Krijg mijn alpje niet goed

22 juni 2020 18:34 - 22 juni 2020 18:35 #161 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen,

Besloten om die Ignitech CDI unit te kopen.

Maar waaar?

In dit topic vind ik er wel wat info over maar niet welke site handig is:
transalpclub.nl/forum/techniek-transalp/...ignitech-cdi?start=0

Op google zelf kan niet een site vinden die deze zo verkoopt. Weet iemand een adres? @Oldtimer waar heb jij ze besteld?


@Garfield
Dat lijkt me inderdaad ook mooi maar dan moet ik ook aan de slag met software. Heb het liefst plug and play;)

@Downunder
Op welke website heb jij hem besteld?

@Wilco
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld, geen raar idee om ook te testen inderdaad! Thx!

Met betrekking tot betrouwbaarheid van CDI's en de alp in zijn algemeen. Ik heb zomer 22.000 km naar Mongolië gereden op een Transalp 600 en 0 problemen gehad. Nu koop ik hier een alpje en krijg hem niet vooruit.. wonderlijke wereld :woohoo:


Hoor graag van jullie,

Jasper!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 19:37 #162 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
www.ignitech.cz/en/

Op deze site vind je ook een emailadres waar je in engels communiceert.
Aangeven welke motor je hebt ( bouwjaar ) en je krijgt de juiste spullen

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 20:15 #163 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Krijg mijn alpje niet goed
Tovami in Goes. Ding staat niet op de site volgens mij, maar even bellen of mailen doet wonderen. En een nederlandse zaak voelt net wat beter als je garantie nodig hebt. Incl verzenden was ik 165 kwijt zie ik net op de factuur :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 21:36 #164 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
En dan als alles werkt weer naar Ruud van Tovami om je carb en Ignitech perfect op elkaar af te laten stemmen. Kreeg er zomaar anderhalf pk, 2 newtonmeter en een veel betere gasrespons voor terug. En dan zit je in totaal nog steeds onder de prijs van dat Duitse ding.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juni 2020 22:40 #165 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef : Besloten om die Ignitech CDI unit te kopen.

<KNIP>

@Garfield
Dat lijkt me inderdaad ook mooi maar dan moet ik ook aan de slag met software. Heb het liefst plug and play;)

Prima keuze !

Die CDI's die ik heb komen voorgeprogrammeerd met het programma van jouw keuze dus je hoeft niks te programmeren maar het kan wel.

Ben benieuwd naar het vervolg, succes !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juni 2020 18:00 #166 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Krijg mijn alpje niet goed
Misschien is dit nog wat:

Deze gast laat zien hoe je een CDI repareert, door te solderen. Kost niks of bijna niks:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 juni 2020 21:36 #167 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen,

Even een korte update! Ik wacht op het bestelde onderdeel vanuit Tsjechië!
Bij Tovami hadden ze hem niet meer en tot nu toe reageerde ze snel en keurig vanuit Tsjechië dus ik ben benieuwd hoelang het duurt en of het dan opgelost is;)

@Barrelaar ik heb het geprobeerd met de CDI waarbij ik vermoedde dat die stuk was. Maar die CDI (gelukkig oude) heb ik helemaal gemold haha.. Lukte me niet zo netjes en soepel als op het filmpje;) thx voor je tips!


Groet Jasper

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juli 2020 20:48 - 02 juli 2020 20:49 #168 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik heb enorm veel pech met dit motortje volgens mij.

Op een of andere magische wijze heb ik geen vonk meer. Ik heb de motor lopend weg gezet en ik start hem eerst met de oude CDI units er nog in. Motor start niet. Dat is gek.. Ik zoeken waardoor het komt, geen vonk.

Killswitch staat goed
Geen zekering doorgebrand

Startmotor prima, accu prima.. Maar geen vonk..

Ik moet dus een zaterdagje gaan plannen waar dit probleem nu zit.. Want heb echt geeeen idee hoe dit überhaupt kan. Wel erg vervelend want nu kan ik mijn nieuwe CDI unit ook niet proberen...

Een foto van mijn CDI chaos op het moment.

Zaterdag maar aan de slag..
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2020 06:11 #169 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik begin nu te vermoeden dat je rotte verbinding oid die zich eerst alleen bij hogere bedrijfstemperaturen liet gelden nu ook bij kamertemperatuur optreedt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2020 10:42 #170 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Krijg mijn alpje niet goed
Het is wel tegenslag na tegenslag zeg.

Rustig volhouden, methodisch werken, misschien verbindngen in je kabels checken zoals Helikees zegt.

Als het eenmaal klaar is heb je een hoop geleerd over je motor, dat dan wel.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juli 2020 12:38 #171 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Inderdaad methodisch werken,
Voeding goed
Massa goed
ingang signaal goed

Stekker contacten niet verkracht met meten , onvoldoende contact druk ?

Succes met je onderzoek...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 15:42 #172 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Helaas ben ik geen techneut. En daar kom ik nog maar eens weer achter. Stroom is helemaal niet mijn ''ding'' laat mij maar het lompe werk doen;)

Vandaag de hele dag tot frustratie aan toe ''zoeken'' naar het probleem. Het werkplaatshandboek erbij maar geen resultaat.

Ik heb overal spanning (van CDI, bobine, bougiekabel en bougie zelf is de spanning 12 volt.) Ik heb geen idee of dit iets zegt maar alles krijgt gewoon stroom.
Ik heb de Killswitch doorverbonden. Ik heb geen zijstandaard switch want oud model.
Ik heb 1000 en 1 combinaties geprobeerd met die CDI's maar niks geeft een vonk.
Alle zekeringen zijn goed, de accu is nieuw en geeft keurig stroom.

Nu weet ik ook dat je allerlei kabels kan doormeten en dan de weerstand kan checken. Ik heb helaas geen idee hoe dit moet (zoals ik al zei ben geen techneut :silly: )

Oftewel heeft er iemand nog een tip voor mij? Anders gaat de motor achter in de schuur en dan ga ik er even over nadenken wat ik ermee moet. Misschien als ik een keer echt alle tijd heb om ermee te prutsen pak ik het weer op. Want nu mis ik het rijden al te lang...


Hoor graag van jullie groet,

Jasper
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 16:50 #173 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Euhm, je hebt geen zijstandaard switch.
Heb je daar dan wel de goede CDI bij / de boel goed aangesloten ?

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 17:17 #174 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Garfield schreef : Euhm, je hebt geen zijstandaard switch.
Heb je daar dan wel de goede CDI bij / de boel goed aangesloten ?


Ja lijkt me wel want met deze CDI liep de motor eerst ook, alleen dan met backfire.
Dit is denk ik een nieuw probleem.. Geen idee hoe dit er ineens is maar nadat ik gewacht had voor een week op mijn nieuwe CDI unit krijg ik geen vonk meer..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 17:32 #175 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Als je op alles 12 volt hebt klopt er sowieso iets niet.

In het kort:

Je dynamo wekt wisselspanning op. Over drie fasen. Wisselspanning= op elke fase wisselend spanning/geen spanning (uit m'n hoofd iets van 60V) Dit wordt door je spanningsregelaar teruggeregeld naar 12V gelijkspanning. Gelijkspanning= op de + altijd spanning (12V), op de - nooit spanning. Daarom is je frame de massa van het hele systeem, altijd 0 en aangesloten op de - van je accu.

De spanningsregelaar levert iets meer (14,5 V oid) omdat je overspanning nodig hebt om een accu te laden. Maar goed dat heb je allemaal gecheckt en die voltages kloppen. Van dynamo t/m accu nemen we dus even aan dat het klopt.

Ná de accu gaat die 12 V naar allerlei verbruikers. Het aantal ampère (A) aan stroom wat elke verbruiker nodig heeft om het vermogen (in Watt) te leveren wat die gebruiker nodig heeft voor z'n functie (een remlicht dus meer dan een achterlicht om maar een voorbeeld te noemen) gaat door de kabelboom naar die verbruiker. Zit er ergens in de kabelboom teveel weerstand dan 'past' het vermogen (12V keer een x aantal A) er niet doorheen, ontstaat warmte en fikt de boel uiteindelijk af. Vandaar dat alle verbruikers achter een zekering zitten. Gaat er meer vermogen door de zekering dan het dunne draadje in de zekering aankan dan brandt ie door en beveiligt zo de verbruiker verderop in het circuit. Daarom moeten alle contacten en kabels 'schoon' zijn, om over te kunnen brengen wat ze over moeten brengen.

Anyway, die 12V staat als constante voeding op je cdi's. De cdi bepaalt op basis van inputs uit andere bronnen (er zit meer dan alleen dat ene 12V kabeltje aan die stekker) wannéér er een pulsje van 12V naar je bobine gaat. Het is dus echt een timing-apparaat, meer niet. Op basis van toerental onder andere, geleverd door de pick-ups in je blok (die vingers waar we 't eerder over hadden).

Een bobine vervolgens, transformeert die 12V omhoog naar een aantal (tien)duizenden volts, wanneer en hoe lang je cdi aangeeft. Een bobine is dus ook een redelijk dom ding: pulsje vanuit cdi gaat er in, wordt getransformeerd en gaat door naar je bougie. Die bougie heeft die (tien) duizenden volts nodig om een vonkje over te laten springen en je brandstofmengsel te laten ontbranden.

Moraal van 't verhaal: als je overal 12V meet heb je iets verkeerd gedaan.
Zoek op welk onderdeel je op welke manier moet meten, koop een multimeter en kijk op YouTube hoe je zo'n ding gebruikt (is op zich best simpel) en meet alles door volgens specificaties uit 't werkplaatshandboek.

Je accu lijkt goed, je cdi is nieuw dus ik zou beginnen met bougiekabels, bobine en kabelboom tussen bobine en cdi.

Niet opgeven nu, dit is leren voor het leven!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 17:35 #176 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef :

Oftewel heeft er iemand nog een tip voor mij? Anders gaat de motor achter in de schuur en dan ga ik er even over nadenken wat ik ermee moet. Misschien als ik een keer echt alle tijd heb om ermee te prutsen pak ik het weer op. Want nu mis ik het rijden al te lang...


Hoor graag van jullie groet,

Jasper


Wat gebeurt er als je je oude CDI aansluit?

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 19:46 #177 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Krijg mijn alpje niet goed
Bovenstaande verhaal niet/beetje meegelezen

Kan wel 12volt meten ,is leuk :ohmy:
Maar of het vermogen kan leveren is wat anders ,als goedkope vervanging kan je op de aansluiting 12v plus een lamp 55 watt of meer licht laten geven
Heb je tenminste visueel of er kracht acher zit kan ook 2x zo,n lamp laten branden ,
Lamp type h7 of h4 doen het prima voor zo.n soort test

"Lampje " geeft licht :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juli 2020 20:46 #178 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
@Helikees
Bedankt voor je lange en uitgebreide bericht. Ondanks de tegenslag ga ik nog wel door met proberen.
Ik heb een schema voor mezelf gemaakt vanuit Haynes om te checken voor de volgende keer (zie bijlage). En heb zojuist de nodigde Youtube filmpjes bekeken waarop wordt uitgelegd hoe een multimeter werkt. Best interessant, maar wat is stroom voor een leek lastig te begrijpen, nou ja voor deze leek;)

@adriaan_XL700V
Dit heb ik geprobeerd. Hetzelfde probleem helaas.

Op foto 1 mijn check schema. Als jullie willen mag je er wel op schieten of het klopt wat ik daarin zeg. Ik heb deze gemaakt zodat ik hiermee volgende keer verder kan.

Ook vond ik een forum in het Engels waarop iemand hetzelfde probleem heeft en zijn oorzaak was de Diode. Wellicht iemand ervaring hiermee?
dit is de link naar dat topic:

www.xrv.org.uk/threads/1987-xl600v-classic-no-sparks.44652/

Hoor graag van jullie!

Jasper
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2020 00:13 #179 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik zie in die post niks over een diode. Gewoon een kapotte cdi...

Elektra is niet moeilijk en best logisch. Niet moeilijker of onlogischer dan de mechanica in je blok in elk geval. Onbekend maakt onbemind, vandaar mijn kleine spoedcursus Transalp-elektra 😉

Misschien een wat lang verhaal geworden maar dan snap je de globale werking wellicht wat beter.

Simpelste lijkt mij overigens nog steeds om iemand te verleiden om zijn Transalp er naast te zetten en dan systematisch onderdelen uit te ruilen tot je de boosdoener hebt. Die vervangen, rijden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juli 2020 09:13 #180 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic Krijg mijn alpje niet goed
Misschien ff heel simpel...., (ik hou van simpel ;) )
Accu niet meer helemaal vol ?
Ook al meet je 12,7 volt op de accu, tijdens het start process wordt alle 'kracht' gebruikt die nodig is. De startmotor trekt daarbij heel veel 'kracht' en als de accu dan net te zwak is, is er niet genoeg meer over om de bougies te laten vonken.'

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden