Krijg mijn alpje niet goed

18 juni 2020 23:56 #141 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef :

Helikees schreef : Ik denk dat de timing van je kleppentrein wel snor zit als ik dit zo lees. Cdi zelf zullen dan ook wel okee zijn als je er zoveel verschillende op hebt gehad. Blijft over het moment dat de puls bij de cdi aankomt. Hoeveel 'vingers' zitten er op de opnemer? En hoort dat zo bij jouw bouwjaar? En matcht dat met de juiste cdi? Uiteindelijk is er een vonk op een moment dat dat niet hoort. Dát die vonk gegenereerd wordt gaat goed (accu, cdi, bobine, bougie), wannéér die vonk gegeneerd wordt duidelijk niet...


Hoi Helikees,

Bedankt voor je reactie. Kan je mij uitleggen wat je precies met ''vingers'' bedoeld? En waar ik die kan vinden/meten?


transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...n-2-naar-1-exemplaar

dit denk ik;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2020 06:20 #142 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Precies dat! 9 pulsen terwijl je er maar 2 nodig hebt bijvoorbeeld...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2020 17:23 #143 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen,

Ik heb de opnemers ook even gecheckt! En ziet er precies zo uit als mijn donorblok(foto 1). Geen schade.. of dergelijk. Het aantal vingers en opnemers klopt ook bij het bouwjaar van het blok en ook bij het bouwjaar van het frame.

Dus.. Wellicht dan toch CDI's? ik zit te twijfelen of het waardevol is om 2 nieuwe te bestellen aangezien ze redelijke aan de prijs zijn.. Eigenlijk moet ik dan zeker weten of je van slechte CDI's ook backfire kan krijgen. Op het internet lees ik daar veel verschillende verhalen over. Heeft iemand hier een antwoord op? Dan kan ik afwegen of het investeren wordt of dat de handdoek in de ring gaat;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2020 20:21 #144 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Enige juiste oplossing voor jou cdi probleem is zet er een ignitech in.
Geef bij bestelling het juiste bouwjaar op dan weet je zeker dat iig cdi als probleem is getackeld. Mss heeft Ad er 1 op voorraad.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juni 2020 23:56 #145 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Als je niet wilt investeren: zoek iemand in de buurt met een Ignitech en vraag of je 'm ff mag lenen. Dan weet je wat...

Ik heb er een echter zit op 't drielandenpunt Holland/Gelre/Brabant

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2020 09:58 - 20 juni 2020 10:02 #146 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik haal net plezier mijn CDI's even los voor je maar ik zit in Amersfoort.
Er is toch vast wel iemand dichterbij ?

Of je van slechte CDI's backfire kan krijgen weet ik niet 100% zeker maar ik zou het niet 100% durven uitsluiten.

Ik heb, toen ik problemen met één van mijn CDI's bleek te hebben, diep, erg diep, in de buidel getast en die duitse programmeerbare CDI's gekocht. Programmeerbaar 'omdat het kan', puir voor mijn technische interesse.
Er zit standaard een programma in dat wat meer afgestemd is op de hedendaagse brandstoffen.
Mijn Alp loopt hiermee fantastisch mooi.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2020 14:11 - 20 juni 2020 14:12 #147 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik ben geen techneut, maar je noemde ergens dat hij stationair wel goed loopt en als je gas geeft niet. Kan dat met de vervroeging te maken hebben? Ik vond dat wel opvallend. Misschien dus CDI's, maar misschien ook ergens anders waar de vervroeging gereguleerd wordt?
Mijn CDI mag je ook proberen (zit in Noord NL), PD10.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juni 2020 19:40 #148 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
heb ff filmpje zitten luisteren
compressie klinkt goed

wel verkeerde ontsteek momenten
als er dis bobine,s gebruikt worden ? (2 bougies per cylinder die gelijktijdig vonken)zou je haast denken dat er een bougiekabel op de verkeerde bougie zit

of er is duidelijk iets met willekeurige ontstekings vonken?

zou nog bobine,s op een goede 12volt aansluiten (ff aan pikken van de accu)

groet wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 10:56 #149 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
@oldtimer
Ik denk inderdaad dat ik moet investeren om te kijken of daar het probleem zit. Ze zijn wel erg duur, dus het liefst test ik het eerst met iemand die zeker weet goede CDI's heeft.

@Helikees
Haha je woon letterlijk de gehele lengte van Nederland van mij af. Als je bij mij 20 km noordelijk rijdt sta je in de waddenzee;)

@Garfield
Klopt! En anders er toch wat geld tegen aan gooien. Aan de andere kant blijf ik toch alpje rijden dus als ik het allemaal niet voor elkaar krijg heb ik 2 goede CDI's die altijd wel weer van pas komen;)

@Barrelaar
Ik woon in Middelstum in provincie Groningen, maar ik zie dat jij een PD10 hebt. Denk niet dat die CDI's passen op een blok uit 1988 want op die van mij zit geen zijstandaard censor. Of denk je wel dat het past? Dan staat koffie hier klaar!:lol:

@Wilco
Bougiekabels op verkeerde bougie is vrijwel onmogelijk aangezien het verschillende aansluitingen zijn per cilinder. Ook kan je de bougiekabels voor de achterste cilinder niet op de voorste cilinder krijgen of andersom. Ik kan inderdaad ook kijken of het probleem bij de bobine ligt maar dan zou je zeggen dat de bougie niet vonkt. De bougies vonken allemaal. Ik weet dit niet zeker maar een bobine doet niet veel meer dan signaal van een CDI doorgeven toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 11:04 #150 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Krijg mijn alpje niet goed
En de juiste stekkers vanuit de kabelboom op de bobines?

Al weet ik niet of dat bij de Transalp 600 uitmaakt, van mijn CB Fours weet ik zeker dat het uitmaakt :-)

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 12:38 #151 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Krijg mijn alpje niet goed
Weet iemand of een CDI van een PD10 ook op een ouder blok te testen is? Zo ja, dan ga ik even naar Middelstum met mijn CDI.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 14:39 #152 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Koop een Ignitech, ben je van al 't cdi gezeik af! Oude werkende cditjes verpats je aan clubleden die een reserfje onderin de koffer willen hebben om de beschaving te kunnen halen als er eentje stukgaat. Dan haal je nog wat van de aanschaf eruit en is de Ignitech niet zo'n grote investering.

Ik heb evt ook nog een woest plan om je mijn Ignitech uit te lenen maar dan moet je maar ff een privébericht sturen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 14:43 #153 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
O trouwens dat laatste kan volgens mij niet want met en zonder zijstandaardschakelaar zijn niet uitwisselbaar zover ik weet. Je moet juist bij aanschaf altijd aangeven of je die optie wel of niet wilt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 15:22 #154 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
dat laatste klopt helemaal Kees, maar als je een samengesteld blok hebt met andere opnemers etc ga je de ballenbak in. Inclusief de bouwjaren 1987/88

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 20:22 #155 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
@adriaan_XL700V
Zover ik kan zien, gaat dit op kleur, en kan je zo makkelijk aansluiten en overzien.

@Barrelaar
Bedankt voor je aanbod maar ze gaan niet passen dus;)

@Helikees
De CDI die ik vind kost per 2 over de 300 euro.. Phoe geen kleingeld voor 2 kastjes. Maar ik denk dat ik er wel aan moet geloven want zoals Oldtimer ook aangeeft gaat dit niet passen.

Maar ik ben doordat ik hierna beter ben gaan kijken wel wat op het spoor gekomen. De motorfiets die ik heb gekocht had een motorblok uit 1987 (PD06E-50) maar een frame uit 1991. Ik probeer nu een blok uit 1988 erin te zetten. Er zijn verschillen tussen bouwjaar '87 en '88 want de klepspeling is bijvoorbeeld anders. Zou het kunnen zijn dat CDI's uit '91 wel passen op '87 maar niet op '88?

Daarbij heb ik een setje CDI waarmee ik test en waarbij ik dezelfde backfire krijg maar dit zijn wel CDI mét sidestand functie erop. Het zou kunnen dat ik een kapotte CDI heb (ik heb de wisseltest gedaan en dan toeren bekijken) die past op bouwjaar 1988 maar dus stuk is.

Het kan ook allemaal onzin zijn natuurlijk.. maar goed ik moet dus CDI's hebben die passen op een motorblok uit 1988 (PD06E-51)
Zal even in de buidel moeten tasten:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 20:57 #156 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Jasper,

Ik heb deze CDI's: cdi-shop.de/en/shop/honda-transalp-xl600v-pd06/cdi100-d

Geschikt voor alle TA's van 1987 t/m 1996 en AT's van 1998 - 1989.

Ik heb ze in de programmeerbare variant genomen.
Hierdoor kun je ze ook makkelijk softwarematig omzetten tussen mét zijstandaardschakeling en zonder, wel zo makkelijk.

Ik had ze vorig jaar voor € 295,68 inclusief converter voor het programmeren en verzendkosten in huis.

(Ik zie wel dat ze momenteel niet verkrijgbaar zijn)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 21:09 #157 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Krijg mijn alpje niet goed
Voor 150 en nog wat verzendkosten koop je 1 ignitech die beide cdi's vervangt. Lijkt me dan wat aantrekkelijker :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 22:27 - 21 juni 2020 22:28 #158 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Het is inderdaad minder geld maar ik had andere overwegingen zoals flexibiliteit en uitwisselbaarheid.
Ik wilde niet dat beide cilinders van één apparaat afhankelijk waren.
En ik kan nog steeds een 'willekeurige' andere CDI als vervanging gebruiken mocht één van deze CDI's ooit sneuvelen.
En de CDI's passen naadloos in de bestaande rubbers en op de bestaande stekkers zonder enige aanpassing.
Maar het is inderdaad niet de goedkoopste oplossing, dat klopt :-)

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2020 22:48 #159 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Krijg mijn alpje niet goed
Op zich ook geen gekke argumenten, ik snap het wel :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 12:47 - 22 juni 2020 12:50 #160 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ff out of the box denkend

Heb je nog een paar losse bougies liggen ?

Dan heb je de keuze om per cilinder ,een bobine blind buiten bedrijf te nemen

Laat 1 bougie en bobine normaal werken
En plaats 1 losse bougie op een goed massa punt ( dmv bv een losse draad ?)

Zo kan je spelen met welke bougie mag vonken in een cilinder en kun je kijken of de ontsteek volgorde beter wordt en ,backfire
Verdwijnt of niet :silly:

Groetjes WIlco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden