Krijg mijn alpje niet goed

24 mei 2020 20:24 #61 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Fijn tooltje is dat, voor die kleppen. Had ik ook moeten hebben...

Maarre... Loopt ie niet gewoon op 1 cilinder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 20:47 #62 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Helikees schreef : Fijn tooltje is dat, voor die kleppen. Had ik ook moeten hebben...

Maarre... Loopt ie niet gewoon op 1 cilinder?


Ik hoop het! Hoe kan ik dat checken? Hij vonkt op alle vier. Heb wel eens gelezen dat je water op de uitlaatbuis van de cilinder spuit waarvan je denkt dat die niet werkt. Als het water niet verdampt, dan loopt die cilinder niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 21:34 #63 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ja een cilinder wordt dan inderdaad niet warm dus dat is een manier. Je kunt ook de cdi's wisselen. Het signaal naar de toerenteller zit op de ene cdi dus als je wisselt en de toerenteller doet 't niet meer dan is de betreffende cdi stuk...

Je hebt de carb schoongemaakt zei je. Hoe? En heb je ook vlotterhoogte etc gecheckt? Of alleen schoongemaakt? Hoe zijn de diafragma's, gasschuiven etc? Een carb is meer dan een paar sproeiers die vuil kunnen worden :dry:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 18:50 #64 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Heb je met infuus benzine geprobeerd met de vacuum op de achterste cilunder afgedicht. Dus zonder de tank ??? En probeer de gasschuiven eens met de hand.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 20:18 #65 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Helikees schreef : Ja een cilinder wordt dan inderdaad niet warm dus dat is een manier. Je kunt ook de cdi's wisselen. Het signaal naar de toerenteller zit op de ene cdi dus als je wisselt en de toerenteller doet 't niet meer dan is de betreffende cdi stuk...

Je hebt de carb schoongemaakt zei je. Hoe? En heb je ook vlotterhoogte etc gecheckt? Of alleen schoongemaakt? Hoe zijn de diafragma's, gasschuiven etc? Een carb is meer dan een paar sproeiers die vuil kunnen worden :dry:


Ten eerste, thx voor je reacties!
CDI's heb ik al gewisseld. Ik zag geen verschil in toeren. Ik heb sproeiers schoon gemaakt, diafragma's en gasschuiven zijn goed. Vlotterhoogte? Hoe kan je dat zien? Boel uit elkaar halen neem ik aan?

Ik weet dat een carb meer is dan een paar sproeiers, daarom blijf ik er het liefst van af:silly: :silly:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 20:21 #66 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Silly maar dringend noodzakelijk dat je eerst de carb goed onderhanden neemt.
Dan praten we weer verder. 😉😉

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mei 2020 20:24 #67 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Oldtimer schreef : Heb je met infuus benzine geprobeerd met de vacuum op de achterste cilunder afgedicht. Dus zonder de tank ??? En probeer de gasschuiven eens met de hand.


Ook jij bedankt voor je reacties!!

Het eerste gedeelte van je reactie snap ik niet. Sorry. Ik werk al zonder tank en met externe brandstof tank.
Gasschuiven heb ik al met de hand omhoog gedaan, er gebeurd niks..

:? :?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2020 00:29 - 26 mei 2020 12:02 #68 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Krijg mijn alpje niet goed
beste jasper,

uit ervaring durf ik te stellen dat je iets over het hoofd ziet.
dat je de boel weer uit elkaar hebt genomen is prima maar dat was voor het checken van de timing niet echt nodig.
Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat jouw probleem uniek zal zijn
Er moet een reden zijn.. hoe moeilijk of juist hoe simpel dan ook.

en over de gasschuiven:

deze worden normaal door de onderdruk in je VC carb omhooggetrokken als je aan de gaskabel draait terwijl je de motor hebt gestart

en als het toerental dan niet stijgt mogen we aannemen dat 1 cilinder misschien achter blijft ( wat de reden ook mag zijn dus elektrisch of toch brandstof gerelateerd)
soms helpt het bij de diagnose om dus de cilinder die achterblijft een beetje te helpen door op het moment dat je aan de gas draait de gasschuif die bij die betreffende cilinder hoort mee omhoog te helpen
als de motor hierop reageert, weet je dat je probleem beslist bij je carb zit

vraagjes.... daar begint alles mee maar check het fysiek en neem niets als vanzelfsprekend aan.
oldtimer en ik zelf hebben je al div malen gevraagd of je met een externe tank iets geprobeerd had en dat was tot op heden niet duidelijk dus verwachten wij dat dit niet het geval was.


ik lees het graag

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2020 09:55 #69 door Helikees
Beantwoord door Helikees in topic Krijg mijn alpje niet goed
Die gasschuif zit aan een membraan. Dat zijn die ronde deksels op je carb. Het drukverschil aan beide zijden van het membraan bepaalt het gedrag van je gasschuif. Schroef die deksels eens los en kijk of je membranen nog goed zijn. Bij mij waren beiden door ouderdom/veel kms naar hun grootje.

Gasschuiven zelf slijten ook, dat zie je aan de sporen op de kunststof cilinder. Oh en ook de vorm (puntigheid) van je gasnaald verandert door slijtage :blink:

Maar goed dat is niet het verschil tussen lopen en niet lopen. Kapotte membranen zijn dat wel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2020 17:43 #70 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Krijg mijn alpje niet goed
Interessante puzzel.
Ik heb het hele topic nog eens vanaf het begin doorgelezen.

Een paar dingetjes:
- Aan het begin schrijf je dat je CDI's hebt gewisseld met een setje dat je nog had - weet je zeker dat die goed zijn ? Idealiter zou ik proberen die te wisselen met een setje waarvan 100% zeker is dat ze goed zijn, bijv. even tijdelijk een setje van een goed rijdende andere Alp erop. Als je dichterbij zou wonen zou je zo mijn setje mogen proberen. Toen ik mijn Alp net had dacht ik ook dat de CDI's wel goed moesten zijn want ze waren pas een paar jaar oud. Pas bij wisselen met de CDI's van @ChrisvdSchoot werd glashelder dat één van mijn CDI's toch niet helemaal goed was.

- Je schrijft het niet expliciet maar ik neem aan dat je de timing van de achterste cilinder ook goed hebt ? (Die moest toch los, maar toch ...)

- Kijk zeker naar de membranen zoals hierboven uiteengezet

- Nog een rare gedachtensprong: weet je zeker dat de juiste boudgiedoppen op de juiste bougies zitten ? Ik weet niet of het qua plaatsing van de bobines en lengte van de bougiekabels kan, maar als je bij het aansluiten van de 4 bougies een vergissing maakt tussen voorste en achterste cilinder zal dat vast geen goed resultaat geven ...

- Ik heb toen ik mijn Alp goed rijdend ging maken de carburateurs 3 keer uit elkaar gehad om uiteindelijk alles daarbinnen goed schoon te maken. Ik had dat in 1x moeten doen, zeker met ruim 30 jaar sleutelervaring, maar feit was dat ik het 2x net niet helemaal goed had gedaan. Toch iets te gehaast gewerkt ... Wat ervoor zorgde dat mijn blok ook niet goed oppakte. Niet zoals bij jou, maar toch.

- Heb je inderdaad het vacuumaansluitinkje op beide cilinderkoppen afgedopt met een klein boutje ?

Als nu de compressie goed is, de klepspeling en de kleptiming, dan kun je nu focussen op de brandstoftoevoer en de ontsteking.

Je bent er vast bijna. Ik durf te wedden dat we straks hier een collectief 'zie je wel' moment hebben als de oorzaak gevonden is !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 mei 2020 21:02 #71 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hoi allen,

Ten eerst echt bedankt voor jullie hulp! Geeft mij energie en de moed om door te gaan;)

@Waffie
Ik ga dat morgen als eerste proberen. Ik heb het al geprobeerd maar ik denk dat ik het nu beter snap hoe je het moet uitvoeren! Thx

@Helikees
De membranen zijn goed. Deze heb ik eruit gehad en goed bekeken. Ook de gasnaalden zijn, in zover ik weet keurig.

@Garfield
Ik kan inderdaad eens kijken of ik in de buurt een setjes goede CDI's kan lenen. Zover ik weet zijn ze goed.. maar wat je zegt 100% weet ik dat niet!
Beide cilinders heb ik getimed.
Bougiekabels zitten op juiste plek, die kan je bijna niet per ongeluk op de verkeerde cilinder zetten.
Vacuumsluiting zitten keurig dicht.



Thx voor jullie tips. ga ik morgen weer sleutelen. Ik test nogmaals de gasschuiven zoals Waffie dat zegt en daarna haal ik de Carburateur eraf en kan ik daarvan ook wat foto's in dit topic zetten!


Groetjes Jasper!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 10:23 #72 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Krijg mijn alpje niet goed

Jasper schreef : Thx voor jullie tips. ga ik morgen weer sleutelen. Ik test nogmaals de gasschuiven zoals Waffie dat zegt en daarna haal ik de Carburateur eraf en kan ik daarvan ook wat foto's in dit topic zetten!


Ik bewonder oprecht je vasthoudendheid, ik had het al lang opgegeven! :whistle:

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 15:18 #73 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed
Vanmiddag weer aan de pruts.
Ben begonnen met het checken van CDI. Ander setjes erop, wisselen etc. geen effect net als vorige keer.
Daarna ben ik bezig gegaan met toch proberen van synchroniseren van de carburateur, hij loopt iets beter.. maar het zelfde probleem.

Ik heb zelf even gereden om te kijken of hij wellicht beter gaat oppakken, maar nee. Het voelt als een verzopen kat.

Dus ik de luchtsluis eraf en dan zie je duidelijk dat hij nog veel backfire heeft. Vooral wanneer ik hem laat afkoelen en koud start. Stationair loopt het blokje prima trouwens.

Dit kan in mijn optiek maar 1 ding betekenen, blok eruit en toch maar weer die timing. Verspringt wellicht? Iets dieper in het blok stuk? Want backfire is een afstellingsprobleem toch? Kan toch geen carburateur zijn?

Als de timing goed staat dan is het toch onmogelijk om backfire te krijgen? Ik krijg het alleen bij 2000-3000 toeren zie filmpje:



Nou ja, ik wacht nog even op jullie kijk erop voordat ik weer het blok eruit til:cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 21:04 #74 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Hey Jasper,
Alles is denk ik al gezegd en genoemd, Toch nog om alles uit te sluiten, weet je zeker dat je bobines goed zijn? Dat waar je bougiekabels aan vast zitten. Meten is een vak maar wellicht kun je ze wisselen met een andere.
En zou je pulsespoel een deffect hebben? Zit achter koppeling kap.
Mijn 2 cent. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 22:31 #75 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Krijg mijn alpje niet goed
Ik ga mee met Hans. Heb nog eens zitten lezen over backfire en vaak is het terug te leiden naar slechte bougie, slechte bobine, slechte bougie kabel. Dus je zou je bobines incl bougie kabels eens moeten vervangen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 23:08 #76 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

xrvtuur schreef : Ik ga mee met Hans. Heb nog eens zitten lezen over backfire en vaak is het terug te leiden naar slechte bougie, slechte bobine, slechte bougie kabel. Dus je zou je bobines incl bougie kabels eens moeten vervangen.


Hoi,

Ik heb de bobine en bougiekabels van mijn achterste cilinder verwisseld met een andere, die had ik nog liggen.. In die cilinder geen verandering.. Maar ik kan er gewoon niet bij dat er een vlam in de carburateur kan komen als de timing goed staat. De inlaat klep moet daarvoor toch verkeerd staan..? of ben ik nou gek?

Ik kan inderdaad kijken naar de voorste bobine en de bougies + kabels.

Bedankt voor je reactie en als je nog wat te binnen schiet laat me weten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 23:20 #77 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Krijg mijn alpje niet goed

Hans schreef : Hey Jasper,
Alles is denk ik al gezegd en genoemd, Toch nog om alles uit te sluiten, weet je zeker dat je bobines goed zijn? Dat waar je bougiekabels aan vast zitten. Meten is een vak maar wellicht kun je ze wisselen met een andere.
En zou je pulsespoel een deffect hebben? Zit achter koppeling kap.
Mijn 2 cent. Succes!


Hoi,

Bobine van de achterste cilinder met kabels heb ik verwisseld met 1 die ik nog had, dit maakte geen verschil..
Ik kan inderdaad de pulsespoel eens doormeten. Heb net was in Haynes gebladerd.. Dat ga ik maar eens proberen of ik daar uit kom en waardes meet die niet kloppen.

Bedankt voor je tip!

Jasper!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 mei 2020 23:56 #78 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Krijg mijn alpje niet goed
Je schrijft bobine in enkelvoud.... ik dacht te zien dat je een zwart alp blok hebt, die hebben 4 bobines, pas later ( dacht '94 ) krijgt een alp enkele bobine per cilinder.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 07:37 #79 door Hans
Beantwoord door Hans in topic Krijg mijn alpje niet goed
Een goedkope en simpele test, laat 'm is lopen in het pikke donker. zie je 'lek' vonken? Je hebt je tank eraf dus dat geeft nog beter zicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mei 2020 08:34 #80 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Krijg mijn alpje niet goed
Het wph geeft niet heel duidelijk aan hoe de afstelling van het ontstekingstijdstip moet gebeuren.
Het lijkt me toch idd een afstel probleem.
Als je de 232 graden antie klokwise niet goed hanteerd gaat het mis.
Suc6 iig.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden