Krijg mijn alpje niet goed

11 juni 2020 21:35 #121 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Zo, jij pakt er gewoon een boek bij, zo wordt het wel heel erg makkelijk :-)

Even serieus: mooie duidelijke foto en uitleg, daar zou Jasper mee vooruit moeten kunnen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 15:12 #122 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen!

Wat fantastisch veel reacties hier! Kan ik echt wat mee!!

@Wilco en Helikees de hele cilinderkop omwisselen is inderdaad niet mogelijk. Ja of je moet echt creatieve worden en heel veel tijd hebben;). Het aanbieden aan een specialist is denk ik duurder dan een nieuw blok;).

@Hans Ik snap niet helemaal wat je precies bedoeld. sorry.

@Waffie haha snap ik! Maar ik probeer het nog 1 keer goed te fixen. Er moet ergens een probleem zijn lijkt me..

@Zijspan Jaaaa! Dit is de informatie die ik nodig heb! Welk boek heb je? En staat er ook iets in over nummers van nokkenassen? Ik weet namelijk dat sommige nokkenassen op allerlei Honda modellen toepasbaar zijn. Maar welke hoort op de alp? Super reactie bedankt!!

@Garfield Nu kan ik inderdaad verder. Aankomende week ga ik het oppakken want mijn werk is (gelukkig) weer volop aan het gaan, maar daardoor wel iets minder tijd;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 16:18 #123 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hierbij nog wat foto's van mijn nokkenassen.

Van links naar rechts: uit blok bouwjaar 1987, bouwjaar 1988 (uit blok wat ik weer aan de loop wil krijgen) en nog een setje uit bouwjaar 1988
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 16:21 #124 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
En nog wat detail foto's.

Eerste bouwjaar 1987. tweede bouwjaar 1988 (blok waar ik nu aan werk) en de laatste bouwjaar 1988.

Voor mij is nu de strategie dat ik alles in elkaar ga zetten (carburateur en het blok correct op timing) en dan nog maar weer een poging ga doen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 16:21 #125 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
En nog wat detail foto's.

Eerste bouwjaar 1987. tweede bouwjaar 1988 (blok waar ik nu aan werk) en de laatste bouwjaar 1988.

Voor mij is nu de strategie dat ik alles in elkaar ga zetten (carburateur en het blok correct op timing) en dan nog maar weer een poging ga doen!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 19:04 #126 door Zijspan
Beantwoord door Zijspan in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef :
@Zijspan Jaaaa! Dit is de informatie die ik nodig heb! Welk boek heb je? En staat er ook iets in over nummers van nokkenassen? Ik weet namelijk dat sommige nokkenassen op allerlei Honda modellen toepasbaar zijn. Maar welke hoort op de alp? Super reactie bedankt!!

Er staat niets over nummers.
Het boek heet Reparateur anleitung band nr 5095 5096. ISBN 3-7168-1790-2.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 19:21 #127 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
De verdikking op de as is overduidelijk te zien.

Vermoed dat de assen uit 88 iets smeuïger koppel verloop hebben

Timing en ramp verloop en klep licht hoogte / nok hoogte en de berekeningen. Die daarbij horen zijn best lastig om weer op te halen , ,,,,,mijn geheugen ,veel te veel weekeinde en biertjes geleden :huh:

Probeer diverse oude documentatie op te duiken en maak dan je keuze ..
Waar je het (sterkere) koppel verloop wil wil hebben bij welk toeren gebied op basis van die documentatie ?
Keuze is gelukkig tot 3 beperkt ,

Bij benadering met een graden schijf en
Micrometer en het bijvoorbeeld het gert-hack autotuning boekwerk zou het beter ingeschat kunnen worden.

Grote verschillen verwacht ik niet zozeer :P
Dus kies een setje ;)

De grootste vermogens winst zal ongetwijfeld de voldoende ademhaling zijn :whistle:

Veel succes met de opbouw:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 20:24 #128 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Overigens vind ik het niet acceptabel dat je zoiets triviaals als werk voor laat gaan, ik plof van nieuwsgierigheid :-) :-) :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juni 2020 20:28 #129 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
+1 :P :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2020 07:03 #130 door alain
Beantwoord door alain in topic Krijg mijn alpje niet goed
images.cmsnl.com/img/partslists/honda-xl...9h42e__0400_1d80.gif

voorste nokkenas heeft volgens deze tekening een dikker middendeel

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2020 07:05 #131 door alain
Beantwoord door alain in topic Krijg mijn alpje niet goed
en in een ander handboek vond ik:

PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2020 07:22 - 13 juni 2020 07:28 #132 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hey Jasper, wat ik bedoelde te zeggen is dat je door de stand van de nokken kunt afleiden wat voor of achter moet zijn. En je ziet nu ook een groot verschil op die laatste foto's. Maar nu weet je het iig zeker door foto van zijspan. Ik meen ook een R te kunnen zien op de aangegeven plek die Alain stuurt.
Ik zou de assen er weer in zetten die eruit kwamen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juni 2020 09:12 #133 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik zou de assen er weer in zetten die eruit kwamen. Gezien het inloop en slijtage patronen is dit ook aan te raden

Wil je wat meer .... Zul je je moeten verdiepen in
(Google eens .. ,of Google afbeeldingen)
Nokkenas grafieken
Nokkenas timing

Hier ff zo maar een paar met redelijke uitleg.

www.autoweetjes.com/snelle-nokkenassen.html

www.martin-boer.nl/nokkenastimingveranderen.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 09:16 #134 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Jasper druk met werk en wij maar wachten :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 10:02 #135 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Niet zo drukken Garfield
Jasper pakt het echt wel weer op
Ff geduld nog :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 14:58 - 18 juni 2020 15:00 #136 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen. Het is me niet gelukt. Ik was vandaag vrij en heb alles weer in elkaar gezet. Extreem veel tijd genomen met de timing en precies de juiste klepspeling. De carburateur brandschoon erop gezet. Andere nettere bougies gepakt die ik nog had.

Het mocht allemaal niet baten. Het zelfde probleem. Erg jammer.. overzichtje:

- Alle 4 bougies vonken
- Benzine genoeg
- Lucht genoeg
- Afstelling carb. volgens het boekje
- Carb gesynchroniseerd
- Choke werkt goed (trekt dus ook terug)
- 4 CDI's en bij allemaal zelfde probleem
- Andere (oude) carburateur geprobeerd en zelfde probleem
- Cilinder, zuigers en kleppen zijn netjes
- Overal nieuwe pakkingen
- Compressie is goed
- Timing staat precies volgens het boekje
- Klepspeling ook precies volgens het boekje

Ik heb werkelijk geeeen ideeee waar dit nog kan zitten.

Zie filmpje met mijn backfire probleem. Wanneer ik gas geeft valt die uit, wanneer ik heel rustig gas geef dan loopt het wel door maar met veel moeite en backfire. Stationair geen backfire:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 17:15 #137 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hele andere zoekrichting: sluiten je rubbers tussen de carburateurs en cilinder goed aan? Die zouden valse lucht kunnen trekken..

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 21:01 #138 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
@adriaan_XL700V Thx voor je meedenken! Die zijn luchtdicht. Krijg je ook geen backfire van lijkt me?

In de hoop dat het probleem dan toch bij het begin van de hele ontsteking zit.. Zat wel wat roest op het vliegwiel en heb het eraf gehaald en andere spoel erop gezet (had ik nog liggen van mijn sloopblokje). Ook zonder resultaat. Ik vrees dat dit mijn laatste poging was.. Iemand nog suggesties?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 22:56 #139 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik denk dat de timing van je kleppentrein wel snor zit als ik dit zo lees. Cdi zelf zullen dan ook wel okee zijn als je er zoveel verschillende op hebt gehad. Blijft over het moment dat de puls bij de cdi aankomt. Hoeveel 'vingers' zitten er op de opnemer? En hoort dat zo bij jouw bouwjaar? En matcht dat met de juiste cdi? Uiteindelijk is er een vonk op een moment dat dat niet hoort. Dát die vonk gegenereerd wordt gaat goed (accu, cdi, bobine, bougie), wannéér die vonk gegeneerd wordt duidelijk niet...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2020 23:36 #140 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Helikees schreef : Ik denk dat de timing van je kleppentrein wel snor zit als ik dit zo lees. Cdi zelf zullen dan ook wel okee zijn als je er zoveel verschillende op hebt gehad. Blijft over het moment dat de puls bij de cdi aankomt. Hoeveel 'vingers' zitten er op de opnemer? En hoort dat zo bij jouw bouwjaar? En matcht dat met de juiste cdi? Uiteindelijk is er een vonk op een moment dat dat niet hoort. Dát die vonk gegenereerd wordt gaat goed (accu, cdi, bobine, bougie), wannéér die vonk gegeneerd wordt duidelijk niet...


Hoi Helikees,

Bedankt voor je reactie. Kan je mij uitleggen wat je precies met ''vingers'' bedoeld? En waar ik die kan vinden/meten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden