze feitelijk tegengersteld. Dan lijkt het mij dat de nokken anders zullen staan. De in-uitlaat cylcus moet wel exact gelijk zijn vwb timing.
Maar ja, de kleppen zitten ook weer in spiegelbeeld.
Als de assen wat nokposite behoorlijk verschillend zijn, moet er uit te komen zijn. Denk ik....:silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 16:28 #113 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Heb nog puzzeltjes genoeg voor je liggen Arvid.😇😇😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 17:12 #114 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik kan het antwoord nog niet verzinnen
:? Maar begin zelfs de volgende van de vraagtekens te verliezen ??????:silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 juni 2020 21:41 #115 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Maak is een foto van je 2 nokkenassen in de asrichting zodat te zien is hoe de nokken staan. Dus even rechtopzetten en dan gelijk vwb het timingteken. Het lijkt mij dat als er groot hoekverschil is een wonder dat ie wilde lopen en dat de kleppen niet aangetikt werden door de zuiger

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2020 10:23 #116 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Krijg mijn alpje niet goed
het probleem lijkt me inmiddels meer politiek te zijn geworden dan een technisch onderbouwde oplossing omdat een ieder wel een andere uitleg en of oplossing aanbied.
Maar het resultaat klinkt nog steeds ver weg , of wel dit technisch geëvolueerd wonder doet het nog steeds niet wat het zou moeten doen

maw ,zal er ooit licht aan het eind van de tunnel kunnen zijn of gaat dit project in stilte sterven.
Nu is geduld een mooie zaak maar met de juiste kennis en ervaring moet dit project toch in een zekere stroom versnelling kunnen komen.

maar misschien gaat het daar al lang niet meer om, maar zijn we graag bezig met een soort van zweedse kruiswoord puzzel

misschien moet je het verlies maar pakken en een draaiend blok erin zetten want voor je het weet is het motor seizoen voorbij en moeten we onze voeten al weer opwarmen bij een kachel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2020 10:48 #117 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Of kun je het probleem aanbieden /laten oplossen door een ( club) specialist .
Kost wat ,maar kun je wel verder ....
In plaats van door tobben in een eindeloze tunnel (visie)
:dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2020 13:35 #118 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Of je plant een moment waarvoor je alle bijdragers uitnodigt, dan moeten we er toch uitkomen. En zo niet dan drinken we er eentje op en nemen ons verlies...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2020 16:47 #119 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Waar is het? feest ,ik heb nog wel een Zibro grile die in de topkoffer past.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 juni 2020 19:15 #120 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef :
Het tweede wat mij opviel is dat het werkplaatshandboek het volgende zegt: ''the one with the thicker mid section is the one for the front cylinder.'' (zie foto). Weet iemand welk gedeelte ze bedoelen van de nokkenas? Want je hebt inderdaad verschil, en het lijkt erop dat bij mij de nokkenassen dan zijn omgedraaid, maar dat weet ik niet zeker want ik weet niet wat bedoelen met dikker midden gedeelte bedoelen..?

Hoop dat jullie kunnen helpen!

Groetjes Jasper!


Hierbij het antwoord uit mijn werkplaatshandboek wat de verdikking is. Wel op z'n Duits.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.621 seconden